Flaggorna börjar bli till åren...

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Nu har vi kommit in i 2000-talet, datorspelen är snyggare än verkligheten, ungdomarna säger låll och fnizz och alla lever trådlöst på mer än ett sätt. Är det inte dags då att föra upp racingen till den hajtäcknivå som resten av samhället är på? Det tycker jag. Flaggorna börjar, som sagt, bli till åren, det är tid att börja spåna på nästa generations kommunikationsmedel.

Det är inte så att jag tycker flaggorna är dåliga, nejdå, men de missas ändå rätt lätt om man har fokus nån annanstans och idag borde det finnas bättre sätt att kommunicera med förarna.

Vad tycker ni? Spekulera fritt, låt inte kostnader och teknik hindra, hur vill ni ha det? Hur ser racingen ut runt banan om tio år?
Inte hur hojarna ser ut eller funkar utan hur funkar det runt banan.
 
....titt som tätt händer det att förare missar svartflagg/stop&go och liknande.
Detta för att infon ofta flaggas ut i utgången på en raka, där man har kanske har fullt upp med att hålla i styret & gashandtaget.

Jag har länge undrat varför man inte använder t.ex. blinkande saftblandare vid startlamporna mitt ovanför banan för att uppmärksamma aktuell förare i sådana fall.
 
Funktionärerna kommer sitta i rejält väderskyddade bås från vilka de fjärrstyr robotar som plockar undan eventuellt vurpade hojar.
Flaggsystem kommer eventuellt enbart användas vid total strömförlust (om den egna kärnreaktorn för banan lagt av).

Signalering till förare kommer ske via följande medel :

1 : Stor display på hojen som visar samma signal som flaggan skulle visa (blinkande gul för gulflagg, blinkande röd för rödflagg o.s.v). Kommunicerar med cykeln via transponderenheten som nu även fungerar som datalänk.
2 : Stora svävande ljusramper över banan som visar samma signaler som på hojen vilket gör det extra tydligt vad som gäller för det avsnittet av banan. (Används ihop med system 1)

3 : Vid totalhaveri i kärnkraftsreaktorn kommer flaggrobot att ställas ut i bankanten och vifta med flagga alternativt signalera via display.
4 : Nu är vi tillbaka på 2009 års standard, och låter en stackars jävel iförd orange väst stå och vifta med flaggor i ösregnet.


Tää häää minna 5 sännt!
 
Tycker att lamporna på Gälleråsen var ett bra steg i rätt riktning!

Lättare att trycka på en knapp än att stå och vifta med en flagga.
 
Sen (lite off topic) har jag också undrat om det står i något regelverk att man inte får ha bakåtkamera på hojen, ...att fungera som backspegel på display i instrumenteringen.
Hade onekligen inneburit en fördel för en förare, att kunna hålla koll bakåt som i bilracing.

Någon som vet ?

1 : Stor display på hojen som visar samma signal som flaggan skulle visa (blinkande gul för gulflagg, blinkande röd för rödflagg o.s.v). Kommunicerar med cykeln via transponderenheten som nu även fungerar som datalänk.

Nope, ...automatisk elektronisk hastighebegränsning av cykeln aktiveras när man kör in i gulflaggzon !
 
Last edited:
visirteknik som användes i F1 en kort period för att visa info till varje eller alla förare borde vara the shit.
 
Flaggor är ju stenhårt
I USA är ju flaggföringen/flaggmannen föremål för lika stor kult som gogo-girls.
Det skulle vi ha mer av i Sverige! Värsta gymmade puddingarna som jumpar och håller på! ;)

Träning:
Målflaggningen från 1.43 är ju helt glimrande, saknas bara det amerikanska jämfotahoppet :D

[YOUTUBE-ID]gTbTmkyxrMc&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Flattrack:

[YOUTUBE-ID]9vc8KeOt0jQ[/YOUTUBE-ID]

Kan vi inte göra den här tråden till en tävling där man får ladda upp den galnaste flaggmannen?
 
Last edited:
Ja, det funkar riktigt bra och jag hoppas de plockar fram det till helgen.

Karlskoga verkar vara pigga på att testa saker och sen följer andra klubbar efter :hihi

Vi hade första testet i anderstorp för 2 år sedan, så först vet jag inte om jag håller med om.....
 
Till och med gokarthallen här hemma kör med lampor som blinkar gult. Det skulle gå att få varningssystemen mycket mer tydliga med en knapp vid posteringen och strategiskt utplacerade lampor. Borde inte kosta någon större förmögenhet heller.
 
Det där med att ha data styrningen på hojen verkar livsfarligt! gött om hojen "dör" vid fullt nerlägg.....
Nått som verkar bra är väl en liten Diod Skärm som blinkar i den flaggfärgen det gäller.
Enkelt och lätt!
 
Det där med att ha data styrningen på hojen verkar livsfarligt! gött om hojen "dör" vid fullt nerlägg.....
Nått som verkar bra är väl en liten Diod Skärm som blinkar i den flaggfärgen det gäller.
Enkelt och lätt!

de är ju så du har de nu :P du åker ju insprut. :P då har du ju en databox på de så de kan ju DÖÖÖ när som hällst för dig redan nu :P

samt att man behöver ju inte koppla samma befintligt system med hojjens för att visa lite lampor å skit under kåpglaset
 
Funktionärerna kommer sitta i rejält väderskyddade bås från vilka de fjärrstyr robotar som plockar undan eventuellt vurpade hojar.

Det är en våt dröm för oss att få sitta "bredvid" och trycka på knappar...:tummenupp
Vi är några som har "spånat" om att ha 3D-hollogram (av funkisar) ute på posteringarna som ersättare under dåligt väder och lång lopp över 4 timmar. Så funktionärerna kan gå på toa och äta i lugn o ro.
Gärna med rörelse detektorer i sandgropar och runt banan där asfalten inte växer. (Armen har ju markradar etc. låna kanske?!) Så att krasch-roboten vet var den ska, samt inneha en nödtelefon som föraren kan prata i. Annars larmar roboten.

Ett annat förslag är att utrusta all plockpersonal med en karta över hela banområdet med GPS-kordinater för alla förares depåtält, sjukstuga, besiktningen mm. Och nu kommer det fina..Star Trek (TV-serien) har lånat ut sina teletransporters till "plocket" för att underlätta alla röjningar o bärgningar:D
Snabbt och smidigt skulle allt komma tillrätta = inga förseningar.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top