Fläktbehov!?

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Har fått hem en ny burk idag. det är en chieftech låda med inte alltför märkvärdiga grejer i. En AMD Athlon 2700 + processor ett ABIT moderkort och ett Radeon 9600 grafikkort (ska bytas mot ett sapphire så fort "handlaren" fått hem det) + DVD brännare. Frågan är om jag behöver använda extraflälten som sitter i sidan på lådan. Sitter ju fläkt i nätagget och på processorn och lådan ser väldigt välventilerad ut. Anledning är förstås att jag vill ha ner ljudnivån!

Så vad tror ni som har koll (jag har allmänt dålig datorkoll) behöver jag köra extrafläkten eller kan jag dra ur kontakten för att slippa surret!?

Honken skrev:
Har fått hem en ny burk idag. det är en chieftech låda med inte alltför märkvärdiga grejer i. En AMD Athlon 2700 + processor ett ABIT moderkort och ett Radeon 9600 grafikkort (ska bytas mot ett sapphire så fort "handlaren" fått hem det) + DVD brännare. Frågan är om jag behöver använda extraflälten som sitter i sidan på lådan. Sitter ju fläkt i nätagget och på processorn och lådan ser väldigt välventilerad ut. Anledning är förstås att jag vill ha ner ljudnivån!

Så vad tror ni som har koll (jag har allmänt dålig datorkoll) behöver jag köra extrafläkten eller kan jag dra ur kontakten för att slippa surret!?

Jo en extra fläkt är alltid trevligt (låt den sitta bakom och suga ut).
Enligt teorin för ATX chassin så ska det räcka med psu fläkten eftersom den skapar ett genomsug genom hela chassiet, men teori och verklighet går sällan hand i hand.

Har själv ett Chieftech MidiTower och måste bara säga en sak, det är en satans resonanslåda till chassie :(. Stoppa in så mycket ljuddämpning du bara kan, du kan även knippsa av gallret som är utskuret i chassiet för att få ner ljudet lite til (där du sätter fläkten).

En fläkt i dessa låter, 4 som jag har låter som ett jetplan.

Har oxå ett chiftec chassi, kör med 4x80mm fläktar från Zalman, kör dessa plus nätaggsfläkten, prollefläkten och graffafläkt med en fläktkontroller. Till 99& kör jag alla fläktar på 5v, men kan finjustera volten ändå upp till 12v. Visst läter det en del ändå (pga dom här jävla 80mm fläktarna). Men svar på tal, med din dator tror jag det räcker med en 80 fram som suger och en bak som blåser ut, men för säkerhets skull så sätt 2 fläktar bak. Det är bättre att det suger ut luft än suger in

I början av Mars ska jag inhandla detta chassi :yoparty :yoparty 5x120mm fläktar, Jag säger bara Rock Om ANTEC

http://www.thetechlounge.com/article.php?directory=ces_05_antec&page=5
http://www.silentpcreview.com/news452.html

Här kommer en bild på min fläktkontroller

Bifogat

• IMGP3480.JPG
    IMGP3480.JPG
    47.8 KB · Visningar: 63
den sitter såhär nu fläkten (se bilden) Jo lådan lever om en del men den är ganska snygg :) HHmmm ljuddämpa hur gör man det!? fyller den med fogskum eller!?
:rolleyes: :tungan

Bifogat

• Låda.JPG
    Låda.JPG
    23.9 KB · Visningar: 48
Vattenkylning måste ju vara lättare än en massa jävla fläktar som surrar och har sig.
Då kan man ju samtidigt ha en sköldpadda i tanken, smart va?

Äsch koppla in en sån här bara

Bifogat

• pc with a big fan.jpg
    pc with a big fan.jpg
    61.9 KB · Visningar: 76
Honken skrev:
den sitter såhär nu fläkten (se bilden) Jo lådan lever om en del men den är ganska snygg :) HHmmm ljuddämpa hur gör man det!? fyller den med fogskum eller!?
Som jag skrev, du behöver MAX 3 fläktar till din dator, du klarare dig med 2

R1 Uffe skrev:
Som jag skrev, du behöver MAX 3 fläktar till din dator, du klarare dig med 2

vad bra! då borde jag klara mig som det är alltså...

Killen som hade den innan körde med betydligt värre grejor och körde lite hårdare med dom också och han verkar ha klarat sig bra!

Honken skrev:

Mjo du kan ju fylla den med fogskum, men vette fan hur kul det blir sen att byta komponenterna i burken.

Annars så kan du ju köpa sånt där skumgummi biltema säljer för att ljudisolera bilar.

Vill du ha tysta fläktar så inhandlar du aluminium dito + fläktkontroller.

Kör med en sån, men inte lika fin som Uffes :(, låter ändå förjävligt :gråta.

Nä men som sagt, tjacka sånt där skumt gummi som biltema säljer för att ljudisolera bilar (silvrigt folie på sidorna) sen är du nog nöjd. :).

Något som är finemang med chieftec chassierna är att det får platts en 80mm fläkt i HDD kassetten :banana

Xakt, det spelar ingen roll om man kör med 80 mm fläktar, antingen kommer det att leva om, elle rleva om mindre, det blir aldrig "tyst" om man så säger.

Det som är bra med min fläktkontrollewr är att den är "analog" från 5v till 12v, till 95% av alla fläktkontroller så har dom bara 3 steg på sina rattar 5v, 7v och 12v.

Jag kan fin justera min cpufläkt (zalman 92m) med 30 varv/m + och -. Just nu snurrar den 1370 rpm på 5v, och det låter inte mkt, men mina 80mm lever om.

Här kommer lite halvtaskiga bilder från min burk. Mina hårddiskar längst ner har en fläkt bakom sig

Bifogat

• Imgp5555.jpg
    Imgp5555.jpg
    140.3 KB · Visningar: 51
  • Imgp5558.jpg
    Imgp5558.jpg
    140.1 KB · Visningar: 56
  • Imgp3589.jpg
    Imgp3589.jpg
    119.7 KB · Visningar: 46

Bifogat

• Mitt chassi (Small).JPG
    Mitt chassi (Small).JPG
    28.1 KB · Visningar: 40
R1 Uffe skrev:
Jag kan fin justera min cpufläkt (zalman 92m) med 30 varv/m + och -. Just nu snurrar den 1370 rpm på 5v, och det låter inte mkt, men mina 80mm lever om.

Det där låter verkligen jätteviktigt :tungan
Moderna moderkort idag styr fläktarna från BIOSen efter inställningar man själv kan göra.....

Vad har du för nytta av att kunna justera fläktarna med 30 rpm i taget?

Starstriker skrev:
Det där låter verkligen jätteviktigt :tungan
Moderna moderkort idag styr fläktarna från BIOSen efter inställningar man själv kan göra.....

Vad har du för nytta av att kunna justera fläktarna med 30 rpm i taget?
Inte för att jag bryr mig om 30 rpm hit eller dit. Men det är stor skillnad på ljudet på en fläkt som snurrar i 5volt och i 7volt, då kan det var bra at ha en "bra" fläktkontroller som kan justeras analogt. Det är inte många fläktkontroller som kan det trots at dom har rattar på panelen på sin fläktkontroller. Alltså så har dom oftast bara tre lägen 5v, 7v och 12v.

Jag kan också justera fläkthastigheten i BIOS, men jag har så många fläktar att styra så det "rymms" inte om man så säger.

R1 Uffe skrev:
Inte för att jag bryr mig om 30 rpm hit eller dit. Men det är stor skillnad på ljudet på en fläkt som snurrar i 5volt och i 7volt, då kan det var bra at ha en "bra" fläktkontroller som kan justeras analogt. Det är inte många fläktkontroller som kan det trots at dom har rattar på panelen på sin fläktkontroller. Alltså så har dom oftast bara tre lägen 5v, 7v och 12v.

Jag kan också justera fläkthastigheten i BIOS, men jag har så många fläktar att styra så det "rymms" inte om man så säger.

Vafan, hur många fläktar har du egentligen ? Jag har tre "standard" (CPU, Chipset, Grafikkort), sen nätagget..... och sen utöver det två till som kan varvtalsstyras från moderkortet. Behöver man ännu fler? Vad har du för dator egentligen? Hur mycket har du överklockat?

/K

Starstriker skrev:
Vafan, hur många fläktar har du egentligen ? Jag har tre "standard" (CPU, Chipset, Grafikkort), sen nätagget..... och sen utöver det två till som kan varvtalsstyras från moderkortet. Behöver man ännu fler? Vad har du för dator egentligen? Hur mycket har du överklockat?

/K
Jag har 4 chassi fläktar, två i front som suger och två bak sonm blåser ut. ( Kopplade till kontrollen) sen har jag cpu fläkten, graffafläkten, nordbryggans fläkt och till sist nätaggets fläkt. Alla kopplade till kontrollern för att få så tyst dator som möjligt. Alltså 8 fläktar styr jag

medic skrev:
fan grabbar... jag tog bara bort ena sidan av burken... kyls ner fin fint nu :banana
Tyvärr måste jag säg att du får sämre kylning ifall du gör så. För du får ingen luft genomströmmning. Det finns ett undantag då du kan få bättre kylning, det är om du inte har några fläktar allså i chassit

Last edited:
Skulle vara för att få lite längre livslängd på hårddisken/arna, men du kan ju byta fläkten till en som inte hörs

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN