Fixa ventiler och ventilsäten i Stockholm

Moto-XXX

Industrial strength
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Kawasaki KX450F, Yamaha R1
En insugsventil på min cross envisas med att ha noll i ventilspel så det verkar vara dags att byta ventiler.
Detta medför väl att även ventilsätet måste bytas eller fixas på nåt sätt?
Vem i Stockholm fixar sånt?

E&D i Solna?

Proservice gör mycket sådana jobb.

Googla på E&D.

Ofta är det så att den hårda titannitridbeläggningen på ventilen nötts bort. Sätet behöver inte vara skadat.

Sätet ser ok ut, men jag vet inte riktigt hur det ska se ut å andra sidan.
Min plan är att sätta i stålventiler så det kanske räcker med att slipa in dem lite?

Tommy Flitt i Segeltorp, mycket bra priser och gör riktigt seriösa jobb. E&D gjorde ett jobb förut men det blev bara pannkaka och dyrt..

Hur ser man egentligen om ett ventilsäte är slitet eller inte?
Det är inga synliga defekter enligt mig och det vore bra om man kunde spara in kostnaden att lämna iväg toppen.

Hur ser man egentligen om ett ventilsäte är slitet eller inte?
Det är inga synliga defekter enligt mig och det vore bra om man kunde spara in kostnaden att lämna iväg toppen.

Det är yrkeskunskap att bedöma om säten är ok, en variant är att täthetsprova det mot ny ventil.
Utöver tipsen ovan finns även Matte Bohlin på din sida om stan. Han är rätt vass bla på topplock.
http://mattebusa.se/wp/

Har du en YZF450 som är känd för att gå riktigt långt på sina ventiler och den har nu börjat ge sig då kan du vara tämligen säker på att sätet har fått tillräckligt mycket stryk för att behöva fräsas.

Ursäktar att jag stjäl tråden. Var kan vi hitta liknande kompetens inom topplocksarbeten + övrigt motorarbete för crossmotorer i GBG-området (eller Västra Götaland).

Var hittar man lämpligt material(stång) för att tillverka ventilsäten?

Kanske även styrningar?

Behöver inte vara mer extrema legeringar än för moderna MC-motorer. Närmast i pipeline en crossmotor.

Fosforbrons för säten och manganbrons för styrningar, finns lite varstans då det är vanliga material inom mekanisk industri.

Tackar! Och det funkar bra med aluminium? Tänker på värmeutvidgning en så att det inte släpper efter ett tag.

Du håller väl inte på med några andra toppar än aluminium gissar jag, men jag vill bara dubbelkolla.

EDIT: Efter lite googling, blev jag fundersam då jag tidigare såg nåt om tveksamheter med blyfria bränslen i kombination med aluminiumbrons, och fosforbrons verkar vara lite mjukare än aluminiumbrons.

Last edited:
Ett tag sen jag höll på me de, men då använde jag aluminiumbrons till sätten å styrningar.. Både till Aluminium toppar samt gjutjärns toppar..

Det är det material jag sett förespråkas mest men som fått invändningar om att inte tåla blyfritt bränsle?

Du har inte haft några sådana problem?

Va nog mer för att de funka för blyfritt då... Man byte säten på gamla volvo B18/B20 till de för att klara de "nya" bränslet blyfritt..

EDIT: Efter lite googling, blev jag fundersam då jag tidigare såg nåt om tveksamheter med blyfria bränslen i kombination med aluminiumbrons, och fosforbrons verkar vara lite mjukare än aluminiumbrons.

Fosforbrons är slitstarkare än manganaluminiumbrons - som är segare.

Toppar i gjutjärn med säten frästa direkt i toppen vill ha blyersättning.

T.ex. Motospeed säljer "färdiga" råämnen till säten.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT