Fjädringsjustering VFR750F -1986

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Tjo.

Som bekant har vfr:en luftnipplar till framgaffeln. Jag tänkte försöka mig på att justera om statiska hänget fram+bak på hojen, och jag undrar hur man skall göra detta fram. Som det är nu har jag gjort det genom att lägga i distanser i framgaffeln, dock orkar inte fjädrarna ensamma bära hojen utan luft måste också fyllas i. Ska man göra så? vilket styrmål har jag när jag lägger i luft i gaffeln? hittills har jag även lägt i luft tills det "känts bra", men det måste ju finnas någon mer precis definition för detta.

Tänkte mig att jag börjar med att justera hänget bak till så lite jag kan, då det är bakdämparen som har minst justeringsintervall, och sen justerar jag framgaffeln till samma häng i procent. Är detta vettigt?

zilog skrev:
Tjo.

Som bekant har vfr:en luftnipplar till framgaffeln. Jag tänkte försöka mig på att justera om statiska hänget fram+bak på hojen, och jag undrar hur man skall göra detta fram. Som det är nu har jag gjort det genom att lägga i distanser i framgaffeln, dock orkar inte fjädrarna ensamma bära hojen utan luft måste också fyllas i. Ska man göra så? vilket styrmål har jag när jag lägger i luft i gaffeln? hittills har jag även lägt i luft tills det "känts bra", men det måste ju finnas någon mer precis definition för detta.

Tänkte mig att jag börjar med att justera hänget bak till så lite jag kan, då det är bakdämparen som har minst justeringsintervall, och sen justerar jag framgaffeln till samma häng i procent. Är detta vettigt?

Först: Jag vet inte.

Men, när jag har problem med min VFR F -94:a som är specifikt för den modellen så går jag till VFRdiscussion.com och frågar. Dom har både en "suspension" avdelning under "maintenance" och dessutom speciella avdelningar för respektive generation av VFR:en. I ditt fall frågar du på "enthusiast discussion" och "3-4 gen".

Även Hondavfrclub.org i UK har en ganska livaktig "technical questions" avdelning.

Lycka till!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back