Fjädrings inställningar...

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Tänkte höra om det är någon som kan ge lite tips på inställningar...
Har en Honda cbr 600 rr -05. Skulle vilja veta hur många mm häng som är att rekomendera. Någon som vet...? Jag har original dämpare fram och bak.
Jag väger ca 75 kg. Några som har tips om retur och komp inställningar :confused:
 
Ställ dom original. Du väger som den hojen är inställd för från fabrik. Det du dock kan ändra är komp och retur efter hur din körstil. Så berätta hur den är...
 
Swedie jag som väger 90kg och har slangat mycket med skjuts och gjort massa stoppis med skjuts?
tycker att hela hojjen känns lite väl stötig trots att ifall man dunkar ner gaffeln känns den super mjuk samt bakfjädring känns mjuk.
Nåt tipps???
 
Swedie skrev:
2303095 Ställ dom original. Du väger som den hojen är inställd för från fabrik. Det du dock kan ändra är komp och retur efter hur din körstil. Så berätta hur den är...
Lite studsig bak. Tycker inte att jag får ned fästet så bra bak. (Jag kör bara på bana med den). Mjuk fram känns det som. Kan inte så mycket om det här...
 
Masen skrev:
2303111 Lite studsig bak. Tycker inte att jag får ned fästet så bra bak. (Jag kör bara på bana med den). Mjuk fram känns det som. Kan inte så mycket om det här...
Vad är det som händer på banan då? Får du GP-sladd eller tycker du att den känns svajjig? Du får förklara mer i detalj vad problemet är.
 
Swedie skrev:
2303121 Vad är det som händer på banan då? Får du GP-sladd eller tycker du att den känns svajjig? Du får förklara mer i detalj vad problemet är.
Den tok släpper bak ganska lätt. (Kan vara gas handen...) Lite sladd går ju att köra med men inte speedway ställ. skulle vilja ha bättre förvarning... Fram känns den.. Vid hård inbromsning pumpar fram fjädringen uppåt och nedåt jättefort. hela cykeln skakar. :confused:
 
Masen skrev:
2303127 Den tok släpper bak ganska lätt. (Kan vara gas handen...) Lite sladd går ju att köra med men inte speedway ställ. skulle vilja ha bättre förvarning... Fram känns den.. Vid hård inbromsning pumpar fram fjädringen uppåt och nedåt jättefort. hela cykeln skakar. :confused:

släpper du av gasen ordentligt vid inbrommsningen :3freak

har själv 95 kg fjädrar fram och väger som du men plus ett par kg med utr..fick det tipset av pappuen dom är mjuka fram

angående sladdarna va har du för däck låter mycket som gaskontroll bara kan du ta något kort på hur bak däcket ser ut
 
Gottis skrev:
2303157 släpper du av gasen ordentligt vid inbrommsningen :3freak

har själv 95 kg fjädrar fram och väger som du men plus ett par kg med utr..fick det tipset av pappuen dom är mjuka fram

angående sladdarna va har du för däck låter mycket som gaskontroll bara kan du ta något kort på hur bak däcket ser ut
Jag släpper gasen. Flera som har kommenterat att den slår så väldigt när jag åkt förbi vid inbromsning...?
Har tyvärr ingen digital kamera. Det kar blivit en "ribba" (på bak däcket)typ 2cm från kanten på höger och v. sida. Ser ruggade ut där. kör på pirelli däck
Fram fjädringen var ett bra tips tack.
:)
Vad kör du för inställning bak?
 
Last edited:
Be inte om en 95 kg fjäder fram för då blir den aningen hård! 0,95kg låter mer vettigt! ;)
 
Förvänta dej inga mirakel genom att följa anvisningar i en tidning. Fjädring är en vetenskap som kräver handpåläggning och noggranna tester. Råd i stil med; "2 klick mindre på returen löser alla problem" är bara att kasta i skogen.

Alla förare har olika inställningar, det som funkar för gottis är inte säkert att det är bra för dej. Börja med att ställa allt i grundläge enligt manualen. Därefter mäter du statiskt och dynamiskt häng(statiskt=endast hojens vikt, dynamiskt=hoj med föraren på). Statiskt ska vara ca 5-10mm, dynamiskt ca 15-30mm på bakdämparen. Fram ska man ha ca 15-20mm statiskt och 25-35 dynamiskt. Kolla även att fjädringen inte slår igenom, men samtidigt ska du utnyttja hela fjädringsvägen, både fram och bak. Detta kollar du med ett buntband runt gaffelbenets rörliga del. Bak sätter du det runt kolvstången på dämparen. Är det rätt värde går man på körupplevelsen. Sträva efter att ha så mjuk fjädring du kan stå ut med. Mjuk fjädring=mycket grepp. Hård fjädring är lättare att kontrollera men du får sämre grepp.

Blev du förvirrad? Kolla in Öhlins hemsida, där finns mer att läsa om fjädringsinställning!
 
Kolla så du har rätt däckstemperatur oxå. När däcket är KALLT... ska det vara 1.9-1.95 bak och 2.1 fram. Det är standard överlag.
Detta kan vara en anledning till plötsliga släpp.

Fjädringen borde inte kunna bara så där få däcket att släppa, hur feljusterat det än är... nästan :)

Ta och gör ett test. Tryck ner hojen på tanken. Hojen ska sjunka och lyfta lika mycket, i en jämn och fin men halvsnabb rörelse. Du får be någon stå och titta på, eller du tittar på och någon annan trycker. Kom ihåg att trycka likadant varje gång oxå.
 
Det var bra tips får mäta och känna. Ska till Gelleråsen på onsdag. Ska köra racet på lördagen sen. Hoppas jag får ordning på det tills dess. :huvet
 
Fjäderförspänning

Kan bara säga att på min gathoj så blev det som du beskrev med en förhård fjäderförspänning. Bakhjulet ville inte riktigt hålla sig till asfalten vid hårda inbromsningar och vid hårda acc ur kurvor och dylika så ville den gå på bakhjulet.

nr:18 har en poäng......

J
 
Nr:18 skrev:
2303286 Förvänta dej inga mirakel genom att följa anvisningar i en tidning. Fjädring är en vetenskap som kräver handpåläggning och noggranna tester. Råd i stil med; "2 klick mindre på returen löser alla problem" är bara att kasta i skogen.

Alla förare har olika inställningar, det som funkar för gottis är inte säkert att det är bra för dej. Börja med att ställa allt i grundläge enligt manualen. Därefter mäter du statiskt och dynamiskt häng(statiskt=endast hojens vikt, dynamiskt=hoj med föraren på). Statiskt ska vara ca 5-10mm, dynamiskt ca 15-30mm på bakdämparen. Fram ska man ha ca 15-20mm statiskt och 25-35 dynamiskt. Kolla även att fjädringen inte slår igenom, men samtidigt ska du utnyttja hela fjädringsvägen, både fram och bak. Detta kollar du med ett buntband runt gaffelbenets rörliga del. Bak sätter du det runt kolvstången på dämparen. Är det rätt värde går man på körupplevelsen. Sträva efter att ha så mjuk fjädring du kan stå ut med. Mjuk fjädring=mycket grepp. Hård fjädring är lättare att kontrollera men du får sämre grepp.

Blev du förvirrad? Kolla in Öhlins hemsida, där finns mer att läsa om fjädringsinställning!
Ska det vara samma häng oavsett märke?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top