superracing
property of nothing
jag undrar varför respekten för flaggorna har blivit allt sämre de senaste åren?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Gustav O skrev:2058389Något specifikt du tänker på?
Jag respekterar flaggorna, speciellt den blåa för den får jag se mest hela tiden.![]()
Det beror nog mer på att personen inte såg flaggan - om man tillåts gissa lite. Det är rätt många riktiga nybörjare i ERF.superracing skrev:2058503det gäller alla flaggor...gul, svart, bla osv osv
ett exempel
erf långlopp knutstorp..en förare kör förbi svart flagg över 10 ggr utan att komma in, helt fantastiskt respektlöst![]()
Han såg inte flaggan och nej det va inte jag.superracing skrev:2058503det gäller alla flaggor...gul, svart, bla osv osv
ett exempel
erf långlopp knutstorp..en förare kör förbi svart flagg över 10 ggr utan att komma in, helt fantastiskt respektlöst![]()
Det är såklart förarnas ansvar att se och efterfölja flaggsignalerna, ibland är de svåra att se men det är egentligen ingen ursäkt.Catman skrev:2058541inte för att vara taskig....men det är förarnas attityd som måste förändras.
En gulflagg är inte en chans att komma ikapp ledaren eller kunna öka ut försprånget.
Som fd förare men numera funkis, så är det skrämmande att se hur en del förare behandlar funkisar/räddning och flaggor.
Som funkis är du beroende av att föraren ser/respekterar flaggan. MEN om man står så långt ut man törs under ett race o flaggar utan resultat...vad göra då??
Kanske hänga ut röd/gul istället eftersom alla är rädda om hojen?
Min åsikt är att alla förare borde få stå med i sin egen klass som funkis under en dag....kanske skulle attityden förändras då????
<ett bra tips är att lyfta upp huvudet och kolla en eller flera böjar i förväg när den första gula flaggan viftar dig i ansiktet.
Som förare får du faktiskt viftande gulflagg 2 posteringar före själva olyckan....finns egentligen ingen ursäkt att "inte se" 2 st posteringar med vinkande gul flagg.
Vad tycker ni förare oom detta med respekten för flaggor och funkisar....
dålig eller bra?
Eller skall funkisarna hålla sig ur vägen när ni rejsar? kanske skall köra med rödflagg enbart och bara på start/mål??
Swedie skrev:2058650jaha efter som någon knaprat allvarighetspiller idag så vill jag ju påpeka att jag missat flaggan 1 gång och fick tillsägning, efter det har jag vad jag vet inte missat någon flagga.
vissa posteringar är ur så pass ur synfältet att man måste vrida huvet för att se, men man lär sig väl det oxå till slut. Förhoppningsvis utan att tappa fokus på körningen.
Det är ingen som försöker ursäkta något. Bara förklara att det som ser ut som bristande respekt kan vara något annat. Jag har själv blivit svartflaggad för omkörning under gulflagg - tillsammans med ca tolv andra, vid samma postering och samma tillfälle. Någon fick väl se grönglaggen längre fram, körde om varvid alla andra, i likhet med mig, antog att de missat en grönflagg.superracing skrev:2058640att inte "se" flaggan är ingen ursäkt.
Bingo skrev:Törs man gissa att "flaggrespekten" är lägre i B-lasserna än i A-klasserna?
Var det inte kalabalik i STD600 vid den norska tävlingen för två år sedan. Massor med förare som diskades pga att de satt sin snabbaste varvtid under gulflagg, krascher i kurvan där det redan låg förare etc?Bingo skrev:2058699Törs man gissa att "flaggrespekten" är lägre i B-lasserna än i A-klasserna?
Bingo skrev:Törs man gissa att "flaggrespekten" är lägre i B-lasserna än i A-klasserna?
Jo det är tyvärr så, har att göra med att många rookies inte har lärt sig att kolla på posteringarna, man är helt fokuserad på att köra och glömmer bort att kolla posteringarna, tids nog så lär sig dock dom flesta detta.Macke skrev:2058777Det tror jag faktiskt inte....
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |