Fixa mätarställningen?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är det vanligt med prutade mil på motorcyklar? Jag tycker det finns förvånansvärt många 1-3 år gamla motorcyklar ute som gått 30-300 mil typ. :confused: Har pratat med några ägare och oftast finns ingen solid förklaring utan "det har bara blivit lite att åka likcsom" :5sure Är det banhojar som kittats om månne? :mad: Eller bara skruv? Eller helt enkelt ointresserade fd ägare.
 
Är väl främst i storstadsregionerna det är hojar som inte har många mil på sig? Det tar för lång tid att köra ut till dom "roliga vägarna" så man håller sig inom tullarna (Stockholm i detta fall) och kryssar mellan bilarna och bränner mellan rödljus. Även om man ligger i så blir det inte så jäkla många mil på en säsong. Lägg då till att man är posör och har hojen som statussymbol så blir det ännu färre.

Så använder man inte hojen som mer än ett "Fin söndag en gång i månaden"-fordon så blir det inte många mil på mätaren.
 
Att tro att storstadsfolk inte skulle orka köra utanför tullarna och därför ha låga mil på hojarna låter aningen blåögt :P det skruvas väl i samma mån som det gör på bilar. om inte mer.
 
Eller så kopplar man ut drivningen till givaren o kör utan hastighetsmätare ;) e ju lite svårare att skruva tillbaxs en digital mätare som lagrar minnet mot en vajerdriven.
 
inte omöjligt

min e såld 2007, jag är 3:e brukaren
de 2 första ägarna körde knappt 500 mil var per säsong, sedan har jag kört lite mer. precis passerat 2000 mil


men "folk" tycker att den borde gått 1000 mil per säsong. dvs 4000 mil vid detta laget, så jag får väl räkna min som lågmilare
 
inte omöjligt

min e såld 2007, jag är 3:e brukaren
de 2 första ägarna körde knappt 500 mil var per säsong, sedan har jag kört lite mer. precis passerat 2000 mil


men "folk" tycker att den borde gått 1000 mil per säsong. dvs 4000 mil vid detta laget, så jag får väl räkna min som lågmilare


Ja, va fasen. Min är oxå en 2007a köpt den förra året och hann bara med 200 mil förra säsongen. Gjorde precis 600 Mila servicen och kommer antagligen inte hinna med mycket mer denna sommaren heller. :rolleyes:
Förra ägaren hade inte ens körkort.
Så lågmilare finns. :)

Så jag får väl även jag klassa min som lågmilare.
 
Ser inget konstigt med det alls, knappast frågan om att mc är ett utpräglat pendlarfordon.

Vet folk med andra-bilar som knappt rullar 500mil/år.
 
Man bör givetvis vara vaksam på att det förekommer att folk skruvar eller koppar ur mätaren på sina motorcyklar, men i de allra flesta fallen tror jag att mätareställningen är ärlig.

Eftersom motorcykel idag inte är något bruksfordon ser jag inget konstigt att en motorcykel går mellan 0- 500 mil per säsong beroende på ägarens prioriteringar och övriga intressen som tar upp dennes tid.
 
Det finns väldigt få motorcyklar på annons som gått över 4500 mil. Gäller även cyklar från 90-talet. Konstigt!
För egen del är jag oerhört skeptisk till hur lite många verkar köra. Själv åkte jag 600-1000 mil per säsong förr innan familjelivet tog över.
 
Exempel:
Min -01a har gått knappt 3300 mil. Ägt den sedan -02 då mätarställningen var typ 150 mil om jag minns rätt. Sämsta säsongen var knappt 100 mil.

Så jag hör väl till sol-i-ryggen-på-söndag folket då...
 
Min 04:a (uttagen 05) har rullat 3000 mil, med servicehistorik, känns iaf bra att veta att det är ärliga mil, det finns mycket skruvade hojar därute, handlar väl mest om att lusläsa bespapper + serviceboken...är det för bra för att vara sant så är det oftast så!
 
Det finns väldigt få motorcyklar på annons som gått över 4500 mil. Gäller även cyklar från 90-talet. Konstigt!
För egen del är jag oerhört skeptisk till hur lite många verkar köra. Själv åkte jag 600-1000 mil per säsong förr innan familjelivet tog över.
Kommer slänga ut min R1a från 2001 på annons snart, vilken har passerat 5500mil. Kommer säkerligen bli sjukt svårsåld. Alla vet ju att den borde imploderat vid det här laget.

Att den dessutom inte har styrdämpare borde göra det än värre. Alla vet ju att en gammal R1 inte går att tjöra utan styrdämpare.

:rolleyes:
 
Kommer slänga ut min R1a från 2001 på annons snart, vilken har passerat 5500mil. Kommer säkerligen bli sjukt svårsåld. Alla vet ju att den borde imploderat vid det här laget.

Att den dessutom inte har styrdämpare borde göra det än värre. Alla vet ju att en gammal R1 inte går att tjöra utan styrdämpare.

:rolleyes:

Smooth=) Folk är inte ens medvetna om att de precis har läst annonsen:tuttar
 
Många är äldre som kört hoj kanske på 60-talet och köper en nu hoj senare i livet. En släkting köpte en Honda sporthoj som födelsedagspresent åt sig själv när han fyllde 40år. Hade den i 4 år och körde totalt 250mil innan han sålde den. Bilarna BMW M5, frugan BMW Z4, villan, syskonens sommarställe och segelbåten tog resten av tiden. En granne jag delar garage med har har en Honda 650. Sedan 3 år. Han har fortfarande inte fixat körkortet. Hojen bara står i garaget.
 
känner en hel del folk som bara köper sig en leksak som tex en motorcykel och sen inte hinner med, inte har ngn att åka med, inte riktig våga att köra eller även kommer fram till att det är fel hoj men aldrig få tummen ur föratt säljer.

ta min nuvarande tex. en xt660x från 2008. den hade gått 400mil ända fram till feb 2011 då jag köpte den. de som ägde den innan körde bara i sol, och absolut inte på sättet en "motard" borde framföras.
att den var skruvad tror jag inte då hela hojen såg ut som ny. inte en repa, inte ens av stövlarna, all plast komplett hel och inte en lerfläck eller sandkorn på hela cykeln.
på en racehoj eller finhoj som bara körs i solen är det kanske lite svårare men jag tycker att man offtast ändå kan ser milen. och en koll i servie boken osv kan ju hjälpa till.
dock inte riktig alltid heller ifall hojen är så ny att den inte behövt så mkt service än.
tex skulle man kunna köpa en helt ny hoj, göra 100milars service och sen åka på en europa resa på 2veckot/600mil-då den knappt kommer slitas utseende mässigt och mätaren kopplar man ur och sen säljer hojen med typ 120mil på mätaren för bättre pris....
 
Så jag hör väl till sol-i-ryggen-på-söndag folket då...

Inget fel i det. Jag är inte heller den som ger mej ut i ruskväder bara för att. Det ska vara kul/skönt att köra också.

Som kuriosa vill jag nämna att min morbror har en dragstar 1100 2001 (tror jag) som inte nått upp till 100 mila servicen ännu :D
 
Som kuriosa vill jag nämna att min morbror har en dragstar 1100 2001 (tror jag) som inte nått upp till 100 mila servicen ännu :D

Det får till och med mig att framstå som en hard-core-förare :tungan

Min cykel är en 09a, uttagen i April 09 och har väl gått en sisådär 650 mil... Också rätt mycket sol-och-vinden-i-ryggen-förare med andra ord:)
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top