Fjäderjustering, Hjälp

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej

Har en ZX10R från 2011 som jag har börjat justera in fjädringen på.
Nu har jag kommit till:

Bak, Rebound damping

Fram, Rebound damping samt Compression damping.

Nu till frågan.

1, Fram kan jag justera Rebound mellan 0-5,5 varv och Compression mellan 0-7 varv, där 0 är "styvare".
Om jag ställer in Rebound på 0 behöver då Compression också vara väldigt låg eller skulle den kunna vara på 7?

2, Om jag gör den väldigt "styv" fram behöver den då även vara styv bak?

Behöver hjälp med hur jag skall resonera angående detta.
:Bugar:Bugar:Bugar
 
Börja med att sätta hänget, sag på engelska.
Dave Moss förklarar:

https://www.youtube.com/watch?v=F9yQylk1heI


Sen jobbar du med dämpning, börja alltid med originalinställningen ur manualen. Kör mycket och fundera på vad som känns bra och vad som känns dåligt. Sen börjar du fibbla och det är ytterst sällan man drar någon skruv i botten eller toppen....

Dave Moss igen:

https://www.youtube.com/watch?v=XUNL_KtT0Qg
 
Tackar för bra filmer.
Har redan satt "rätt" häng/SAG och vill nu vidare till nästa steg.
 
Tackar för bra filmer.
Har redan satt "rätt" häng/SAG och vill nu vidare till nästa steg.

Vad har du för problem då? In i kurvor? Ut ur kurvor? I kurvan? På eller av med broms? På eller av med gas? Däckslitage?
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top