Kraftiga vibrationer och missljud från motor! RS125

AddE <TM>

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Stocktown
Hoj
f.d. apriliaägare, Bytte den mot ett mellankort
Hojen vibrerar så in i h-vete när man varvar både på tomgång och när man kör! vid ca 4-5000 rpm så är det något missljud från motorn. Det hela började med att när jag va ute och körde så började helt plötsligt hojen att tokvibrera! Stannade och checkade läget vare kunde va, men hittade inget.
varvade ur den lite, och sen slutade vibrationerna efter en stund. Några minuter senare kom de tillbaka helt plötsligt!
Dagen efter när vi kollade på hojen lite, så ser man genom kikhålet att det är alldelens för lite olja i motorn. I vadderingen i kåporna ser man att olja har läckt ut. Även i mitten Under motorn ser man att det har läckt.
Har tömt ut oljan som fanns, och fyllt på ny. Fortfarande samma problem.

sökte lite på forumet och hittade denna tråd!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=9544&page=2&pp=20&highlight=vibrerar

Låter som att det är PRECIS samma fel som på min!
Jag håller på att få hojabstinens och vill ut och köra, så hjälp mig nu attt lösa detta problem! :( :( :( :näsblod :Bugar
 
Oljan har förmodligen läckt ut genom en torr eller skaad packbox och sen har något lager pajat av oljebrist eller värme eller bara att de var slut...

Mitt tips är att skruva ner och kolla alla lager :tummenupp
 
Henkka skrev:
Oljan har förmodligen läckt ut genom en torr eller skaad packbox och sen har något lager pajat av oljebrist eller värme eller bara att de var slut...

Mitt tips är att skruva ner och kolla alla lager :tummenupp

Jo det är nog orsaken till läckan.

I tråden jag bifogade har killen haft prick samma problem! då var det något med balansaxeln?...Etersom jag aldrig har plockat isär en motor förut så är det alltså ingen baggis för mig :död
 
AddE <TM> skrev:
Jo det är nog orsaken till läckan.

I tråden jag bifogade har killen haft prick samma problem! då var det något med balansaxeln?...Etersom jag aldrig har plockat isär en motor förut så är det alltså ingen baggis för mig :död


Det är inte så svårt att plocka ner en motor. Bara att lägga upp allt snyggt rita så man vet var allt ska sitta, ta del för del. Du klarar det.
 
AddE <TM> skrev:
Jo det är nog orsaken till läckan.

I tråden jag bifogade har killen haft prick samma problem! då var det något med balansaxeln?...Etersom jag aldrig har plockat isär en motor förut så är det alltså ingen baggis för mig :död

Ja ha... Har aldrig skruvat en motor MED balans axel så jag vet inte hur de skulle kunna va slut, men det måste ju sitta ett lager på den axeln oxå! Ska läsa den tråden lite nogrannare!

Hade du bara bott närmare Uppsala så hade jag kunnat hjälpa dig att skruva! :)
 
DJM skrev:
Det är inte så svårt att plocka ner en motor. Bara att lägga upp allt snyggt rita så man vet var allt ska sitta, ta del för del. Du klarar det.

Lätt att säga!
Tror garanterat att man ska ha någon som har varit med förr första gången...
vet inte heller hur en balansaxel ser ut, eller var den sitter...inte heller var alla lager sitter och hur d ser ut. Klart att man kan plocka isär skiten, men att ha ett humm om vad man gör mer än att man skruvar isär något är problemet i mitt fall.
 
cRoC skrev:
Jag tror ett vevlager har skurit.. Hur som helst riv ;)


Bergis ett vevlager som skurit.
Adde: Vill du veta vad du KAN komma att få för överraskning sen?
 
Om du ändå plockar isär hela motorn tycker jag att du borde byta alla lager, packningar och packboxar i hela motorn.
Jag tycker det låter som om vevlagrerna har pajjat.
 
marcus_136 skrev:
Om du ändå plockar isär hela motorn tycker jag att du borde byta alla lager, packningar och packboxar i hela motorn.
Jag tycker det låter som om vevlagrerna har pajjat.

Håller med. Lika bra att köpa nya packningar och andra slitdelar när man ändå har plockat ner motorn.
 
Last edited:
Solid snake skrev:
Bergis ett vevlager som skurit.
Adde: Vill du veta vad du KAN komma att få för överraskning sen?

ÅÅ... ok.. jag vill verkligen veta, men ändå inte :huvet :huvet :huvet
 
marcus_136 skrev:
Om du ändå plockar isär hela motorn tycker jag att du borde byta alla lager, packningar och packboxar i hela motorn.
Jag tycker det låter som om vevlagrerna har pajjat.

Attans, men men... det blir väl nån svindyr verkstad som kommer få göra jobbet när man inte e så hajj, då man saknar erfarenhet av sånt härnt :brinnerup :död :död :kocko
prislappen rinner iväg, helt klart!
 
AddE <TM> skrev:
ÅÅ... ok.. jag vill verkligen veta, men ändå inte :huvet :huvet :huvet


Om du nu skulle ha sån otur för du verkar ju ha kört ganska länge med skuret lager så finns risken för att du har skurit veven o då kan det bli många tusenlappar. :brinnerup :död


Men det behöver inte ha hänt, hoppas på det bästa. :)
 
AddE <TM> skrev:
Attans, men men... det blir väl nån svindyr verkstad som kommer få göra jobbet när man inte e så hajj, då man saknar erfarenhet av sånt härnt :brinnerup :död :död :kocko
prislappen rinner iväg, helt klart!

När packningarna skulle bytas i motorn på min rs jag hade innan hörde jag med en verkstad vad dom skulle ta om dom gjorde jobbet. Fick svaret mellan 5-7000:-.....


:(
 
Padde skrev:
När packningarna skulle bytas i motorn på min rs jag hade innan hörde jag med en verkstad vad dom skulle ta om dom gjorde jobbet. Fick svaret mellan 5-7000:-.....


:(

DU SKOJJAR????? Jag e totalkörd! :huvet :huvet :huvet
 
Solid snake skrev:
Om du nu skulle ha sån otur för du verkar ju ha kört ganska länge med skuret lager så finns risken för att du har skurit veven o då kan det bli många tusenlappar. :brinnerup :död


Men det behöver inte ha hänt, hoppas på det bästa. :)

Nej, har verkligen inte körd länge med detta!... det hände när jag var ute i torsdags, och puttrade hem ca 2 mil i 15km/h, sedan dess har den stått i garaget
 
AddE <TM> skrev:
DU SKOJJAR????? Jag e totalkörd! :huvet :huvet :huvet

Jag trudde inte heller att prislappen skulle hamna på så mycket för att verkstan skulle byta packningarna åt mig. Bättre att höra med nån polare om dom kan hjälpa dig.
 
AddE <TM> skrev:
DU SKOJJAR????? Jag e totalkörd! :huvet :huvet :huvet


Gör så här, antingen fixar du det själv eller blir kompis med nån motorkunnig eller så säljer du hojen.

Om du säljer se då till att du får ett moppefucko som bara blir impad på axxet o toppfarten o skiter i resten.

Om han frågar om vibrationerna så säger du bara "det ska vara så"
 
Padde skrev:
Jag trudde inte heller att prislappen skulle hamna på så mycket för att verkstan skulle byta packningarna åt mig. Bättre att höra med nån polare om dom kan hjälpa dig.

Japp! kommer garanterat att bli så!
Men det kan va så att det bara är en packning som nödvändigtvis måste bytas, den som sitter i mitten dr motorn delas, då det var där det läckte olja.
 
Äsh, snacka med nisse istället, han kanske kan byta grejerna åt dig för några hundringar?
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top