Fjädringsfrågor KTM 660 04

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Har lite frågor kring fjädringsinställning och byte av fjädrar...

Vilken inställning kör ni (fram och bak) på för banåkning resp grusåkning? Testade samma inställningar som jag hade på min 525 (samma framgaffel) men tyckte den var väl hård och stötig vid gruskörning, kanske gaffeln skiljer i shimsningen? Även dämparen bak kändes lite konstig men det är ju iofs en helt annan än 525'ans PDS. Jag tycker även gaffeln är lurig vid stoppies, det känns som det tar stopp väldigt snabbt när hojen rest sig en bit, inte alls så smidigt som med min tidigare 525'a (som iofs hade tvåkolvsok)

Sen funderar jag på att byta till hårdare fjädrar, orginal är det ju för 70-80 kg fram och 60-70 bak, mkt märkligt... någon som bytt till 80-90kg både fram och bak? Eller ska man ha en storlek mindre bak som orginal?

Tack på förhand..
M
 
Om du inte är väldigt tung, så behöver du säkerligen inte byta fjädrarna. Däremot skulle det kunna gå att få annan känsla genom shimsning. 660:n är byggd för motard och har därmed inte alls lämplig fjädring för offroadåka. Du kan släppa av på retur och kompression, men riktigt bra blir det inte (för grusbus och skog). Det finns mycket saker man kan göra för att få fjädringen bättre anpassad till banåkning (asfalt), men då blir den ännu sämre på offroad. Från fabrik är den lite av en kompromiss, men med inriktning på motard.

och jo, inställningarna du haft på en 525:a funkar inte alls på 660:n - det är två helt olika hojar i det avseendet även om det nu skulle vara motardvarianter båda.
 
För tydlighetens skull är jag alltså intresserad av tips på inställningar både för bana och grus. Jag har inte för avsikt att göra den mer grusanpassad via modifieringar utan vill bara få tips på bästa möjliga inställningar för de både underlagen.

För övrigt väger jag 87kg utan utrustning, därav funderingarna kring fjäderbyten. Att se till att man har rätt fjädrar för sin vikt brukar ju vara steg 1 för att få ordning på fjädringen (iaf för enduro) så jag gissar att samma gäller för SM.
 
OK, då lär du ju ligga på strax under 100 med full motardutrustning :) Jo, läge för fjädringsbyte i så fall. Viktigast lär vara gaffeln - jag hörde något om att man med bredare bakfälgar nu använder allt klenare fjädrar bak (jämfört med tidigare). Men det om man kör motardstil med lite ställ och släpp.

För bana kommer standardinställningarna (från manualen) räcka långt. Du kan eventuellt dra åt kompression i gaffeln något snäpp, samt öka returen bak. Men mycket hänger på personlig körstil och vad man trivs med. Däckvalet spelar också roll - sportdäck är snällare, medans slicks ställer större krav på korrekt fjädringsinställning för att inte protestera.
 
Ingen annan som kan tipsa om fjädringen :va Det verkar ju finnas hur många 660 ägare som helst på forumet :confused:
 
Jag modifierade inte min fjädring alls på 660 -03 den korta tiden jag hade den, det bästa är att lämna in den och verkligen få den fixad som du vill ha den istället för att ev meka själv.
Tyckte det räckte med de inställningarna som jag hade på både 625/660 så länge man inte ska tävla!

Sökte lite på Ktmtalk men det var svårt att hitta något!

http://ktmtalk.com/index.php?act=Se...titles&result_type=topics&highlite=suspension
 
Last edited:
mada skrev:
Ingen annan som kan tipsa om fjädringen :va Det verkar ju finnas hur många 660 ägare som helst på forumet :confused:
Det Tom sa är ungefär det vettigaste tips man kan få.
Sen ska man inte tro att man kan leka crossbana/skoterleder med motardfjädring. Jag har testat, var inte kul.
Men på bana är det värt varenda krona!
 
För tydlighetens skull så menar jag med inställningar alltså kompression, retur och förspänning samt val av fjädrar, inte förslag på shimsningsstack till gaffeln och andra mer avancerade modifieringar.

motardnisse, menar du att du alltid körde på grundinställningen för kompression, retur och förspänning? Om ja, vikt? Har inte hunnit testa min på bana ännu...
 
mada skrev:
För tydlighetens skull så menar jag med inställningar alltså kompression, retur och förspänning samt val av fjädrar, inte förslag på shimsningsstack till gaffeln och andra mer avancerade modifieringar.

motardnisse, menar du att du alltid körde på grundinställningen för kompression, retur och förspänning? Om ja, vikt? Har inte hunnit testa min på bana ännu...

Såvitt jag vet gäller hög komp fram, dock inte retur!
Bak, däremot kan man ha en massa retur om man vill att den ska va stabil...
 
En sak till, det är alltså annan shimsning på 660'ns 48mm gaffel jämfört densamma på exc525 då?
 
mada skrev:
För tydlighetens skull så menar jag med inställningar alltså kompression, retur och förspänning samt val av fjädrar, inte förslag på shimsningsstack till gaffeln och andra mer avancerade modifieringar.

motardnisse, menar du att du alltid körde på grundinställningen för kompression, retur och förspänning? Om ja, vikt? Har inte hunnit testa min på bana ännu...



Nu var detta 2 år sedan men jag tror körde 17 i Komp då jag inte ville att den skulle dyka för mkt samt 10 i retur så att returen inte kom för snabbt.
Mmm! förspänningen? ca 10mm tror jag det var men inte helt 100%

Vägde ca 85Kg då vilket nog var kanske lite för mkt för orig fjädrarna men funkade för mig. Som sagt de fungerade för min körstil men hur din är vet jag ej därför är det bästa att pröva sig fram, Kom ihåg helst max 2 klick i taget annars kommer du justera bort dig.

I bak kommer jag tyvärr inte ihåg!

525 vet jag tyvärr inget om!
 
Last edited:
motardnisse skrev:
:va ??? du menade väl klicken?
Nej! Justera bara en skruv i taget om man skruvar både komp & retur samtidigt hur ska du sedan veta vilken du ska justera om det blir sämre?
 
Ghost skrev:
Nej! Justera bara en skruv i taget om man skruvar både komp & retur samtidigt hur ska du sedan veta vilken du ska justera om det blir sämre?

Jisses jag trodde folk kunde tänka själv men det var ju bra att du nämnde det så de inte förvirrar sig bort i denna djungel! Men som sagt justerar man på ett ställe så brukar man oftast behöva kompensera på ett annat ställe i de flesta fall! :D
 
Ingen som vet varför fjädrarna fram och bak är avsedda för olika förarvikter? Har även mailat några KTM återförsäljare + Springzz men utan svar, verkar vara väldigt svårt att förklara detta...
 
mada skrev:
Ingen som vet varför fjädrarna fram och bak är avsedda för olika förarvikter? Har även mailat några KTM återförsäljare + Springzz men utan svar, verkar vara väldigt svårt att förklara detta...

En viss fjäderspänning har en beteckning i deras reservdelslistor, men någon gång kom man också på att märka dem med förarvikt (för t.ex. endurohojarna). När man sedan upptäcker att det för motard krävs helt andra fjäderkonstanter, så har man inte möjlighet att ändra beteckningarna hur som helst, utan får använda olika "vikter".

Det är fjäderspänningen man ska kolla på, inte vilken "vikt" man råkat bestämma att den ska motsvara (för det stämmer ändå inte beroende på olika användningsområden för hojarna och beroende på fälgbredd, däcksval m.m.).

/min kvalificerade gissning...
 
Det kanske ligger nått i det du säger men borde inte en motard ha hårdare fjädrar än en enduro? Om du jämför exc med sx modellerna så har sx'en ofta hårdare fjädrar och en motard borde väl ha minst ha lika hårda som crossen, eller?

Finns det ngn annan firma än Springzz man kan kolla med?
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top