Fixa buckla i krök

gör det nåt på effekten om man har lite småbucklor i kröken?
jag har nämligen det själv...

zippo skrev:
gör det nåt på effekten om man har lite småbucklor i kröken?
jag har nämligen det själv...

Utan att vara någon mästare i ämnet så vågar jag påstå att det gör det. En buckla påverkar ju volymen & gasernas strömmar.

På TLC europe i Landskrona såg jag ett kit där man stänget båda ändarna på kröken, trycksätter den (bilventil i ena änden) Sen värmer man bucklan och vips så ploppar den ut av övertrycket :tummenupp ... Har inte provat själv än men det tänker jag nog göra för jag har också fått en fet bula i min ena böj..

Mer tips nån??

Fyll den med så mycket vatten det bara går..täpp till (med kork?)
sen in i frysen! Låt den ligga en 5tim kanske..men ha koll hela tiden så att den inte spricker!

Detta funkar, provade med min 125cc krök! Jag lät den dock ligga inne lite för länge, så den sprack längs svetsfogen..Men det var bara svetsa, och kröken var nästan större än orginal :D :tummenupp

Kan bara rekommendera det...Om man är hemma och kan kolla till den då och då

crallan skrev:
På TLC europe i Landskrona såg jag ett kit där man stänget båda ändarna på kröken, trycksätter den (bilventil i ena änden) Sen värmer man bucklan och vips så ploppar den ut av övertrycket :tummenupp ... Har inte provat själv än men det tänker jag nog göra för jag har också fått en fet bula i min ena böj..

Mer tips nån??

Så tänkte jag försöka göra. Men har inte funderat ut riktigt hur jag skulle lösa det. Smidigt om det finns färdiga kit! :tummenupp

Fyll den med så mycket vatten det bara går..täpp till (med kork?)
sen in i frysen! Låt den ligga en 5tim kanske..men ha koll hela tiden så att den inte spricker!

Detta funkar, provade med min 125cc krök! Jag lät den dock ligga inne lite för länge, så den sprack längs svetsfogen..Men det var bara svetsa, och kröken var nästan större än orginal

Kan bara rekommendera det...Om man är hemma och kan kolla till den då och då

Det verkar ju vara som gjort för att misslyckas med mitt guldfiskminne i kombination med den efterhängsne Murphys lag :rolleyes:

Barrett skrev:
Utan att vara någon mästare i ämnet så vågar jag påstå att det gör det. En buckla påverkar ju volymen & gasernas strömmar.

jag har några små bucklor som kanske går in nån halv centimeter eller så..
har det nån betydelse.. för jag tycker den är lite seg... kan det vara det?

zippo skrev:
jag har några små bucklor som kanske går in nån halv centimeter eller så..
har det nån betydelse.. för jag tycker den är lite seg... kan det vara det?

Blev den segare i samband med att du fick bucklorna så är det ju givet. Beroende på vart dom sitter & hur mkt dom påverkar volymen kan det nog göra allt från stor skillnad till i princip ingen alls.

Barrett skrev:
Blev den segare i samband med att du fick bucklorna så är det ju givet. Beroende på vart dom sitter & hur mkt dom påverkar volymen kan det nog göra allt från stor skillnad till i princip ingen alls.

bucklorna var där när jag köpte den.. men vad tycker ni jag ska göra..? :va

Jag har sett på när en jobbarkompis gjorde detta. Han tog grov gummislang som han fäste med slangklammer i ändarna och tog en luftslang i ena änden som han kilade fast med gummi och slangklammer och i andra änden tog han ett filskaft som plugg. Sen värmde han och trycksatte försiktigt till bucklan ploppade ur. det läckte iofs lite luft men det gör som ingenting, bara att mata på lite mer.

Enda braiga sättet är som sagt med värme och lite övertryck. Du kan enkelt snida till detta. Brädbitar, cykelslang, gängad stång. Gasol räcker för att värma.

Vad finns det för lämpliga färger att använda som pallar temperaturen när det ska lackas om?

Borra små hål i bucklorna, i små bulor ett hål, i större 2 till 4 hål.

Värm upp, dra ut bucklorna, svetsa igen hålen sen.

Jag har rätat ut mängder av 2-t avgasystem och jag gör det med metoden pluggar i ändarna och trycksättning, se dock till att du inte har en ventil i ena änden utan att du snabbt kan släppa trycket för att minskar risken för att avgasystemet öppnar sig om du skulle värma för mycket.....

Annars kan man lämna in avgasystemet till en del cross/enduro handlare som antingen lämnar iväg eller blåser ut avgassystemet själva. Kan bla rekomendera Keva motor i Hässleholm....

Borsiin JR skrev:
Annars kan man lämna in avgasystemet till en del cross/enduro handlare som antingen lämnar iväg eller blåser ut avgassystemet själva. Kan bla rekomendera Keva motor i Hässleholm....

vet du vad det kostar ungefär att lämna in den då?

Ett par hundra lite varierande på vilken butik och hur mycket jobb som krävs för att räta ut systemet...

Borsiin JR skrev:
Jag har rätat ut mängder av 2-t avgasystem och jag gör det med metoden pluggar i ändarna och trycksättning, se dock till att du inte har en ventil i ena änden utan att du snabbt kan släppa trycket för att minskar risken för att avgasystemet öppnar sig om du skulle värma för mycket.....

vad är det för plugg man ska ha då?
vart får man tag på dom? :va

Man gör dem själv av lite gängad stång en rund gummibit och två stora brickor. Sedan trär man på gummibiten på den gängade stången och spänner åt. Gummibiten som normalt är lika stor som rörmynningen expanderar när man spänner åt och vips har man en plugg.......

farmerlip skrev:
Enda braiga sättet är som sagt med värme och lite övertryck. Du kan enkelt snida till detta. Brädbitar, cykelslang, gängad stång. Gasol räcker för att värma.

men då måste men ta loss ljuddämparn från kröken va?
för dom är ihopsvetsade, så då måste man ju hålla på o svetsa o skit sen...

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...