Fixa glappt styrlager, hur/vad göra?

Blackadder

Professionell fegis
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
a
Min hoj har blivit glapp i styrlagret och jag funderar på om det är enkelt att fixa själv, typ dra åt nått, eller om det bör lämnas in på verkstad. Har inte så bra koll på det här och eftersom man är rätt beroende av kunna styra så vill jag inte sabba nått. Har du erfarenhet av det här så skriv gärna lite om vad du gjorde, vad det kostade och om du behövde byta nått lager etc.

/Black

Jag bytte styrlager och packboxar på en xt600 i somras, några timmars mek! Men de blev bra, se till att han en mekbok så du vet med vilka moment du ska dra åt etc! Kostade väl 300 kr ca.

/ Hannes

ofta fins det ju möjligheten att dra åt en stor mutter som sitter på kronan, men har du inte koniska styrlager så funkar inget utan de måste bytas ut.

Hmm, Triumph speed4. Det borde la vara koniska på den va? För i så fall ska det la gå att dra åt lite tycker jag. Testa det!

Oftast har man nån låsmutter oxå, t.ex. ovanför gaffelkronan. När man drar den brukar lagret sättas åt lite till.
Så dra inte den nedre så hårt, dra den övre o kolla sen att det inte går trögt eller hackigt nånstans. Kan behöv prova lite fram och tillbaka innan det blir lagom.
Min erfarenhet är att när lagren behöver sättas åt så är dom ofta slitna och behöver bytas. Men prova dra först.
/u

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil