Fixa framgaffel, funderingar om packboxar och vilken olja man ska ha.

Om man lägger mynt eller en plugg under fjädern finns väl risken att fjäderbenet bottar tidigare och man får kortare fjädringsväg. Såg i youtube videon att killen satte en hylsa för att minska slaget, detta ger ju kortare fjädringsväg men måste ju ge en hårdare gaffel då fjädern redan är spänd. Detta bör väl också ändra gaffelvinken och försprånget lite då hojen blir lägre fram så hojen blir mer kvickstyrd men också kanske lite nervösare.

Har funderat på det men tänkte testa först med att packa om och sätta i ny olja i gaffeln innan jag gör mer ändringar.
 
Japp, tror det är så som du uppfattar det. Själv ska jag inte sänka utan höja både bak och fram.
 
Vill du prova sänkt så börja med att skjuta upp benen i gaffelkronan. När man sedan provat sig fram till rätt sänkningsgrad kan man ordna med internt stopp för slaglängden. Vanligen kortar man samtidigt fjädrarna.
 
Vill du prova sänkt så börja med att skjuta upp benen i gaffelkronan. När man sedan provat sig fram till rätt sänkningsgrad kan man ordna med internt stopp för slaglängden. Vanligen kortar man samtidigt fjädrarna.

Det gå tyvärr inte att skjuta upp benen genom övre kronan på denna hoj, byter man gaffelkronorna och sätter CX500:ans kronor så kan man göra det. Vet dock inte hur mycket man kan sänka benen kanske 2-3 cm, då jag tror att styret kommer i vägen för benen på CX500 kronan men är inte säker. Kan tänka mig att 2-3 cm är en vettig sänking i mitt fall.

Var nära att köpa CX500 kronor på eBay men lugnade mig, tänker att jag packar om benen och byter olja sen får man se vad det blir därifrån.
 
Troligen låsring så att packbox och glidlager sitter kvar. Viktig...
Jag slänger in en fråga om "guide ring" har en skåra längst ner i gaffeltuben där det ska sitta nån form av ring som jag upptäckte var borta. Hur viktig är dessa? Jag ser inte riktigt funktionen de uppfyller
 
Troligen låsring så att packbox och glidlager sitter kvar. Viktig...

Låsring sitter ju bakom "dammskyddet" som det i sin tur sitter med en ring runt sig.

Jag försöker illustrera med en bild, där ser det ut inte sitta något i skåran. på min gaffel sitter det i ena gaffelbenet men saknas på det andra. Namnlös.jpg
 
fränt, meeeen hur nu dessa ska lyckas hålla ihop gaffeln är en gåta för mig. det är liksom inte mer än en slapp 2mm metallring som ligger i en liten skåra och som inte heller sitter åt särskilt mycket alls.

min kvalificerade gissning såhär i efterhand är att det har något med gaffelskydden att göra. ( yupp, det är för att inte skrapa gaffelskydden i gaffeln)
 
Last edited:
fränt, meeeen hur nu dessa ska lyckas hålla ihop gaffeln är en gåta för mig. det är liksom inte mer än en slapp 2mm metallring som ligger i en liten skåra och som inte heller sitter åt särskilt mycket alls.

min kvalificerade gissning såhär i efterhand är att det har något med gaffelskydden att göra. ( yupp, det är för att inte skrapa gaffelskydden i gaffeln)

Det behövs inte mer för att förhindra gaffeln att separera.

Om du inte tror mig så försök pressa en 30 mm radialtätning axiellt genom ett 29 mm stort hål.
 
Dum fråga, men hålls inte gaffelbenet ihop så det inte kan separera med hjälp av en skruv? I mitt fall på CB250N skruvarna som sitter I botten av gaffeln bakom hjulaxeln?
 
Jaha, på utsidan! Jaja, det är ett slitskydd. Dra ett buntband runt gaffelbenet. Skyddet sliter ner gaffeln annars.
Låsring sitter ju bakom "dammskyddet" som det i sin tur sitter med en ring runt sig.

Jag försöker illustrera med en bild, där ser det ut inte sitta något i skåran. på min gaffel sitter det i ena gaffelbenet men saknas på det andra. View attachment 437869
 
Ja, Oftast sitter dom ihop via cartridgestången. Men gamla hojar typ din CB är jag inte lika säker på.

Menar du att det är packboxarna och dess låsringar som håller ihop hela gaffeln?
 
Menar du att det är packboxarna och dess låsringar som håller ihop hela gaffeln?

Det är så länge sedan jag hade isär en sån där gammal gaffel så jag ska nog låta bli att svara på den frågan. Har kanske skrivit för mycket redan om just punkten. Om inte annat så riskerar du ju i alla fall att trycket i gaffeln skjuter ut tätningen utan låsring.
 
Det är så länge sedan jag hade isär en sån där gammal gaffel så jag ska nog låta bli att svara på den frågan. Har kanske skrivit för mycket redan om just punkten. Om inte annat så riskerar du ju i alla fall att trycket i gaffeln skjuter ut tätningen utan låsring.

Tror jag sett nån som tog loss tätningarna på det sättet, lossa låsringarna, fylla gaffelbenet med olja och sen dra ihop den med ett spännband så tätningarna ploppade ut.
 
Vad tror ni om att besikta med mjuk gaffel och lite oljefilm på gaffeln? Har fått packningarna till gaffeln men inte bälgarna men lyckades få en besiktningstid imorgon vilket inte är lätt här, måste ändå åka till grannkommunen.

Vad tror ni går den igenom?
 
Är besiktningsmannen vaken och gör sitt jobb så går den inte igenom. Byt tätning och skit i bälgarna så länge.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 
En ombesiktning är inte så jäkla dyr, rengör gaffelbenen och besikta om du nu har en tid. Jag tror den slinker igenom men om inte så har du ju i alla fall köpt en månad körtid innan nästa besiktning.
 
Vad tror ni om att besikta med mjuk gaffel och lite oljefilm på gaffeln? Har fått packningarna till gaffeln men inte bälgarna men lyckades få en besiktningstid imorgon vilket inte är lätt här, måste ändå åka till grannkommunen.

Vad tror ni går den igenom?

Ytterst vanskligt då fuktiga gaffelben framför en besiktningsman är som ett rött skynke framför en brunstig tjur. De vet sällan något om motorcyklar men de har minsann blivit tillsagda att kolla gaffelbenen, eftersom det är relativt lätt.

Detta betyder att du ska använda sparsamt med monteringsfett då du monterar nya tätningar och att du ska vara mycket noggran med att gunga framgaffeln upp och ner och sedan torka av gaffelbenen, flera gånger om och gärna precis innan du åker in på besiktningen. Jag känner folk som har fått tvåa på grund av läckande framgaffeltätning då de i själva verket monterat ny tätning med överflödigt monterinsfett. När besiktningsmannen upptäckte monteringsfettet smetat över gaffelbenet antog han naturligtvis något annat...
 
Blanda inte ATF och motorolja, de har helt skilda egenskaper. Exempelvis så blandar sig vatten med motorolja medan det skiktar i ATF.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top