Fjärrstöld av fordon - Vad är mest safe?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Idag har väl merparten någon form av fjärr till sina bilar och mc-branschen på frammars. Fick tips om att det fiskades ettor o nollor på stormarknadens parkering och fundera lite över detta. Tror intresset där var att öppna dörrar och stölda ur fordonen.

Använda fjärr över halva parkeringen, lättsnott?

Automatisk låsning när nyckeln passerat visst antal meter från fordonet, lättsnott?

Använda knapp på fordon för att låsa, lättsnott?

Använda mobilapp för låsning, säkrare eller samma?

Jag använder i regel knapp och det fungerar bara någon meter från bilen, borde inte det vara rätt safe då eller kan dom pejla signalen ändå från ett längre avstånd? Som jag förstått det fungerar bilen som en fjärr med knappen, skickar signalen till fjärren som svarar och låsen öppnar eller stänger.

Skåpan är nog inte så stöldbegärlig men ibland kanske jag har en påse äpplen i som jag vill ha ifred så man undrar ju, ändå.

Våra bilar låser och sedan låser de igen några sekunder senare.
Väntar man till man hört andra knäppet så ska det enl uppgift inte gå att öppna med avlyssnad kod.
Men det är väl bara en tidsfråga innan packet fixar det också.
Det man säkert undviker om man väntar på andra klicket är att packet har lagt en blocksignal som hindrar din fjärr att säga åt bilen att låsa.

Kan inte svara på hur och på vilket avstånd det fiskas men faktum är att vi har haft ett flertal hantverkare som kommit in och klagat på att fjärren slutat fungera när man skullke låsa upp efter att ha varit på just Ica Maxi.
En titt i skåpet har sedan föranlett en polisanmälan.

Våra bilar låser och sedan låser de igen några sekunder senare.
Väntar man till man hört andra knäppet så ska det enl uppgift inte gå att öppna med avlyssnad kod.
Men det är väl bara en tidsfråga innan packet fixar det också.
Det man säkert undviker om man väntar på andra klicket är att packet har lagt en blocksignal som hindrar din fjärr att säga åt bilen att låsa.

Låter "bara" som vanlig dubbellåsning = andra låsningen innebär att även innerhandtaget kopplas ifrån så att tjyven inte kan smasha rutan och öppna inifrån.

Sen om det har vidareutvecklats dom senaste 20 åren har jag dock dålig koll på =)

Nyare bilar bör ha begränsat det, men annars behöver man bara ha någon med repeater i ryggen som följer ägaren, och sedan kan man låtsas att man har nyckeln på sig, för keyless system. Iaf äldre varianter.

Moderna system måste väl bara köra tvåvägskommunikation med en "challenge" så bilen verkligen vet att det är rätt nyckel den pratar med. Dvs där nyckelns kod är beroende på den "challenge"/engångskod som bilen har skickat. Har väl varit standard i annan digital kommunikation i 20-30 år.

Min egen bil (Golf VI 2010) har haft inbrott två gånger. Båda gångerna på kamping och båda gångerna har dom gått in genom baklucka för att komma in i kupe. Utan att larmet har gått, vi har sovit i tält bredvid. Låsa upp baklucka kan på denna bil enbart göras med fjärr och med knapp från kupén som dom uppenbart behövde gå via baklucka för att komma åt. Misstänker antingen att koden är enklare för bakluckan, som har egen knapp på fjärr, så att dom kan köra 'brute force', testa alla möjliga kombinationer på nån sekudn, eller så finns det någon annan svaghet typ att kraftig magnet flyttar något i låset. Men den har definitivt inte tvåvägskommunikation. Och lyckligtvis är chipkodningen för att starta motorn ännu oberoende av fjärr, ingen "keyless go"

Men för att stjäla hela fordonet, på ett sätt som fungerar med tvåvägskommunikation så sätter dom väl en radiolänk mellan nyckel och bil. På natten typiskt en sändare utanför ytterdörr som kommunicerar med bil på gatan där mottagare/återsändare finns. Vissa nycklar bekämpar det genom att inte avge signal om dom legat stilla, dvs känner av om personen som bär den rör på sig. Men då borde en person som rör på sig på ett köpcenter kunna råka ut för problemet om person med sändare går bredvid. Säkrast är väl att ha nyckeln i metallbur så den inte kan sända. När den inte används.

Så för att det ska bli enklare och smidigare så måste man montera en störsändare hemma, som man slår av precis när man ska ha bilen själv, och för att inte få inbrott eller få bilen stulen när man är iväg med den så måste man ha nyckeln i ett blyfodral? Ja, det verkar ju mycket enklare än att bara ha en knapp på nyckeln :dummer

Kan inte alla jävla utvecklare bara låta bli att hitta på saker för påhittandets skull? :huvet

Men för att stjäla hela fordonet, på ett sätt som fungerar med tvåvägskommunikation så sätter dom väl en radiolänk mellan nyckel och bil. På natten typiskt en sändare utanför ytterdörr som kommunicerar med bil på gatan där mottagare/återsändare finns. Vissa nycklar bekämpar det genom att inte avge signal om dom legat stilla, dvs känner av om personen som bär den rör på sig. Men då borde en person som rör på sig på ett köpcenter kunna råka ut för problemet om person med sändare går bredvid. Säkrast är väl att ha nyckeln i metallbur så den inte kan sända. När den inte används.
En del tillverkare har kortat ner tiden det får ta för challenge-response, så att en radiolänk tar för lång tid har jag för mig.

Är det inte säkrare me en nyckel å lås, utan massa finesser då... Dvs går bara öppna med fysisk nyckel..

Moderna system måste väl bara köra tvåvägskommunikation med en "challenge" så bilen verkligen vet att det är rätt nyckel den pratar med. Dvs där nyckelns kod är beroende på den "challenge"/engångskod som bilen har skickat. Har väl varit standard i annan digital kommunikation i 20-30 år.

Min egen bil (Golf VI 2010) har haft inbrott två gånger. Båda gångerna på kamping och båda gångerna har dom gått in genom baklucka för att komma in i kupe. Utan att larmet har gått, vi har sovit i tält bredvid. Låsa upp baklucka kan på denna bil enbart göras med fjärr och med knapp från kupén som dom uppenbart behövde gå via baklucka för att komma åt. Misstänker antingen att koden är enklare för bakluckan, som har egen knapp på fjärr, så att dom kan köra 'brute force', testa alla möjliga kombinationer på nån sekudn, eller så finns det någon annan svaghet typ att kraftig magnet flyttar något i låset. Men den har definitivt inte tvåvägskommunikation. Och lyckligtvis är chipkodningen för att starta motorn ännu oberoende av fjärr, ingen "keyless go"
Har för mig att Vw lås går i baklås om larmet gått och kupeövervskningen gär att det inte går att röra sig inne i bilen alls på nyare

Mms sensor kom väl på bred front typ vid millennieskiftet.. kanske även den vanligaste orsaken till falsklarm med glaskrossensor hack i häl.

Idag har väl merparten någon form av fjärr till sina bilar och mc-branschen på frammars. Fick tips om att det fiskades ettor o nollor på stormarknadens parkering och fundera lite över detta. Tror intresset där var att öppna dörrar och stölda ur fordonen.

Använda fjärr över halva parkeringen, lättsnott?

Automatisk låsning när nyckeln passerat visst antal meter från fordonet, lättsnott?

Använda knapp på fordon för att låsa, lättsnott?

Använda mobilapp för låsning, säkrare eller samma?

Jag använder i regel knapp och det fungerar bara någon meter från bilen, borde inte det vara rätt safe då eller kan dom pejla signalen ändå från ett längre avstånd? Som jag förstått det fungerar bilen som en fjärr med knappen, skickar signalen till fjärren som svarar och låsen öppnar eller stänger.

Skåpan är nog inte så stöldbegärlig men ibland kanske jag har en påse äpplen i som jag vill ha ifred så man undrar ju, ändå.
Det korta svaret. Det funkar inte att fiska ettor och nollor och sedan använda koden för att låsa eller låsa upp bilen.
Fjärrstyrningen till bilarna använder sig antingen av tvåvägskommunikation med en challenge eller så använder man sig av rullande koder.
Dom flesta använder sig av rullande koder för den vanliga fjärren. Det innebär att både fjärr och bil har en lista över godkända koder som snurras vidare med en algoritm. Har en kod använts en gång så kan den inte användas igen vilket gör att det är värdelöst att försöka sniffa koder.

Det dom gör på stormarknadens parkering är att dom har en störsändare som sänder på samma frekvens som merparten av alla fjärrar. Det resulterar i att när du lämnar din bil och trycker på låsknappen på fjärren så störs signalen ut och bilen låses aldrig. sedan väntar dom tills du är utom synhåll och går då in i bilen och tar det dom vill ta. Den enkla lösningen på det problemet är att du ser till att titta på bilen när du trycker så att du ser att den blinkar till och låser. sedan är problemet ur världen.

I fallet med keyless entry som börjar bli relativt vanligt så är det tvåvägskommunikation. Den är ännu svårare att kapa eftersom den har väldigt begränsad räckvidd. Det dom gör i dom fallen är att dom har två enheter som är ihopparade. Den ena går dom till dörren med och den andra står dom vid bilen med. Sedan låtsas den vid bilen vara nyckeln och den som är vid din ytterdörr låtsas vara bilen. Enkelt uttryckt så lyssnar den vid dörren efter din nyckel och vidarebefordrar allt som nyckeln skickar till den som är vid bilen. När bilen sedan svarar med sin "challenge" så vidarebefordras den till den som är vid nyckeln varvid nyckeln svarar på den och då skickas svaret vidare till den vid bilen och den låses upp. På det sättet kan man även starta bilen och köra den därifrån.
Dock är den typen av utrustning inte direkt billig och långt ifrån lättanvänd i nuläget så den typen av attacker är relativt ovanliga. Men det löses lättast genom att se till att inte förvara bilnyckeln direkt innanför dörren. Har man den liggande längre in kan dom inte kommunicera med nyckeln då räckvidden för keyless typiskt sett endast är 1-2 meter i bästa fall och utan mellanliggande väggar.

Lufttryck är la en metod i bil
Du menar volumetrisk sensor. Den känner av luftvolymen i bilen. Jag tror den lyssnar efter infraljud om jag inte missminner mig. Om ett fönster krossas eller öppnas så förändras aukustiken i bilen och sensorn reagerar på det.
Samma typ av sensor kan även användas i hemlarm och då kan man med en enda sensor känna av om någon öppnar en dörr eller ett fönster någonstans i en villa på närmare 150 kvadrat. Betydligt billigare än att sätta magnetsensorer och glaskrossensorer på vartenda fönster och dörr.

Tror du kanske jag gör att han menar för att öppna låset, testat själv med både kolsyra och tennisboll på en Jeep jag låste in nyckeln i.. fungera svindåligt på den =) Om man har nyckeln i bilen o trycker på handtagsknappen fattar den det och varnar/låser ej. Har man som jag kastat in jackan med nyckeln i baksätet fatta den dock inte det åt ena hållet = gick skitbra att låsa men vägra öppna sig.

Biljävel.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...