Fixa framgaffel, funderingar om packboxar och vilken olja man ska ha.

Ytterst vanskligt då fuktiga gaffelben framför en besiktningsman är som ett rött skynke framför en brunstig tjur

Bara att tappa ur oljan innan besiktningen.
Torrt och fint.
:tummenupp
 
Jag chansar i alla fall och torkar av benen innan man kommer fram till besiktningen. Har lärt mig att med lite tur kan det gå vägen att snacka sig ur en ombesiktning och få en "1:a" om man inte har nåt annat fel i övrigt.
 
Det gick vägen, inte ett ord om gaffeln :D dock bullrade den för mycket :(

Nu ska jag ta och börja planera för att riva och fixa gaffeln.
 
Ha minns bär jag skulle besiktiga min första hoj. Dagen innnan. Tänkte jag justera stötdämparna bak. Vart sådana där inkapslade i metall ala hd. Drar åt. Hör ett klonk. Tittar innuti. En del utav själva fjädern lossnade o föll i botten :). Gick bra den gången
 
Lånar tråden. Jag vill göra framgaffeln hårdare men även längre. I videon jag postade på första sidan har de 20W olja istället för 7,5W men han säger även att den har en längre, "heavier" preload. Vad innebär det, att man stoppar in en distans som pressar ihop fjädern?
Gissar på att jag lägger den ovanför fjädern?

F18447A07.gif
 
Last edited:
Låna tråden, jag gillar i alla fall då trådar spårar ur på bra sätt :)

Kan man verkligen få gaffeln högre? Jag fattar i alla fall inte hur, den enda höjd som man borde kunna tjäna in som jag i alla fall ser det med att lägga distanser mellan fjädern är hur mycket gaffel sjunker ihop i utfjädrat läge, men ska den verkligen sjunka ihop så mycket som 38 mm? Risken med distanser är väl den att fjädern trycks ihop fortare då den har mindre utrymme att fjädra ihop på och att man då tappar fjädringsväg.

Jag har ju funderingar på att sänka framänden lite genom hylsor i andra änden som gör att gaffeln inte kan fjädra ut till full längd. Detta ger ju också minska fjädringsväg men borde också ge en hårdare gaffel då fjädern blir mer spänd från början.

Jag får se när jag hinner ta tag med min gaffel just nu är det köksrenovering som är prio ett.
 
I videon säger han att den höjdes med 1.5" villket är ca 38 mm.

Jag tycker att det borde vara som du säger samtidigt läste jag någon skriva att preloading inte gör fjädern hårdare utan den höjer bara :va
Har t.o.m. svårt att förstå hur du sänker utan att kapa fjädern men det är skit samma, bara du själv förstår det du vill göra :-)
 
Ja, dom lär ju mena att dom har lagt distanser så att fjäderförspänningen ökat.
Och precis som bosse säger, så ska det knappt finnas 38 mm häng att ta bort.

Och att "förlänga" gaffeln genom att ta bort hänget är rejält dumt, du kommer förlora en djäkla massa grepp och känsla från framhjulet.

Med viss reservation för att det hojtillverkaren kan ha en liten aning annorlunda rekommendation till just din hoj så är det ungefär så här ska hänget vara och börja inte laborera bort det.
http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,1539.0.html
 
Om man ska korta en gaffel kan man (som jag förstått det, har inte gjort detta själv) lägga en hylsa runt delen 10 i sprängskissen du länkade till och då hindrar man gaffeln att fjädra ut med samma längd som hylsan är. Lämnar man fjädern okapad måste man få en styvare gaffel då fjädern kommer att tryckas ihop lika mycket som hylsan är lång och ge ökad förspänning, denna moddning kommer också att göra att man tappar fjädringsvägen lika mycket som hylsan är lång.

Jag kommer i första skedet att packa om gaffeln och testa med tjockare olja, sen får jag se hur jag gör om det blir nån sänkning, blir det sänkning så tänker jag mig en sänkning på kanske 10-15 mm.
 
Om man ska korta en gaffel kan man (som jag förstått det, har inte gjort detta själv) lägga en hylsa runt delen 10 i sprängskissen du länkade till och då hindrar man gaffeln att fjädra ut med samma längd som hylsan är. Lämnar man fjädern okapad måste man få en styvare gaffel då fjädern kommer att tryckas ihop lika mycket som hylsan är lång och ge ökad förspänning, denna moddning kommer också att göra att man tappar fjädringsvägen lika mycket som hylsan är lång.

Jag kommer i första skedet att packa om gaffeln och testa med tjockare olja, sen får jag se hur jag gör om det blir nån sänkning, blir det sänkning så tänker jag mig en sänkning på kanske 10-15 mm.

Du måste även se till att du har häng på gaffeln enligt länken ovan efter att du kortat ner den.
 
Bosse: Ok, då är jag med.


Two stroke man:
Ser att hojen i videon har häng ändå fast den ska vara förlängd med ca 38 mm preload. 55 sek in i videon när han ställer upp hojen på centralstödet skjuts framgaffeln ned minst 2 cm men den kanske hade fastnat i ett läge ^^
..jag får nöja mig med 20W olja om ingen bra relativt enkel lösning finns.
 
Bosse: Ok, då är jag med.


Two stroke man:
Ser att hojen i videon har häng ändå fast den ska vara förlängd med ca 38 mm preload. 55 sek in i videon när han ställer upp hojen på centralstödet skjuts framgaffeln ned minst 2 cm men den kanske hade fastnat i ett läge ^^
..jag får nöja mig med 20W olja om ingen bra relativt enkel lösning finns.

Hojen är för gammal för att intressera mig så jag orkar inte kolla filmen men gissar att fjädrarna helt enkelt totalt slut på hojen sen tidigare, det är trots allt en gammal hoj.

Och då har dom ju eg inte höjt den, relativt en hoj som funkar som den ska.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top