Fjädringsjustering VFR750F -1986

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Tjo.

Som bekant har vfr:en luftnipplar till framgaffeln. Jag tänkte försöka mig på att justera om statiska hänget fram+bak på hojen, och jag undrar hur man skall göra detta fram. Som det är nu har jag gjort det genom att lägga i distanser i framgaffeln, dock orkar inte fjädrarna ensamma bära hojen utan luft måste också fyllas i. Ska man göra så? vilket styrmål har jag när jag lägger i luft i gaffeln? hittills har jag även lägt i luft tills det "känts bra", men det måste ju finnas någon mer precis definition för detta.

Tänkte mig att jag börjar med att justera hänget bak till så lite jag kan, då det är bakdämparen som har minst justeringsintervall, och sen justerar jag framgaffeln till samma häng i procent. Är detta vettigt?

zilog skrev:
Tjo.

Som bekant har vfr:en luftnipplar till framgaffeln. Jag tänkte försöka mig på att justera om statiska hänget fram+bak på hojen, och jag undrar hur man skall göra detta fram. Som det är nu har jag gjort det genom att lägga i distanser i framgaffeln, dock orkar inte fjädrarna ensamma bära hojen utan luft måste också fyllas i. Ska man göra så? vilket styrmål har jag när jag lägger i luft i gaffeln? hittills har jag även lägt i luft tills det "känts bra", men det måste ju finnas någon mer precis definition för detta.

Tänkte mig att jag börjar med att justera hänget bak till så lite jag kan, då det är bakdämparen som har minst justeringsintervall, och sen justerar jag framgaffeln till samma häng i procent. Är detta vettigt?

Först: Jag vet inte.

Men, när jag har problem med min VFR F -94:a som är specifikt för den modellen så går jag till VFRdiscussion.com och frågar. Dom har både en "suspension" avdelning under "maintenance" och dessutom speciella avdelningar för respektive generation av VFR:en. I ditt fall frågar du på "enthusiast discussion" och "3-4 gen".

Även Hondavfrclub.org i UK har en ganska livaktig "technical questions" avdelning.

Lycka till!

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS