Robz
Guest
Hej allihop!
Lite funderingar kring fjädringen på min nya moppe… förmodar att de flesta Öhlinsdämpare har haft detta i åratal.
”High- & Low speed damping” – har sökt en del på nätet men mest hittat svävande förklaringar eller teoretiska grafer som jag inte riktigt kan applicera på verkligheten.
Den enkla förklaringen (som alltså inte hjälper):
Low speed tar hand om stötar under 1m/s, high speed däröver.
Low speed märks mest i hög hastighet och high speed märks i låg hastighet (hmmm
)
Low speed tar hand om lastförflyttningar, typ broms, acc, svackor, etc.
High speed tar hand om kanter, stenar, flera gupp i rad, etc.
Rampningen verkar rekommenderas som att low speed skall dämpa mer än high speed, samt att retur skall vara starkare än kompression.
http://www.worksevo.com/Damper_Curves_2.pdf
(Visserligen bildämpare, men teorin bör vara den samma för hoj)
Sååå – hur f-n skall man tänka vid injusteringen?
Generella rekommendationer verkar vara att släppa en del på high speed och sedan använda low speed som ”vanlig” dämpning.
Någon som testat runt med detta?
Tyckte det var tillräckligt komplicerat som det var, med bara retur, komp o sag
Lite funderingar kring fjädringen på min nya moppe… förmodar att de flesta Öhlinsdämpare har haft detta i åratal.
”High- & Low speed damping” – har sökt en del på nätet men mest hittat svävande förklaringar eller teoretiska grafer som jag inte riktigt kan applicera på verkligheten.
Den enkla förklaringen (som alltså inte hjälper):
Low speed tar hand om stötar under 1m/s, high speed däröver.
Low speed märks mest i hög hastighet och high speed märks i låg hastighet (hmmm

Low speed tar hand om lastförflyttningar, typ broms, acc, svackor, etc.
High speed tar hand om kanter, stenar, flera gupp i rad, etc.
Rampningen verkar rekommenderas som att low speed skall dämpa mer än high speed, samt att retur skall vara starkare än kompression.
http://www.worksevo.com/Damper_Curves_2.pdf
(Visserligen bildämpare, men teorin bör vara den samma för hoj)
Sååå – hur f-n skall man tänka vid injusteringen?
Generella rekommendationer verkar vara att släppa en del på high speed och sedan använda low speed som ”vanlig” dämpning.
Någon som testat runt med detta?
Tyckte det var tillräckligt komplicerat som det var, med bara retur, komp o sag
