Fjädringinställning

Du som verkligen vill veta

Läste tråden och visst - en del repeats finns här

Först - det finns mängder med olika delar som var och en påverkar fjädringen. Beroende av cykel, förarvikt, körstil och däck, lufttryck och naturligtvis bantyp OCH hastigheten på föraren vill man få alla delar att jobba optimalt, vilket sällan är möjligt.
Lägg till förarteorier om chasseinställningar (t ex. höjd, hjulbas, utväxling, ) så har du säkert över miljonen olika teoretiska settings... Oavsett handlar det om att finna bästa möjliga kompromiss, el till bl. Öhlins elektroniska fjädring fungerar & får användas.


Men,
Att jämföra inställningar med en erkänd RR förare och den som "kör bana" fungerar sällan. Däremot finns det idag många BRA grundtips om fungerar - följ dem först innan du lyssnar av antalet klick som funkar enl xxx.

Steg 1,
Tex Öhlins basic setting & procedures. Osäker - kika på denna OTT film som ger rättvis beskriving:
http://www.youtube.com/watch?v=mK3flKxf41U&feature=related

La in ytterligare 2 filmer för den som vill veta mer och hur racesupport fungerar och service av den viktigaste delan på hojen för snabba varv. Hämtat från OTT som när säsongen börjar har bra förarintervjuer från WSBK, AMA osv.

Mvh

/Eric Hulth
PSE

Graves factory support del 1
http://www.onthethrottle.com/races/graves-motorsports-suspension-technician-chris-lessing/

Del 2
http://www.onthethrottle.com/races/...ing-graves-motorsports-suspension-technician/
 
Last edited:
Där justerar man progressiviteten internt i dämparen istället. Där finns två mekanismer för detta en nål som man kan ha varierande lutning på och sen finns där en sekundär kompressionskolv som börjar verka senare i fjädringsvägen och den går att shimsa om...

Misstänkte att det var så, thanx!:tummenupp
 
Ny frågeställning

Hej,

Fortsätter på denna tråden även om frågan är lite annorlunda...

Jag har efter alla konstens regler försökt att justera in hänget på hojjen. Fram är det inga problem, har dock problem bak.

Vid tre olika mätningar så har jag lyckats justera åt rätt håll när det gäller det fria hänget. Det har gått från 14 mm till 9 mm genom att öka förspänningen.

Dock så blir förarhänget tokigt. Det går från 42,5 mm till 36,5 mm men inte lägre. Gränsvärdena beror ju på vad man kollar men Öhlins säger 25-35 mm. Dock är nu fjädern vid max förspänning så jag kan alltså inte öka mer. Fjädern är en 100 n/mm och jag väger med utrustning ca 87 kg. Dämparen är en Matris.

Vad gör jag tokigt? Eller är det verkligen så att jag ska ha en hårdare fjäder?

Tack på förhand!

Rickard
 
Hej,

Fortsätter på denna tråden även om frågan är lite annorlunda...

Jag har efter alla konstens regler försökt att justera in hänget på hojjen. Fram är det inga problem, har dock problem bak.

Vid tre olika mätningar så har jag lyckats justera åt rätt håll när det gäller det fria hänget. Det har gått från 14 mm till 9 mm genom att öka förspänningen.

Dock så blir förarhänget tokigt. Det går från 42,5 mm till 36,5 mm men inte lägre. Gränsvärdena beror ju på vad man kollar men Öhlins säger 25-35 mm. Dock är nu fjädern vid max förspänning så jag kan alltså inte öka mer. Fjädern är en 100 n/mm och jag väger med utrustning ca 87 kg. Dämparen är en Matris.

Vad gör jag tokigt? Eller är det verkligen så att jag ska ha en hårdare fjäder?

Tack på förhand!

Rickard

Som du beskriver det skall du ha en hårdare fjäder.
 
Back
Top