Fjädringsinställning?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Har för 3 veckor sen beställt en hårdare bakfjäder, men den hinner inte dyka upp innan jag ska köra på Mantorp. Jag står inför valet att köra min nyinköpta nyrenoverade Öhlinare med för mjuk fjäder eller slänga på originaldämparen, som ger skapligt rätt häng. Om jag behåller Öhlinaren, hur "kompenserar" jag bäst för bankörning. Just nu får jag 11 mm obelastat och 42 belastat häng.

1, vrid på förspänning så att belastat häng blir mer rimligt (ned mot 30)?
2, behåller nuvarande förspänning för att obelastat häng ska vara OK?

Hur kompenserar jag med avseende på kompression respektive retur i de båda fallen, jmf med Öhlins rekommendationerna? Har inte kört bana med Öhlinaren än, så därför vet jag inte riktigt hur den kommer att kännas, och jag kör som en kärring på gata (oxå...).
 
jag hade vridit till de belastade hänget blev rätt. de är ändå när du sitter på hojjen de skall stämma för hojjen kan inte köra utan dig. vad gäller hydraliken så börja med öhlins orginal inställningar. sen får du känna efter.
 
Fast med för lite obelastat häng så blir det väl fel vid inbromsningarna? Tredje alternativ, skruva mer förspänning men inte till optimalt belastat, utan försöka behålla lite obelastat?

Original komp och retur är ju med optimal fjäder. Min tes är att jag ska ha lite mer komp och lite mindre retur om fjädern är för mjuk. Självklart kommer jag vrida och testa vad som känns bäst, men det vore ju kul att börja åt "rätt" håll i alla fall.

Just det, fronten har jag 17 respektive 33 i häng, så det är hyfsat OK. Fast i kombinationen med bakan nu så gungar hojen rätt mycket mer i röven...
 
Fast med för lite obelastat häng så blir det väl fel vid inbromsningarna? Tredje alternativ, skruva mer förspänning men inte till optimalt belastat, utan försöka behålla lite obelastat?

Original komp och retur är ju med optimal fjäder. Min tes är att jag ska ha lite mer komp och lite mindre retur om fjädern är för mjuk. Självklart kommer jag vrida och testa vad som känns bäst, men det vore ju kul att börja åt "rätt" håll i alla fall.

Just det, fronten har jag 17 respektive 33 i häng, så det är hyfsat OK. Fast i kombinationen med bakan nu så gungar hojen rätt mycket mer i röven...

Jag håller inte med om att fjäderns hårdhet har med dämp och komp inställning. Det är DIN vikt som avgör det. Fjädern trycks ju ihop så mycket som du belastar den. Väger du 80kg så trycks (förenklat sagt) fjädern ihop 80kg oavsett viken fjäder du använder.
Även hjulens vikt är av stor betydelse för dämpinställningen. Det är ju dom som ska upp och ner i groparna, hojen ska stå still i höjdled.

Mats
 
Du kan egentligen aldrig kompensera den för mjuka fjädern, är den så mjuk att det märks så kör hellre med original. Funkade skapligt på min utan gung vill jag minnas (tror jag hade fjädern på 5 av 7 och kompet nåra klick över mitten), och vi kör väl likartat vid det här laget.

Min tes är att jag ska ha lite mer komp och lite mindre retur om fjädern är för mjuk.
Rätt så, men är fjädern för mjuk får du ju även för lite retur och då börjar det som du märkt att gunga. Se på vilken customhoj som helst, de saknar oftast (justerbar) returdämpning å gissa om de gungar vid fel behandling :rolleyes:
 
Last edited:
Jag håller inte med om att fjäderns hårdhet har med dämp och komp inställning. Det är DIN vikt som avgör det. Fjädern trycks ju ihop så mycket som du belastar den. Väger du 80kg så trycks (förenklat sagt) fjädern ihop 80kg oavsett viken fjäder du använder.
Även hjulens vikt är av stor betydelse för dämpinställningen. Det är ju dom som ska upp och ner i groparna, hojen ska stå still i höjdled.

Mats

Jo, det köper jag. Och jag köper att fjädern trycks ihop 80 kg också, och du menar säkert att den hoptryckningen är olika lång beroende på fjäderns hårdhet, så jag är med (tror jag).

Nu ville jag vara lite slö, eftersom jag ska köra på torsdag morgon, och funderade på hur (och om) man kan kompensera något lite grann.

Du kan egentligen aldrig kompensera den för mjuka fjädern, är den så mjuk att det märks så kör hellre med original.
Nej, jag antar att det inte går att kompensera helt. Fast då måste jag ju ut till garaget nu :mad: Fick ett oplanerat besök till Norge på måndag "inplanerat" idag som kräver förberedelser, om jag ska ha samvete att åka torsdag-fredag...

Bara delvis sant, då skulle vi inte behöva fjädrar med olika hårdhet.
Tror Mats menar rätt, men längden av kompressionen blir olika

Rätt så, men är fjädern för mjuk får du ju även för lite retur och då börjar det som du märkt att gunga. Se på vilken customhoj som helst, de saknar oftast (justerbar) returdämpning å gissa om de gungar vid fel behandling :rolleyes:
OK, det är klart. Men med mindre retur dämp så orkar fjädern sträcka ut sig, både efter en "bula" eller "hål" i asfalten, eller tänker jag galet?

Och nej, du är nog några år före mig i utvecklingen fortfarande... Men jag kämpar på!
 
Last edited:
Ingen som har något tips om hur jag ska göra med fjäderförspänningen? Hinner inte byta till den gamla dämparen.
 
OK, det är klart. Men med mindre retur dämp så orkar fjädern sträcka ut sig, både efter en "bula" eller "hål" i asfalten, eller tänker jag galet?
Det kanske den orkar, eller kanske inte. OM den gör det sker det för sakta för att ta hand om nästa påverkan osv.

Justera hojen så belastat häng stämmer hyfsat, du kommer att sitta på den när du kör och du kommer att trycka ihop den över gupp och genom svängar. Kräver det hårdare förspänning, så följ efter på returen och släpp kompet, testa att släppa den helt eller nära nog om du vill experimentera nåt varv.

Högre returdämpning hjälper den att inte gå ut så mycket i bromsningarna, mindre komp kan göra att den funkar lite bättre obelastat. Du får nog leva med en kompromiss, för jag tycker du ska behålla åtminstone nån mm obelastat. Du klarar dej bara det inte kommer tvättbrädor :D

Som referens kan jag nämna Laila's gixx. Den är standardinställd men har nästan inget obelastat häng och väldigt banmässigt sådan när hon belastar. Men den går fint så det finns ingen anledning att börja skruva, då sabbar vi bara inställningen när den körs.
 
Last edited:
-

Den här är toppen!:tummenupp :tummenupp
 

Bifogat

  • visabild.php.jpg
    visabild.php.jpg
    229.4 KB · Visningar: 91
¨
...Som referens kan jag nämna Laila's gixx. Den är standardinställd men har nästan inget obelastat häng och väldigt banmässigt sådan när hon belastar. Men den går fint så det finns ingen anledning att börja skruva, då sabbar vi bara inställningen när den körs.
hon bromsar väl aldrig :yoparty
tackar för tipsen, vi får se hur det blir. Det är just inbromsningen jag oroar mig för, men jag får testa. Kan kanske t.o.m. vara bra med lite mjukt om det ska vara knappt över nollan... (som om det de facto spelar nån roll för ett gammalt lik, och då menar jag både hoj och förare :))

Den här är toppen!:tummenupp :tummenupp
Jupp, tackar. Borde sitta som referenskort i varje mekbuss/verktygslåda/ryggsäck...
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top