Fjädringinställning

Eller kanske att du skulle anta de vedertagna :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Progressiv : "Dubbelprogressiv, inom airsoften innebär det att fjädern är lindad med två olika konstanta stigningar."
Även om det inom MC sammanhang verkar finnas något vedertaget blir det väldigt förvirrande den dagen man ska prata om det eller fördjupa sig i ämnet. Som jag tydligt skrivit så är de "vanliga" fjädrarna både progressiva och linjära. De fjädrarna som ser lite annorlunda ut, är olinjär med progressiv fjäderkonstant. Att bara säga att fjädern är progressiv visar inte på någon skillnad, då jag faktiskt tror att alla fjädrar är progressiva.

Snälla du kan bättre än att referera till en wiki skriven av en 14åring som gillar att leka krig. Airsoft= krigslek med eldrivna vapenreplikor som skjuter plastkulor.....

Ta en universitetskurs i mekanik eller läs åtminstone in dig på fjäderteori från någon bättre källa än wikipedia på svenska.

När jag läser din text låter det som du i viss mån accepterar att en proggresiv fjäder kan upplevas hårdare om du ökar förspänningen rejält? Påstår du att det i praktiken är försumbart på en "normal" usd gaffel eller att det är kännbart?

Jag vill påstå att det går att känna skillnaden men jag har inga mätresultat utan enbart den känslan jag fått som input när jag lekt med inställningar.

Gaffelvinkeln ändras smått från botten till topp på förspänningen. Kan det tänkas påverka upplevelsen?

Känner jag saker eller är det bara placebo rakt av...?!

Jag tar inte ställning till vad du tror eller vet dig känna men så här resonerar jag:

När du ökar förspänningen minskar du hänget. Då måste du trycka hårdare för att nå lika långt ner i fjädringsvägen och därmed tycker du det känns hårdare. Sen måste man tänka på att gaffeln även har en inbyggd luftfjäder som är höggradigt progressiv....

Last edited:
Räkna sedan med att de allra flesta länkage dessutom är aningen progressiva, för att kunna skjutsa gissar jag....men vem faan vill skjutsa på en sporthoj..;) Man får en dubbel effekt med både prog fjäder OCH länkage.

/J

Räkna sedan med att de allra flesta länkage dessutom är aningen progressiva, för att kunna skjutsa gissar jag....men vem faan vill skjutsa på en sporthoj..;) Man får en dubbel effekt med både prog fjäder OCH länkage.

/J

Även racelänkage är progressiva säkerligen för att kombinera en lagom progressivitet både i form av lägesprogressivitet och hastighetsprogressivitet i dämpningen.
Men länkagedesign är lika delar datorsimulering och svart magi. Har testat en del länkage som ser knasiga ut i simuleringsprogrammet men fungerar fint på banan....:va

Även racelänkage är progressiva säkerligen för att kombinera en lagom progressivitet både i form av lägesprogressivitet och hastighetsprogressivitet i dämpningen.
Men länkagedesign är lika delar datorsimulering och svart magi. Har testat en del länkage som ser knasiga ut i simuleringsprogrammet men fungerar fint på banan....:va

Jag har iaf vääääldigt svårt att utnyttja hela slaget bak på min hoj, vill jag ha de sista 25-30mm så måsta jag byta till klenare fjäder och då sätter sig hojen ca 55-60mm bara med mig på...köra med det är helt omöjligt. Vill jag däremot ha de första 90mm bra så kommer inte hojen fjädra ihop mera hur jag än gör. Jag vill gärna utnyttja hela slaget om det går.....

Håller på att rita på ett mera linjärt länkage plus att jag ska skaffa UPPMÄTTA fjädrar så jag VET att inte problemet sitter i dem.

/J

Jag har iaf vääääldigt svårt att utnyttja hela slaget bak på min hoj, vill jag ha de sista 25-30mm så måsta jag byta till klenare fjäder och då sätter sig hojen ca 55-60mm bara med mig på...köra med det är helt omöjligt. Vill jag däremot ha de första 90mm bra så kommer inte hojen fjädra ihop mera hur jag än gör. Jag vill gärna utnyttja hela slaget om det går.....

Håller på att rita på ett mera linjärt länkage plus att jag ska skaffa UPPMÄTTA fjädrar så jag VET att inte problemet sitter i dem.

/J
Jag vet inte hur lätt fjäderns ändar kan glida mot dämparens ytor, men det är inte omöjligt att man får en viss progressiv verkan vid högre belastning, när man närmar sig fjädringsvägens slut, och friktionen gör att fjädern inte utan problem kan rotera/glida mot ändytorna. Kan sådan friktion bidra till ditt "problem"?

Last edited:
Jag vet inte hur lätt fjäderns ändar kan glida mot dämparens ytor, men det är inte omöjligt att man får en viss progressiv verkan vid högre belastning, när friktionen gör att fjädern inte kan rotera/glida mot ändytorna. Kan sådan friktion bidra till ditt "problem"?

Det är ett problem ffa vid längre fjädringsväg som gör att fjädern då sprätter runt och ger ojämn verkan. Lösningen heter Axiallager mellan två brickor så att fjädern kan rotera friare.

P1010594.JPG

Bilden kommer från hur lösningen ser ut på de aftermarketprodukter som säljs till div cross/SM

Det är ett problem ffa vid längre fjädringsväg som gör att fjädern då sprätter runt och ger ojämn verkan. Lösningen heter Axiallager mellan två brickor så att fjädern kan rotera friare.

P1010594.JPG

Bilden kommer från hur lösningen ser ut på de aftermarketprodukter som säljs till div cross/SM
Tadaa! Lösningen fanns ju redan! :D Då kanske det inte är en bidragande faktor till de problem VR-8 har. Sitter sådana på några dämpare som original eller är det eftermontering som gäller?

Last edited:
Tadaa! Lösningen fanns ju redan! :D Då kanske det inte är en bidragande faktor till de problem VR-8 har. Sitter sådana på några dämpare som original eller är det eftermontering som gäller?

Nope det är inte standard annat än på en del fabriksgrejer men de flesta kan fixa 2st brickor i lämplig diameter och ett axiallager från Momentum och snickra ihop det i garaget...

Jag har det på några moppar och hade inte klarat ett blindtest med och utan. Fast det känns ju klart häftigt ffa om man köpt kittet för 1000kr och det är eloxerat....

Intressant.

Men vad är det som gör att en fjädring blir progressiv, eller ickelinjär? Att den för samma kraft vid olika lägen ger olika förskjutning? En stålbit, som en fjäder är byggd av, har ju i princip samma fjäderkonstant oavsett förskjutning inom det elastiska området.

Det måste ju vara de geometriska förutsättningarna som ändras när fjädern komprimeras, som gör att fjädringen upplevs ickelinjär? Tex för en bakfjädring ... att hävarmen varierar när fjädern trycks ihop? Men framfjädringen? Hur blir det där? Boris skrev något om luftfjädring, är det någon ventil?

Jag är n00b på mc-fjädring men rätt påläst när det gäller mekanik :hihi

Intressant.

Men vad är det som gör att en fjädring blir progressiv, eller ickelinjär? Att den för samma kraft vid olika lägen ger olika förskjutning? En stålbit, som en fjäder är byggd av, har ju i princip samma fjäderkonstant oavsett förskjutning inom det elastiska området.

Det måste ju vara de geometriska förutsättningarna som ändras när fjädern komprimeras, som gör att fjädringen upplevs ickelinjär? Tex för en bakfjädring ... att hävarmen varierar när fjädern trycks ihop? Men framfjädringen? Hur blir det där? Boris skrev något om luftfjädring, är det någon ventil?

Jag är n00b på mc-fjädring men rätt påläst när det gäller mekanik :hihi

Om du tittar i bilden en bit upp så ser du ett exempel på en progressiv fjäder. Det är den i mitten med olika tät lindning. Ju tätare lindning desto fler aktiva varv och därmed lägre fjäderkonstant.

Sen är det bara att dra sig till minnes allt om hooks lag och allt annat som inte fastnade till mekaniktentan och räkna

Luftfjädring handlar om att framgaffeln (och stötdämparen) har en intern luftvolym och när man komprimerar luft i ett slutet utrymme fungerar även den som en fjäder. Denna fjäders fjäderkonstant reglerar man med oljehöjden i framgaffeln.

Är du intresserad av design av fjädringslänkage och förstå varför de är olinjära så ladda hem detta Excelark och pilla in datan från din moppe...

Last edited:
Jag läste någonstans att man på ZX10R avsedd för race satte på länkaget från ZX6R för att göra utväxlingen i princip linjär. Utväxlingen på ZX10 är bara till för att kunna skjutsa och lasta bak.

Hur gör KTM med sin PDS-fjädring som saknar länkage men har inbyggd progessivitet i dämparen?

Hur gör KTM med sin PDS-fjädring som saknar länkage men har inbyggd progessivitet i dämparen?

Där justerar man progressiviteten internt i dämparen istället. Där finns två mekanismer för detta en nål som man kan ha varierande lutning på och sen finns där en sekundär kompressionskolv som börjar verka senare i fjädringsvägen och den går att shimsa om...

Fjädringen fram sjunker ihop 31mm när hojen sätts i backen och 43mm med mig på.
Fjädringen bak sjunker ihop noll när den sätt i backen och 15mm med mig på.
Mvh
uRsing

Om den sjunker 0 bak utan dig på. Är du säker på att fjädern inte är "spänd" då? alltså att det trycker upp stötdämparen i topp.
15mm är väldigt lite ihop sjunk med förare på.
För att vara säker på det måste fjädringen sjunka ihop utan förare först. Annars kan man inte räkna ut om fjäderkonstanten är rätt.

Mats

Jag gillar första sidan i den här tråden bäst. Det var den sidan där jag fortfarande förstod vad ni pratade om.

Hej igen Munken,

Det där får du gärna utveckla lite mer. Antingen har du eller jag missuppfattat något ordentligt. Om det är jag så vill jag gärna veta vad jag missat.

Mitt resonemang:

En framfjäder förspänner du väl egentligen inte? Det enda du gör med den så kallade förspänniingen i en gaffel är att du förlänger gaffeln (såvida du inte förspänner så överdrivet mycket att du inte har något fritt häng alls). Belastningen/kraften på framfjädrarna är densamma (förutom en försumbar skillnad pga ytterst liten ändring av gaffelvinkeln) oavsett förspänning, och därmed påverkas endast höjden på framänden av den så kallade förspänningen.

Hur resonerar du?

Hej, är det bara jag som har något att göra på jobbet? :)

Du har rätt delvis men inte helt.
Jag har sagt att hojen kommer att kännas stötig med för mycket förspänning vilket jag står fast vid. Fjädringen vill hela tiden skjuta ut fjädringen till max och när du väl är i ytterläge så behövs det mer kraft för att börja fjädran in. Den kommer alltså inte bli lika följsam. Det är ju inte så att fjädrigen jobbar halvvägs in i fjädringsvägen hela tiden.

Skulle fjädringen aldrig nå sitt ytterläge så håller jag med dig om att den inte kan bli hårdare.

En annan nackdel kan vara i chikaner. När du ska flippa hojen. Då är fjädringen mer agresiv i ytterläge och vill sjuta ut hojen när du flippar.

Hej, är det bara jag som har något att göra på jobbet? :)

Du har rätt delvis men inte helt.
Jag har sagt att hojen kommer att kännas stötig med för mycket förspänning vilket jag står fast vid. Fjädringen vill hela tiden skjuta ut fjädringen till max och när du väl är i ytterläge så behövs det mer kraft för att börja fjädran in. Den kommer alltså inte bli lika följsam. Det är ju inte så att fjädrigen jobbar halvvägs in i fjädringsvägen hela tiden.

Skulle fjädringen aldrig nå sitt ytterläge så håller jag med dig om att den inte kan bli hårdare.

En annan nackdel kan vara i chikaner. När du ska flippa hojen. Då är fjädringen mer agresiv i ytterläge och vill sjuta ut hojen när du flippar.
Nja, fritt jobb. Man får ju prioritera! :D

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men jag vill gärna reda ut det här. Kan vi prova ta det bit för bit?

Fjädringen (tänk gaffelfjädrarna) kommer alltid att "skjuta ut" lika långt under samma vikt (dvs det kommer alltid att vara lika långt från framhjulsaxeln till fjädrarnas översta ände), oavsett hur långt man skruvat ner förspänningsskruven. Detta gör ju att fjäderns längd alltid är densamma och den förlängda/mer förspända förspänningsskruven gör då att ride height ökas, men inget annat (förutom den marginella ändringen av gaffelvinkeln). Håller du med om det?

Enligt en applikationsingenjör på Lesjöfors finns det egentligen inga linjära cylindriska skruvfjädrar (dvs inga fjädrar med konstant "fjäderkonstant") pga att kraften som behövs för att komprimera en fjäder beror bla på fjäderns ytterdiameter samt fjäderns antal fria varv.

- När fjädern dras ut eller trycks ihop varierar dess ytterdiameter.

- När fjädern trycks ihop börjar fjädervarven i ändarna få kontakt med varandra och detta byggs succesivt på ju mer fjädern komprimeras. Fjädervarven som är i kontakt med varandra bidrar inte med någon fjädrande effekt, dvs antalet fria varv i fjädern minskar.

Alltså är en sk linjär fjäder i själva verket progressiv och jag antar att det är därför som det står på Wiki att "En cylindrisk skruvfjäder med samma stigning, material, lindningsdiameter och trådarea över hela fjädern" har progressiv fjäderkaraktär.

EDIT: Men denna progressivitet är relativt liten och därför approximeras den här typen av fjäder till en linjärt kraftberoende fjäder, dvs fjäderkonstanten sägs vara konstant.

Sen går det ju att göra en cylindrisk skruvfjäder än mer progressiv vilket vi har sett bild på här i (fjäder-)tråden (:tungan). I min värld är det dessa som kallas progressiva fjädrar i mc-sammanhang medan de vanliga kallas linjära.

Låt oss nu återgå till de roligare frågorna om fjädringsinställning istället :)

Last edited:

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men jag vill gärna reda ut det här. Kan vi prova ta det bit för bit?

Fjädringen (tänk gaffelfjädrarna) kommer alltid att "skjuta ut" lika långt under samma vikt (dvs det kommer alltid att vara lika långt från framhjulsaxeln till fjädrarnas översta ände), oavsett hur långt man skruvat ner förspänningsskruven. Detta gör ju att fjäderns längd alltid är densamma och den förlängda/mer förspända förspänningsskruven gör då att ride height ökas, men inget annat (förutom den marginella ändringen av gaffelvinkeln). Håller du med om det?

Tyvärr jag orkar inte bolla mer. Du har rätt jag ger mig.

Lämnar bara kvar några frågor.

Varför har man valt 25 cm eller vad det kan vara i fjädringsväng på en RR hoj? Varför valde man inte 10 cm? Ökar du förspännigen så minskar du fjädringsvägen.

vad är det för skillnad i ytterläget på en gaffel med förspänning 0 jämfört med en förspänning med 25 mm? När borde den skillnaden märkas i körningen? Bara i höjden på framänden?

Snälla du kan bättre än att referera till en wiki skriven av en 14åring som gillar att leka krig. Airsoft= krigslek med eldrivna vapenreplikor som skjuter plastkulor.....

Ta en universitetskurs i mekanik eller läs åtminstone in dig på fjäderteori från någon bättre källa än wikipedia på svenska.

Jag tar inte ställning till vad du tror eller vet dig känna men så här resonerar jag:

När du ökar förspänningen minskar du hänget. Då måste du trycka hårdare för att nå lika långt ner i fjädringsvägen och därmed tycker du det känns hårdare. Sen måste man tänka på att gaffeln även har en inbyggd luftfjäder som är höggradigt progressiv....

Det är tyvärr lite svårt att hitta bra källor på nätet detta ämne, och engelskan använder inte samma nomenklatur, fast det borde stå utom allt tvivel vid detta laget att de begrepp som används på sporthoj är otydliga. Förlagsvis anger du källan till att det är en 14 åring som skrivit wiki.

Om man behöver trycka ihop hårdare för att komma lika långt i fjädringsväg är fjädringen hårdare och det är inte bara som den känns hårdare.

Hela gaffeln kommer att bli hårdare och sjunka ihop mindre vid samma belastning. Vilket påverkar köregenskaperna.

Tyvärr jag orkar inte bolla mer. Du har rätt jag ger mig.

vad är det för skillnad i ytterläget på en gaffel med förspänning 0 jämfört med en förspänning med 25 mm? När borde den skillnaden märkas i körningen? Bara i höjden på framänden?

Givet samma fjäder så krävs det mer kraft för att komma till ytterläget med 25mm förspänning.

Den skillnaden i förspänning lär nog märkas vid all form av belastning på hojen.

Lite lägre höjd på framändan, men den kommer även niga kraftigare och snabbare vid inbromsning samt bottna tidigare.

Last edited:
Back