Fixa ventiler och ventilsäten i Stockholm

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Någon som har koll på leverantör där man kan köpa en meter råämne till säten?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Någon som har koll på leverantör där man kan köpa en meter råämne till säten?

lagermetall.se verkar ha de material som diskuterats här, har ännu inte hunnit fråga om offert eller vilka minimmängder
dom har. Enda leverantören jag snubblat över än så länge men jag är fortfarande bara kvar i researchstadiet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
lagermetall.se verkar ha de material som diskuterats här, har ännu inte hunnit fråga om offert eller vilka minimmängder
dom har. Enda leverantören jag snubblat över än så länge men jag är fortfarande bara kvar i researchstadiet.
Skriv gärna vilken lösning det blir i slutändan. Hade gärna haft lite material hemma för specialjobb
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Skriv gärna vilken lösning det blir i slutändan. Hade gärna haft lite material hemma för specialjobb

Visst, kan sammanfattningsvis här lite av vad jag under dagen lärt mig, lika bra att jag skriver det här som på nåt papper hemma som jag sen inte hittar.

Dessvärre hoppar jag över din favorit, berylium då jag inte är inne på så extrema racemotorer att jag tror det behövs. Lite kuriosa dock att motsvarande resultat i nötningsbeständighet även uppnåts med keramisk inblandning, Al2O3 och antagligen hälsosammare men jag tror inte sånt material säljs.

Sätena MÅSTE vara mjukare än ventilerna. Både fosforbrons och alubrons är med god marginal mjukare än titan även om alubrons är aningen hårdare så hårdheten är inte utslagsgivande ur den synvinkeln även om den talat till fördel för alubrons.

Aluminiums värmeutvidgning är: 23 x 10-6 per °C
Fosforbrons: 17 x 10-6 per °C
Alubronse: 16.2 x 10-6 per °C
Kan säkert skilja en aning beroende på exakt vilken legering man hittar. Men där ligger nog inget problem för martensitiska säten(verktygsstål), är nere runt 9-13.

Vidare så får jag som andersbrink säger av beskrivningen intrycket att fosforbrons är mer nötningsbeständigt än alubrons trots att det är mjukare.

Buschan tribology säger att aluminium och titan är halvbra tribologisk kompatibilitet. Medans fosfor inte är en metal, dvs den skär inte så gärna ihop med andra metaller. Tvärtom är fosfor ett AW och EP addittiv i smörjmedel vilket kanske förklarar nötningståligheten.

Alubrons ger mig långt mycket mer träffar i kombination med ventilsäten och läsning än fosforbrons.
Bägge materialen beskrivs av materialleverantörer som material till bla ventiler och styrningar.

Sen hittade jag mått på lämpliga krympassningar från mahle
https://www.google.com/url?sa=t&rct...hlung_en.pdf&usg=AOvVaw25s5jZf-98fWay1mzaW7Gj

Och nu när jag skriver ner allt så inser jag att det nog väger över mot fosforbrons. Just tribologibiten är ju vad som främst verkar skilja dessa material åt.

Så, var det väl bara ventilstyrningarna kvar att utreda.

Ska väl kolla priset också så det inte kostar som guld. Men måste man köpa hel 6m stång så kanske vi kan dela och ta en halva var.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Men måste man köpa hel 6m stång så kanske vi kan dela och ta en halva var.

Det är snart 20 år sedan jag köpte mig en meter stång fosforbrons. Vad den kostade kommer jag inte ihåg exakt. Tusen låter lagom. Än mindre kommer jag ihåg varifrån. Det blev iaf en himla massa säten av den metern.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är snart 20 år sedan jag köpte mig en meter stång fosforbrons. Vad den kostade kommer jag inte ihåg exakt. Tusen låter lagom. Än mindre kommer jag ihåg varifrån. Det blev iaf en himla massa säten av den metern.

Tänker så också en meter räcker till en livstids fipplande i garaget...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tror jag skulle förbruka metern ganska snabbt. Inte så mycket till ventilsäten men om jag väl har stången liggande så skulle den ju få tjänstgöra till diverse glidlager också.

Beträffande ventilstyrningar mm så blir det ingen mer för mig på den här fronten förrän framåt hösten. Har för mycket mer högprioriterade jobb under sommaren.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Visst, kan sammanfattningsvis här lite av vad jag under dagen lärt mig, lika bra att jag skriver det här som på nåt papper hemma som jag sen inte hittar.

Dessvärre hoppar jag över din favorit, berylium då jag inte är inne på så extrema racemotorer att jag tror det behövs. Lite kuriosa dock att motsvarande resultat i nötningsbeständighet även uppnåts med keramisk inblandning, Al2O3 och antagligen hälsosammare men jag tror inte sånt material säljs.

Sätena MÅSTE vara mjukare än ventilerna. Både fosforbrons och alubrons är med god marginal mjukare än titan även om alubrons är aningen hårdare så hårdheten är inte utslagsgivande ur den synvinkeln även om den talat till fördel för alubrons.

Aluminiums värmeutvidgning är: 23 x 10-6 per °C
Fosforbrons: 17 x 10-6 per °C
Alubronse: 16.2 x 10-6 per °C
Kan säkert skilja en aning beroende på exakt vilken legering man hittar. Men där ligger nog inget problem för martensitiska säten(verktygsstål), är nere runt 9-13.

Vidare så får jag som andersbrink säger av beskrivningen intrycket att fosforbrons är mer nötningsbeständigt än alubrons trots att det är mjukare.

Buschan tribology säger att aluminium och titan är halvbra tribologisk kompatibilitet. Medans fosfor inte är en metal, dvs den skär inte så gärna ihop med andra metaller. Tvärtom är fosfor ett AW och EP addittiv i smörjmedel vilket kanske förklarar nötningståligheten.

Alubrons ger mig långt mycket mer träffar i kombination med ventilsäten och läsning än fosforbrons.
Bägge materialen beskrivs av materialleverantörer som material till bla ventiler och styrningar.

Sen hittade jag mått på lämpliga krympassningar från mahle
https://www.google.com/url?sa=t&rct...hlung_en.pdf&usg=AOvVaw25s5jZf-98fWay1mzaW7Gj

Och nu när jag skriver ner allt så inser jag att det nog väger över mot fosforbrons. Just tribologibiten är ju vad som främst verkar skilja dessa material åt.

Så, var det väl bara ventilstyrningarna kvar att utreda.

Ska väl kolla priset också så det inte kostar som guld. Men måste man köpa hel 6m stång så kanske vi kan dela och ta en halva var.

Jag har ett ramlager i fosforbrons på registersidan i min toppmoderna triumph-racer från 1967, visste inte att det funkade till ventilsäten dessutom
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har ett ramlager i fosforbrons på registersidan i min toppmoderna triumph-racer från 1967, visste inte att det funkade till ventilsäten dessutom

Brons generellt funkar ju ofta bra som lagermaterial. Därav tror jag inte jag kommer behöva en hel livstid på mig för att förbruka en stång när man även kan nyttja den till div glidlager.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top