Axxexs skrev:2060518På ett förarmöte på ett EM så förklarade man att det är okej att köra om en mycket långsammare förare under gulflagg.
Mycket långsammare menades som en förare som har problem med sin hoj och som ska/kommer bryta racet eller precis kommit in på banan ifrån en avåkning tex. En förare som varvas räknas dock inte som en långsam förare. Man har kvalgränser och klarar man den gränsen är man inte "långsam".
Råkar man trots det köra om en annan förare under gulfagg så skulle man släppa tillbaka den placeringen man tjänat och dessutom göra det så pass tydligt så att funktionärerna ser det. Räcka upp en hand/vifta att föraren får återta sin possition igen.
Det finns inte någon skriven regel om att man kan släppa tillbaka den förare som man av "misstag" har kört om. I och med att denna sk "regel" inte finns dokumenterad, DÅ FINNS DEN INTE och den går då inte att hänvisa till. Det är väl också som så, att kan du inte hålla dig bakom en förare under en gulflaggs situation så har du INTE TAGIt TILLRÄCKLIGt MYCKET HÄNSYN till dina medtävlare och funktionärer.
"Råkade" inte Cralle glida förbi Fredrik Jansson för att senare släppa tillbaka honom vid en STCC tävling på Karlskoga för något år sedan. Resultatet blev väl uteslutning efter mycket utredande.