flaggrespekt

Något specifikt du tänker på?
Jag respekterar flaggorna, speciellt den blåa för den får jag se mest hela tiden. :hihi

Flaggorna kanske ska göras större, vifta tydligare... ?

enda gången jag "inte respekterat" flaggan är när jag helt enkelt missat den för att jag inte såg den.

Gustav O skrev:
2058389 Något specifikt du tänker på?
Jag respekterar flaggorna, speciellt den blåa för den får jag se mest hela tiden. :hihi

det gäller alla flaggor...gul, svart, bla osv osv
ett exempel
erf långlopp knutstorp..en förare kör förbi svart flagg över 10 ggr utan att komma in, helt fantastiskt respektlöst :gnissla

Bara ställa dig vid kanten å köra in flaggan i framhjulet! :hihi SKÄMT!

superracing skrev:
2058503 det gäller alla flaggor...gul, svart, bla osv osv
ett exempel
erf långlopp knutstorp..en förare kör förbi svart flagg över 10 ggr utan att komma in, helt fantastiskt respektlöst :gnissla
Det beror nog mer på att personen inte såg flaggan - om man tillåts gissa lite. Det är rätt många riktiga nybörjare i ERF.

superracing skrev:
2058503 det gäller alla flaggor...gul, svart, bla osv osv
ett exempel
Han såg inte flaggan och nej det va inte jag.

inte för att vara taskig....men det är förarnas attityd som måste förändras.
En gulflagg är inte en chans att komma ikapp ledaren eller kunna öka ut försprånget.
Som fd förare men numera funkis, så är det skrämmande att se hur en del förare behandlar funkisar/räddning och flaggor.
Som funkis är du beroende av att föraren ser/respekterar flaggan. MEN om man står så långt ut man törs under ett race o flaggar utan resultat...vad göra då??
Kanske hänga ut röd/gul istället eftersom alla är rädda om hojen?

Min åsikt är att alla förare borde få stå med i sin egen klass som funkis under en dag....kanske skulle attityden förändras då????

<ett bra tips är att lyfta upp huvudet och kolla en eller flera böjar i förväg när den första gula flaggan viftar dig i ansiktet.
Som förare får du faktiskt viftande gulflagg 2 posteringar före själva olyckan....finns egentligen ingen ursäkt att "inte se" 2 st posteringar med vinkande gul flagg.

Vad tycker ni förare oom detta med respekten för flaggor och funkisar....
dålig eller bra?
Eller skall funkisarna hålla sig ur vägen när ni rejsar? kanske skall köra med rödflagg enbart och bara på start/mål??

Catman skrev:
2058541 inte för att vara taskig....men det är förarnas attityd som måste förändras.
En gulflagg är inte en chans att komma ikapp ledaren eller kunna öka ut försprånget.
Som fd förare men numera funkis, så är det skrämmande att se hur en del förare behandlar funkisar/räddning och flaggor.
Som funkis är du beroende av att föraren ser/respekterar flaggan. MEN om man står så långt ut man törs under ett race o flaggar utan resultat...vad göra då??
Kanske hänga ut röd/gul istället eftersom alla är rädda om hojen?

Min åsikt är att alla förare borde få stå med i sin egen klass som funkis under en dag....kanske skulle attityden förändras då????

<ett bra tips är att lyfta upp huvudet och kolla en eller flera böjar i förväg när den första gula flaggan viftar dig i ansiktet.
Som förare får du faktiskt viftande gulflagg 2 posteringar före själva olyckan....finns egentligen ingen ursäkt att "inte se" 2 st posteringar med vinkande gul flagg.

Vad tycker ni förare oom detta med respekten för flaggor och funkisar....
dålig eller bra?
Eller skall funkisarna hålla sig ur vägen när ni rejsar? kanske skall köra med rödflagg enbart och bara på start/mål??
Det är såklart förarnas ansvar att se och efterfölja flaggsignalerna, ibland är de svåra att se men det är egentligen ingen ursäkt.

Jag har stått i en postering och det är mycket lärorikt för man inser hur fort och hur mycket det rä som händer. Borde fler göra, som du säger.

att inte "se" flaggan är ingen ursäkt.
det är alla förares skyldighet att kontrollera vad som visas på huvudpostering.
samma gäller flaggpostering...man MÅSTE ha koll på posteringarna.

det hände par alvarliga olyckor i fjol pga brist på respekt av den gula flaggan.

det kommar att sluta med att man inte vågar skicka ut funktionärer om någon vurpar och skadar sig. dom får helt enkelt ligga där tills rödflaggan faller eller ambulansen går.

vill ni förara ha fler rödflaggor?????

jaha efter som någon knaprat allvarighetspiller idag så vill jag ju påpeka att jag missat flaggan 1 gång och fick tillsägning, efter det har jag vad jag vet inte missat någon flagga.

vissa posteringar är ur så pass ur synfältet att man måste vrida huvet för att se, men man lär sig väl det oxå till slut. Förhoppningsvis utan att tappa fokus på körningen.

De få gånger jag har kört race har jag under sighting varvet tagit mig tid att en sista gång memorera var alla flaggposteringar är någonstans. Tycker det har funkat bra som en uppfräschning och påminnelse inför racet. Sedan får man ju räkna ut på vilket varv man komemr bli varvad första gången också. :tungan

Last edited:
Swedie skrev:
2058650 jaha efter som någon knaprat allvarighetspiller idag så vill jag ju påpeka att jag missat flaggan 1 gång och fick tillsägning, efter det har jag vad jag vet inte missat någon flagga.

vissa posteringar är ur så pass ur synfältet att man måste vrida huvet för att se, men man lär sig väl det oxå till slut. Förhoppningsvis utan att tappa fokus på körningen.

mitt inlägg var inte menat åt dig Swedie....jag hänger inte ut någon.
Alla måste få göra misstag..så man lär sig hur det skall vara/göras.

Sen håller jag med dig om vissa posteringar oxå. de ligger helt åt h-vete...
men som Gustav säger...det är det som sighting-lap är till för...

superracing skrev:
2058640 att inte "se" flaggan är ingen ursäkt.
Det är ingen som försöker ursäkta något. Bara förklara att det som ser ut som bristande respekt kan vara något annat. Jag har själv blivit svartflaggad för omkörning under gulflagg - tillsammans med ca tolv andra, vid samma postering och samma tillfälle. Någon fick väl se grönglaggen längre fram, körde om varvid alla andra, i likhet med mig, antog att de missat en grönflagg.

Törs man gissa att "flaggrespekten" är lägre i B-lasserna än i A-klasserna?

Om man tänker tvärt om som förare, att det är du själv som ligger där och gulflagg visas och ingen bryr sej hur roligt är det på en skala :4skrika ?

Det slutar med att man som funkis inte törs ge sej ut i banan utan den skadade föraren får ligga...
Är det då en allvarlig olycka kan detta vara avgörande tänk på det och respektera flaggorna.

Bingo skrev:
Törs man gissa att "flaggrespekten" är lägre i B-lasserna än i A-klasserna?

tyvärr...
Det har hänt att R600 har rödflaggats pga brist på respekt för gulflagg ocg funkisar har vägrat gå ut o bärga hojar.
Har en förare slagit sig illa,,,,då springer man ändå och hoppas att ingen dj-vel kör på mig.....

Bingo skrev:
2058699 Törs man gissa att "flaggrespekten" är lägre i B-lasserna än i A-klasserna?
Var det inte kalabalik i STD600 vid den norska tävlingen för två år sedan. Massor med förare som diskades pga att de satt sin snabbaste varvtid under gulflagg, krascher i kurvan där det redan låg förare etc?

Macke skrev:
2058777 Det tror jag faktiskt inte....
Jo det är tyvärr så, har att göra med att många rookies inte har lärt sig att kolla på posteringarna, man är helt fokuserad på att köra och glömmer bort att kolla posteringarna, tids nog så lär sig dock dom flesta detta.

Det är mycket att tänka på när man är ute på banan.

Ansvaret ligger på de snabba förarna anser jag. Ledarskap är A och O i många fall och så även i den här frågan. Ledaren håller i taktpinnen och är den som sätter ribban. Att vara ledare, chef eller förebild innebär ett stort ansvar. Allas ögon faller på ledaren och alla andra apar efter ledaren.

Jag kommer ihåg ett sammandrag på TV från Veidec på Gelleråsen, den där tävlingen när Cralle körde om under gulflagg p g a en olycka i Trösen där det stod fullt med funkisar och vårdpersonal. Kommentatorn sade att det såg ut som om förarna ignorerade gulflaggen och körde för fullt. Kommentatorns bisittare rättade honom och sade att "nej då, förarna tippar av lite på gasen och har läget under kontroll".

Och det är här problemet ligger, att när den snabbe tippar av lite på gasen går det fortfarande för fullt för den långsamme bak i fältet. Om det sedan hunnit bli varvningar tar det hus i helvete när raceledaren tvings sakta in för en långsam varvning och p g a detta förlorar sitt försprång på tvåan och resten av fältet. Detta är alla medvetna om och tippar därför av så lite som möjligt.

Jag kommer ihåg ett reportage i IB om en f d tävlingsläkare som lämnat sitt uppdrag p g a just detta problem. Han talade om en förare i sidvagnscross som brukade ligga på förstaplats i tävlingar men trots det alltid saktade ner till krypfart förbi olycksplatser. Det fick följden att alla andra gjorde likadant.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT