flaggrespekt

Axxexs skrev:
2060518 På ett förarmöte på ett EM så förklarade man att det är okej att köra om en mycket långsammare förare under gulflagg.

Mycket långsammare menades som en förare som har problem med sin hoj och som ska/kommer bryta racet eller precis kommit in på banan ifrån en avåkning tex. En förare som varvas räknas dock inte som en långsam förare. Man har kvalgränser och klarar man den gränsen är man inte "långsam".

Råkar man trots det köra om en annan förare under gulfagg så skulle man släppa tillbaka den placeringen man tjänat och dessutom göra det så pass tydligt så att funktionärerna ser det. Räcka upp en hand/vifta att föraren får återta sin possition igen.

Det finns inte någon skriven regel om att man kan släppa tillbaka den förare som man av "misstag" har kört om. I och med att denna sk "regel" inte finns dokumenterad, DÅ FINNS DEN INTE och den går då inte att hänvisa till. Det är väl också som så, att kan du inte hålla dig bakom en förare under en gulflaggs situation så har du INTE TAGIt TILLRÄCKLIGt MYCKET HÄNSYN till dina medtävlare och funktionärer.
"Råkade" inte Cralle glida förbi Fredrik Jansson för att senare släppa tillbaka honom vid en STCC tävling på Karlskoga för något år sedan. Resultatet blev väl uteslutning efter mycket utredande.

Axxexs skrev:
Råkar man trots det köra om en annan förare under gulfagg så skulle man släppa tillbaka den placeringen man tjänat och dessutom göra det så pass tydligt så att funktionärerna ser det. Räcka upp en hand/vifta att föraren får återta sin possition igen.

Är det så? Det vore ju helt ologiskt i så fall....

Omkörningen under gulflagg pga. slarv/klantighet/vårdslöshet, blir ju inte mindre farlig för dom funktionärerna som står ute vid banan och arbetar, bara för att man släpper tillbaka den man kört om.... :va

Och det är väl ändå för deras skull som flaggan hänger ute i första hand...

6008pro skrev:
2060782
"Råkade" inte Cralle glida förbi Fredrik Jansson för att senare släppa tillbaka honom vid en STCC tävling på Karlskoga för något år sedan. Resultatet blev väl uteslutning efter mycket utredande.
Han fick väl bara tidstillägg? Tror väl att det enbart är uteslutning som kan ges som straff eller är jag ute på bärtur?

Gustav O skrev:
2060947 Han fick väl bara tidstillägg? Tror väl att det enbart är uteslutning som kan ges som straff eller är jag ute på bärtur?

det är upp till tävlingsledningen vilket straff som är lämpligt

superracing skrev:
2061081 det är upp till tävlingsledningen vilket straff som är lämpligt
OK. Kommer ihåg att det var rabalder om det för Cralle fick 20 sekunders tillägg och tog poäng ändå.

Gustav O skrev:
2061088 OK. Kommer ihåg att det var rabalder om det för Cralle fick 20 sekunders tillägg och tog poäng ändå.

tyvärr är det väll så att en del tl har för mycket respekt för kända namn.
hade det varit ngn annan så kanske straffet varit anorlunda

En annan viktig sak är ju att omkörningar mm under gulflagg verkligen rapporteras till tävlingsledningen. Både från förarhåll och funktionärer. Får man inget straff när man gör det (även om man missar eller skiter i flaggan) så lär man sig ju inte. Blir man diskad kanske man tänker mer på det nästa gång och är mer uppmärksam.

Axxexs skrev:
2060518

Och lura den stackaren till en omkörning så att han också blir diskad?

/Peter
(som aldrig har åkt RR, men varit flaggvakt på crosstävlingar)

Enligt licenskursen som var nu i helgen så lyder dessa regler ang Omkörning på Gulflagg:
Fredagsträning: Färdigåkt
Tidsträning. Du blir placerad sist på gridden i söndagens race.
Tävling. Omedelbar diskvalifikation.

allt enligt Kenneth Lodnert

(Valmers: rätta mig om jag har fel)

Catman skrev:
2061277 Enligt licenskursen som var nu i helgen så lyder dessa regler ang Omkörning på Gulflagg:

fick för mig att
fredagsträning..böter 1000 kr
tidsträning.. sist på gridden
tävling..out and goodbye

Catman skrev:
2061277 Enligt licenskursen som var nu i helgen så lyder dessa regler ang Omkörning på Gulflagg:

Visst tillämpades diskvalifikation i någon rookieklass under bikeweek för två år sedan? Tror det var i samband med de debutantrace som kördes helgen innan SO't. Jag har för mig att någon fick packa ihop och åka hem just pga gulflaggsomkörning på träning/kval.

superracing skrev:
2061296 fick för mig att
fredagsträning..böter 1000 kr
tidsträning.. sist på gridden
tävling..out and goodbye
Med all rätt, vi måste respektera säkerheten så att våra kära funkisar känner sig trygga.

/Micke HMS/Svemo

Intressant diskussion. Tempot har drivits upp under de år jag varit funkis och i fjol funderade jag ett par gånger vad jag höll på med.

Det är svårt att säga något utan att låta mästrande men det finns saker att jobba på på båda sidorna om banan.

På Sviestad t.ex. så hade jag ansvar för postering 2 (den efter första kurvan). Vid ett antal tillfällen gulflaggade jag utan att postering ett någonsin kom ut med sin flagga. Även postering 3 slarvade med både gul och grön och NÄR de flaggade så hängde de i princip bara ut flaggan sittandes inne i posteringen. Ni som vet hur banan ser ut vet att postering 3 ligger drygt en meter under bankanten. Inte lätt för en förare att se flaggan då när inte en jag som står stilla ser den.

Vi funktionärer måste även vi bli bättre på att synas. På Gälleråsen så kliver de flesta ut ur posteringen och ut mot bankanten om det bara går. Det finns några posteringar där detta är lite svårare än andra. Vid rödflaggning så brukar iaf jag stå i princip på bankanten och försöka slå er i huvudet med flaggan...

Racingåret börjar strax. I år tycker jag att vi alla skall anstränga oss extra mycket för att bli bättre och proffsigare. MotorGP till Sverige med inhemska funkisar!!!

(Undrar hur många rr-förare som skulle anmäla funkisintresse om vi verkligen fick ett GP...)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT