Häng och fjäderhårdhet?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Kan man mha värdena på statiskt/dynamiskt häng se om man har en för mjuk bakfjäder? (Har skaffat en Öhlinare som genomgått renovering och fått ny fjäder.)

Standardinställd så fick jag 13/45 mm, förspände fjädern ytterligare 1,5 varv och fick då 11/42 mm. Öhlins hemsida anger dynamiskt till 25-40, statiskt till 10-20. Eftersom jag troligen inte får ner dynamiskt under 40 mm utan att få för lite statiskt häng, så gissar jag att med en hårdare fjäder kan jag släppa åtskilligt på förspänningen, och få ett mindre dynamiskt häng, eller?

Fram har jag hårdare fjädrar och RaceTech emulators, i övrigt standard (ej USD), och 17/33 mm, kanske lite väl hårt, särskilt i jmf med baken numera.

Vill ha den inställd ffa för bankörning...

OK, tackar, då tänkte jag hyfsat rätt. Kan man utifrån de värdena bestämma hur mycket hårdare fjäder man ska ha, eller är det trial & error som gäller?

OK, tackar, då tänkte jag hyfsat rätt. Kan man utifrån de värdena bestämma hur mycket hårdare fjäder man ska ha, eller är det trial & error som gäller?

Ja man kan med dom värdena räkna ut hur mycket hårdare fjädern ska vara. Dom som säljer fjädrar kan räkna ut det. Dilemma är om det är en ovanlig hoj, men då kan dom på känn tipsa dig om en fjäder. Det är länkaget som ställer till det, annars hade det varit en "barnlek" att räkna ut det.

Det är väldigt trevligt när man får till dom där detaljerna. Känt utryck: "Det blir som en nu hoj"

Mats

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...