Eller kanske att du skulle anta de vedertagna![]()
http://sv.wikipedia.org/wiki/Progressiv : "Dubbelprogressiv, inom airsoften innebär det att fjädern är lindad med två olika konstanta stigningar."
Även om det inom MC sammanhang verkar finnas något vedertaget blir det väldigt förvirrande den dagen man ska prata om det eller fördjupa sig i ämnet. Som jag tydligt skrivit så är de "vanliga" fjädrarna både progressiva och linjära. De fjädrarna som ser lite annorlunda ut, är olinjär med progressiv fjäderkonstant. Att bara säga att fjädern är progressiv visar inte på någon skillnad, då jag faktiskt tror att alla fjädrar är progressiva.
Snälla du kan bättre än att referera till en wiki skriven av en 14åring som gillar att leka krig. Airsoft= krigslek med eldrivna vapenreplikor som skjuter plastkulor.....
Ta en universitetskurs i mekanik eller läs åtminstone in dig på fjäderteori från någon bättre källa än wikipedia på svenska.
När jag läser din text låter det som du i viss mån accepterar att en proggresiv fjäder kan upplevas hårdare om du ökar förspänningen rejält? Påstår du att det i praktiken är försumbart på en "normal" usd gaffel eller att det är kännbart?
Jag vill påstå att det går att känna skillnaden men jag har inga mätresultat utan enbart den känslan jag fått som input när jag lekt med inställningar.
Gaffelvinkeln ändras smått från botten till topp på förspänningen. Kan det tänkas påverka upplevelsen?
Känner jag saker eller är det bara placebo rakt av...?!
Jag tar inte ställning till vad du tror eller vet dig känna men så här resonerar jag:
När du ökar förspänningen minskar du hänget. Då måste du trycka hårdare för att nå lika långt ner i fjädringsvägen och därmed tycker du det känns hårdare. Sen måste man tänka på att gaffeln även har en inbyggd luftfjäder som är höggradigt progressiv....
Last edited: