Fläktbehov!?

Fläktar hit och fläktar dit...

Lånar lite tråd

Jag har en Zalman processorfläkt som jag kostade på för att det skulle vara lite tystare.. En 120mm Papstfläkt som suger luft bak, och ett nätagg som iaf benämns som "silent" men det lever fortfarande om som tusan totalt sett... Tror det mesta ljudet kommer från grafikkortsfläkten...en liten ettrigt jävel..
Tänkte införskaffa något fläktlöst kylningskit till grafikkortet istället..
Någon som har en idé om ngt som skulle passa?
Kortet är ett Gigabyte Radeon 9600 Pro 128Mb..
Så tänkte köpa

Bulan skrev:
Fläktar hit och fläktar dit...

Lånar lite tråd

Jag har en Zalman processorfläkt som jag kostade på för att det skulle vara lite tystare.. En 120mm Papstfläkt som suger luft bak, och ett nätagg som iaf benämns som "silent" men det lever fortfarande om som tusan totalt sett... Tror det mesta ljudet kommer från grafikkortsfläkten...en liten ettrigt jävel..
Tänkte införskaffa något fläktlöst kylningskit till grafikkortet istället..
Någon som har en idé om ngt som skulle passa?
Kortet är ett Gigabyte Radeon 9600 Pro 128Mb..
Så tänkte köpa
Om du tittar i inlägg 13 så ser du en graffa kylning som är passiv (nästan ivarjefall, jag kör med enxtra fläkt på 5v pga att jag har klockat upp kortet ganska saftigt. Här kommer ändå en bild

Bifogat

• Imgp5558.jpg
    Imgp5558.jpg
    140.1 KB · Visningar: 32
R1 Uffe skrev:
Om du tittar i inlägg 13 så ser du en graffa kylning som är passiv (nästan ivarjefall, jag kör med enxtra fläkt på 5v pga att jag har klockat upp kortet ganska saftigt. Här kommer ändå en bild

Den där flänsen är bra :Bugar.

Har en med din härmapa fast med en 80mm fläkt som blåser orkan.

Har "neon" i datorn med, skit fint :rolleyes:, tog 2 timmar innan jag tröttnade på skitet eftersom det drog nätagget i boten + lite till.

Standard + för starkt lysande rör eller överklockat hela bunten - rören. Vad väljer man? :banana

R1 Uffe skrev:
Tyvärr måste jag säg att du får sämre kylning ifall du gör så. För du får ingen luft genomströmmning. Det finns ett undantag då du kan få bättre kylning, det är om du inte har några fläktar allså i chassit

Men om jag inte har en fläkt på chassit utan bara på grafikkortet och processorn? Det borde väl ge bättre kylning om jag har tagit bort sidan?

medic skrev:
Men om jag inte har en fläkt på chassit utan bara på grafikkortet och processorn? Det borde väl ge bättre kylning om jag har tagit bort sidan?
Xakt, det var det jag skrev i inlägget du svarade på

medic skrev:

Sidan ska man inte ta bort i ATX chassien, eftersom luftströmmarna är utformade för att gå front -> bakdelen på dessa. Tar man bort sidan så får man garranterat högre värme i burken, trot eller ej.

Egentligen så är ATX chassin designade för att inte ha någon extra fläkt än den i nätaggregatet, denna fläkten suger luften från frotens botten (därför det alltid är ventilationshål där) och bak genom sig själv och ut på baksidan :).

Har tryckt in en till disk och en till brännare nu och det verkar lugnt med kylningen. Grafikkortet ligger på 44 grader enligt ATI menyn.

När nu temperaturer kom upp.
Vad bör hårddiskar, prollar & moderkort max ligga på?
Kör AMD så man vill ju ha koll på tempen :tungan

/D

Dede skrev:

/D
HAr du AMD så behöver du inte vara orolig, dom tål väl ändå mer än Intel.....eller

Men vi såger så här, har du en nyare prolle, alltså en prolle som inte är äldre än 4 år så behöver du aldrig oroa dig för temp eller nå dylikt, dom stänger av sig själv om det blir för varmt, det var på 90 talet det var lite dåligt skydd mot värme i prollar, graffakort mm, inte dagens hårdvara

Dede skrev:

/D
Processorer och minneskretsar bör vara så kalla som möjligt, ju kallare desto bättre.

morlock skrev:
Processorer och minneskretsar bör vara så kalla som möjligt, ju kallare desto bättre.

K. Mina HD:s brukar pendla mellan 36 och upp till 43 grader (har 3 st)
Prollen ligger mellan 43 och upp till 52.
Systemtempen brukar ligga på 32-33

Mest om dessa temp är för höga eller det funkar.

Låter som normala temperaturer.. hört ngnstans att diskarna bör inte vara varmare än ~45 (50) lite beroende på modell... helt ok för dig alltså

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN