Fjädervästen vid kröken

AddE <TM>

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Stocktown
Hoj
f.d. apriliaägare, Bytte den mot ett mellankort
Svänghjulsverktyg och Fjädervästen RS125

Hur f*an får ni dit fjärdrarna som håller fast kröken mot utgången i motorn?
De är inte bara ett helvete att få loss dom, men att få dit dem känns som en omöjlighet.
Det är en Aprilia rs 125-98
Frågan är nog mest riktad till er som kör 125 rr eller 250 rr, som kanske har lite erfarenhet! eller vad vet jag, någon annan kanske har lite heta tips :tummenupp
Har testat att göra en ståltrådskonstruktion med lite öglor som man sedan fäster i något verktyg och drar med full kraft. Jag lyckas inte få dit krokarna ändå :huvet

Ok, tack för all hjälp.... känns lite meningslöst att försöka sätta på skiten nu, när jag efter ett ingrepp i motorn inte har lyckats lösa ina problem. Testade att hänga upp med kraftig ståltråd istället, men det drog inte åt lika bra som fjädrarna gjorde tidigare, vilket resulterade i att det blev mycket annorlunda ljud.

Öppnade skiten, och såg att ett av de gul-beigea dreven vad trasiga..det som sitter på vevaxeln. Köpte ett nytt, och monterade. Fungerar fortfarande lika risigt.
Nu till problemet.
Har tidigare lagt upp en tråd om vad felet på hojen e som ni kan se här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=47544

Det är alltså kraftiga vibrationer i hela hojen. Spelar ingen roll om det är friläge eller om det ligger växel i.
Många har sagt att det är nått vevlager som e paj eller liknande.
Ett litet problem man kommer fram till när man väl står där med motorn på bänken är att man saknar en svänghjulsavdragare.
Är det någon som har ett sådant verktyg i stockholmsområdet som tror sig kunna låna ut det?

Är det någon som har haft samma problem? isåfall, berätta ALLT om hur du gjorde för att lösa det! Är MYCKET tacksam för svar!
 
Last edited:
Du är på rätt spår. Alternativ jag har provat: skruvmejsel som man hakar fjädern över, varefter man drar i mejseln. Funkar sådär. Nypa åt med tång av valfri sort och storlek över fjädern. Funkar nästan sämer beroende på hur stark man är i nyporna. Stabiliseringsstag med öglor i ändarna som man snor från polarens farsas hyllor i hans garage, sedan trär man fjädern i ögglan och drar. Funkar bäst, se till att cykeln står stadigt eller att nån håller i den för annars dra man den av stödet. Jag har övat en del på detta med fjädrar eftersom mitt V&H-grenrör på gammelgixxern sitter med fyra sådana, inte så ovanlig konstruktion faktiskt. Skruv i toppen var visst dumt......
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top