Fixa buckla i plast?

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Trodde först att det inte var möjligt men det var det :tungan
..vad kan jag göra o inte göra för att få ut bucklan?

Kåpan har spruckit längst upp & ner på bucklan.

Last edited:
Muggen skrev:

värmepistol och trycka på baksidan är nog det enklaste sättet.. det kommer nog vara svårt att få de att se helt bra ut..
tryck ut den såmycke som möjligt sen spakla och lacka om :tummenupp

Muggen skrev:

borra hål tillräcklig stor för att få igenom ett såg blad, såga, dra isär, rikta upp, köp glasfiberväv, plasta, spackla, slipa, lacka, se glad ut

varmlufts pistol får plasten att bli poröst och kan lätt spricka med alla vibrationer som finns så varmlufts pistol är en stor nej nej på

High_Velocity skrev:
borra hål tillräcklig stor för att få igenom ett såg blad, såga, dra isär, rikta upp, köp glasfiberväv, plasta, spackla, slipa, lacka, se glad ut

varmlufts pistol får plasten att bli poröst och kan lätt spricka med alla vibrationer som finns så varmlufts pistol är en stor nej nej på

Vad händer om jag bara trycker ut den ?

Muggen skrev:
Risken är att plasten har blivit lite sträckt så du inte kan få ytan slät.
Du kan ju prova att bara trycka först för den är ju redan sprucken, såga sedan om du tror det behövs.
Slipa och lacka kommer du inte undan hur du än gör.

Tobbe (R1) skrev:
Risken är att plasten har blivit lite sträckt så du inte kan få ytan slät.
Du kan ju prova att bara trycka först för den är ju redan sprucken, såga sedan om du tror det behövs.
Slipa och lacka kommer du inte undan hur du än gör.

Vill helst undvika att såga o lacka.. kan ja inte lösa bucklan på nått snyggt halvtaskigt sätt så får det va :)
om ni har några annorlunda förslag som inte eftersträvar ett perfekt resultat så fram med dem :hihi

Muggen skrev:

om du trycker ut den så kan det spricka

Muggen skrev:
Vill helst undvika att såga o lacka.. kan ja inte lösa bucklan på nått snyggt halvtaskigt sätt så får det va :)
om ni har några annorlunda förslag som inte eftersträvar ett perfekt resultat så fram med dem :hihi

annars om du absolut vill ha super snygga looken så köp ny kåpa eller så köper du krasch kåpa men då får du lacka såga och borra för fästen till blinkers och annat

High_Velocity skrev:
annars om du absolut vill ha super snygga looken så köp ny kåpa eller så köper du krasch kåpa men då får du lacka såga och borra för fästen till blinkers och annat

Är det itne bättre o enklare att bara köpa en ny orginal isf? :brinnerup
Ghettotryckning it will be.

Muggen skrev:
Är det itne bättre o enklare att bara köpa en ny orginal isf? :brinnerup
Ghettotryckning it will be.

det var ju ett av alternativet jag gav dig, ny kåpa eller krasch kåpa :fatta!

Muggen skrev:
Jag står iaf för mina misstag :hihi :pannkyss

kolla med någon mc skrot, såg att du har en dussin hoj så det ligger säkert nån kåpa i diket som nån bonde tagit hand om

goggla på mc demontering och ring runt och kolla

High_Velocity skrev:
kolla med någon mc skrot, såg att du har en dussin hoj så det ligger säkert nån kåpa i diket som nån bonde tagit hand om

goggla på mc demontering och ring runt och kolla

Skall gö det, tack för hjälpen. Återkommer med resultat av tryckning :yoparty

Jag hade nog bara värmt lite lätt. Bara så den blir lite ljumen och inte så att den blir kokhet och alldeles seg. Inte för mycket utan bara för att undvika att plasten spricker ännu mer när du trycker ut den. Lite värme måste ju plasten tåla innan den börjar spricka av vibrationer eller hur det var. Det är ju ganska ofta som avgasröret inte sitter så jätte långt ifrån plast detalajer och där går det ju inte sönder pga värme. Och det sitter ju ofta plast kåpor runt hela motorn och det måste ju blir lite varmare där än normalt.

Last edited:
Karlsson87 skrev:
Jag hade nog bara värmt lite lätt. Bara så den blir lite ljumen och inte så att den blir kokhet och alldeles seg. Inte för mycket utan bara för att undvika att plasten spricker ännu mer när du trycker ut den. Lite värme måste ju plasten tåla innan den börjar spricka av vibrationer eller hur det var. Det är ju ganska ofta som avgasröret inte sitter så jätte långt ifrån plast detalajer och där går det ju inte sönder pga värme. Och det sitter ju ofta plast kåpor runt hela motorn och det måste ju blir lite varmare där än normalt.

du missa en faktor, den kylande fartvinden.

Plast i allmänhet när det värms upp till böjlig form blir härdad sedan det kyls ned och därmed blir den hård och spricker mkt lättare. När man tillverkar kåpor så gjuter man det i formar som är varma och därefter får kåpan kylas ned i sitt egna tempo och hettar du upp den igen så blir den hård.

Ta en PET flaska (den hårdare modellen) och prova så ska du se att från att kunna böja den lite grann så blir den som sedan som glas.

Ok, kan säga att ja försökt trycka.. glöm det! :död
Sprickan blev större, men den jävla bucklan är hård som faan, la kåpan på golvet tryckte allt jag kunde.. funka inte :3freak

High_Velocity skrev:
du missa en faktor, den kylande fartvinden.

Plast i allmänhet när det värms upp till böjlig form blir härdad sedan det kyls ned och därmed blir den hård och spricker mkt lättare. När man tillverkar kåpor så gjuter man det i formar som är varma och därefter får kåpan kylas ned i sitt egna tempo och hettar du upp den igen så blir den hård.

Ta en PET flaska (den hårdare modellen) och prova så ska du se att från att kunna böja den lite grann så blir den som sedan som glas.

Men det är ju inte alltid du har någonfart vind. Lite stadkörning med mycket rödljus så blir det snabbt lite varmare. Men det du säger stämmer säkert. Jag tycker bara att man borde kunna värma lite lätt bara för att under lätta att trycka ut bucklan lite. Men visst kanske blir stenhård sen. Jag är ingen plast expert så jag vet inte. Bara spekulerar lite.

Karlsson87 skrev:
Men det är ju inte alltid du har någonfart vind. Lite stadkörning med mycket rödljus så blir det snabbt lite varmare. Men det du säger stämmer säkert. Jag tycker bara att man borde kunna värma lite lätt bara för att under lätta att trycka ut bucklan lite. Men visst kanske blir stenhård sen. Jag är ingen plast expert så jag vet inte. Bara spekulerar lite.

OK ska lära dig lite verktygslära nu, vilken temp jobbar en varmluftpistol på?? tja runt 250 till 380 plus grader celsius beroende vilken modell man har. Är alla i klassen överense??

Vilken temperatur har en förbränningsmotor på en motorcykel tänk på att det är en 4 cylindrig motor som är av tillverkare honda modell cbr600f och nej f står inte för flicka det står för "fan va snabb jag tror jag är"

nån som vill gissa??

En motor jobbar bäst runt 97 plus grader där använder vi också celsius som grad.

Kan du lägga ihop lite pusselbitar nu och få ihop det där med att böja och bända kåpor eller skall du lyssna på en som jobbat med plast dock på bilar.

så kan vi göra som jag sakt och sluta gissa är ni snälla.

Muggen skrev:
Ok, kan säga att ja försökt trycka.. glöm det! :död
Sprickan blev större, men den jävla bucklan är hård som faan, la kåpan på golvet tryckte allt jag kunde.. funka inte :3freak

ska vi göra som jag föreslagit nu :D

såga nu bort så mkt som möjligt så du kan få till en slät yta, köp glasfiber väv och det bruka följa med lim och annat bra att ha typ plast i flytande form plus härdare sen är det bara att läsa instruktionerna, spackla slipa sen lacka eller så kolla runt på mc demonteringar för en bättre beg kåpa från en krasch eller köpa ny.

:banana

Tryck ut den, bara. Går det inte att trycka ut den trycker du lite hårdare. Enkelt.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon