Fjädringsinställningar - High/Low speed

• Thread starter Thread starter Robz
  • Start date Start date

Robz

Guest
Hej allihop!
Lite funderingar kring fjädringen på min nya moppe… förmodar att de flesta Öhlinsdämpare har haft detta i åratal.
”High- & Low speed damping” – har sökt en del på nätet men mest hittat svävande förklaringar eller teoretiska grafer som jag inte riktigt kan applicera på verkligheten.

Den enkla förklaringen (som alltså inte hjälper):
Low speed tar hand om stötar under 1m/s, high speed däröver.
Low speed märks mest i hög hastighet och high speed märks i låg hastighet (hmmm :va )
Low speed tar hand om lastförflyttningar, typ broms, acc, svackor, etc.
High speed tar hand om kanter, stenar, flera gupp i rad, etc.
Rampningen verkar rekommenderas som att low speed skall dämpa mer än high speed, samt att retur skall vara starkare än kompression.
http://www.worksevo.com/Damper_Curves_2.pdf
(Visserligen bildämpare, men teorin bör vara den samma för hoj)

Sååå – hur f-n skall man tänka vid injusteringen?
Generella rekommendationer verkar vara att släppa en del på high speed och sedan använda low speed som ”vanlig” dämpning.

Någon som testat runt med detta?
Tyckte det var tillräckligt komplicerat som det var, med bara retur, komp o sag :gnissla

Saxat från Öhlins [URL="http://www.ohlins.com/Motorcycle/Settingupyourbike/tabid/59/Default.aspx]"Setting up your bike"[/URL]

"Compression damping:
The low speed compression adjuster affects ride height, smoothness over small bumps and grip.
The high speed compression adjuster affects stability, firmness in depressions and fast corners."

/J

Jag gjorde tvärtom, ( hojen slet sönder däcken) fick ett tips från en som kört superbike i England och säljer Öhlins. På min Öhlinare är std. snabbkomp 33 ut, provade 22 istället och den har aldrig slitit däcken så fint o bra. Det passade mig o på mina hojar.
( har provat på både Gsxr 1000-02, -05 o 750-04)
Som dom flesta som inte är alltför snabba och inte har spons på däck är det en bra väg att gå, dvs. kolla däcken. Med söndertrasade däck så går det inte så fort iaf.
Den som har känslan o plånboken går nog mer på hojens uppförande.

Kom på en sak till, i F1 brukar man tala om att lowspeed tar hand om karossens krängningar, high speed tar hand om hjulens snabba rörelser, tex över curbs i hög fart. Om det nu ökar förståelsen??

Last edited:
Tänk att du gasar ut ur en kurva. Då får du en lastförskjutning bakåt, dämparen vill säcka ihop.

OT, men om man går på gas ut ur en kurva säckar inte baken ihop, den reser sej eftersom momentet från kedjan "drar" ut fjädringen. Kolla en hoj som står i bromsbänk så blir det jättetydligt.

OT, men om man går på gas ut ur en kurva säckar inte baken ihop, den reser sej eftersom momentet från kedjan "drar" ut fjädringen. Kolla en hoj som står i bromsbänk så blir det jättetydligt.

Du tänker nog på kardan drift.. då får man den effekten :)

Ja, jo jag vet. Jag har också sett loggerdiagram på saken. Men det är ett bra sätt att förklara low speed eftersom alla tror att den säckar när det i själva verket är framdelen som reser sig.

Tack så mycket för att du fördärvade det pedagogiska exemplet :mad: :pannkyss

Ta ett bättre exempel då!:D
Jag tror att folk hajar vid det här laget. Low speed = långsam fjädringsrörelse :)

Men du, istället för att jiddra sönder exemplet så kan du väl skriva nåt om själva topic. Vad säger du om Öhlinscitatet? "Compression damping:
The low speed compression adjuster affects ride height, smoothness over small bumps and grip.
The high speed compression adjuster affects stability, firmness in depressions and fast corners."

Fast du vet kanske inget om saken? :brynad :D

Jag tror att folk hajar vid det här laget. Low speed = långsam fjädringsrörelse :)

Men du, istället för att jiddra sönder exemplet så kan du väl skriva nåt om själva topic. Vad säger du om Öhlinscitatet? "Compression damping:

Fast du vet kanske inget om saken? :brynad :D

Gör man en översättning så är det spot-on. Vad finns att tillägga? Tråden kunde slutat efter det inlägget!

jag ser ingen motsättning?

Kör du snabbare kommer du även att träffa kanter snabbare och med högre kraft vilket ger en snabbare fjädringsrörelse -> high speed.
Det finns ett visst samband mellan hastighet och low/high justering, dock endast indirekt på grund av hur snabbt fjädringen måste arbeta. :)

Gör man en översättning så är det spot-on. Vad finns att tillägga? Tråden kunde slutat efter det inlägget!
Ey, alla är inte lika smarta som du. Tänk på det!

jag ser ingen motsättning?

Kör du snabbare kommer du även att träffa kanter snabbare och med högre kraft vilket ger en snabbare fjädringsrörelse -> high speed.
Det finns ett visst samband mellan hastighet och low/high justering, dock endast indirekt på grund av hur snabbt fjädringen måste arbeta. :)
Mjo, kanske. Det är det där med "small bump" som ställer till det för mig. Knölen på Anderstorp är för mig en "small bump", som orsakar en snabb fjädringsrörelse. Bör alltså hanteras av high speed-dämpningen men Öhlins anser att det är ett jobb för low speed. Beror väl iofs också på hur fort man kör på den - vilket är ett gott skäl till att prata om dämparens rörelse och inte ekipagets.

Last edited:
Jag fann ljuset även i denna fråga, fast på ett annat forum:
http://www.gixxer.se/viewtopic.php?t=771

Det roliga är att många rekommenderar byte till hårdare fjädrar fram på K7/K8 :va
I mitt fall var saget vid helt släppt förspänning fram endast 12mm, med förare Robz endast 24mm (går ej släppa mer), original var alldeles för hård med 5mm obelastat!
Samma gällde nog highspeed komp - bakhjulsåkahoj och fabriken vill undvika reklamationer pga hårda genomslag... Motorad kom iaf fram till ungefär samma inställningar som jag själv rattat in, mina är dock ännu mjukare.

Tack för hjälpen i vilket fall :tummenupp