Fixa buckla i grenrör?

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
63AE81D4-BBAD-4AD4-B3DC-39F756E1C6EE.jpeg
Några tips på hur man fixar ut bulan? Dubbelväggigt originalsystem.
 
View attachment 480719
Några tips på hur man fixar ut bulan? Dubbelväggigt originalsystem.
Den är rätt så svår - hade liknande på min 1200s - köpte begagnat, för mycket jobb att fixa.
Men - man kan svetsa fast en pinne i bucklan, värma ordentligt och dra ut bucklan, skära av pinnen och slipa/polera - inre röret kan du glömma, där blir bucklan kvar. Sedan kommer man alltid att se spår av fixet, att dra ut bucklan lämnar alltid spår (teoretiskt kan man svetsa pinnar lite allteftersom och dra i varje liten buckla, men det låter sig knappast göras)
 
Jag gjorde som Surtees på ena röret till Hondan, svetsade en pinne och värmde sen ordentligt med gassvetsen men svårt att få det bra. Det svåra tyckte jag var att värma rätt på röret så det ger sig på rätt ställe, det blev dock nog bra för att döljas med det förhatliga avgasbandaget. Jag kan mycket väl tänka mig att det kan finnas nån sån där gassvets guru som närmar sig döden i ålder som kan klara av detta men jag tror det krävs stor erfarenhet för att göra detta med så bra resultat att man bara kan slipa och polera upp det hela så det inte syns.

Jag funderar på om det inte är lättare att fixa en rörbit i samma diameter som avgasröret och sen kapa ur den skadade delen på avgasröret och kapa till, passa in och svetsa in en ny bit av det nya röret och sen slipa det hela jämnt. Inget jag testa själv men tycker det borde funka och vara enklare att få till bra även om det nog kräver en hel del känsla och tid. Detta kräver ju ny ytbehandling vilket väl också värmning med gassvets gör.
 
Jag funderar på om det inte är lättare att fixa en rörbit i samma diameter som avgasröret och sen kapa ur den skadade delen på avgasröret och kapa till, passa in och svetsa in en ny bit av det nya röret och sen slipa det hela jämnt. Inget jag testa själv men tycker det borde funka och vara enklare att få till bra även om det nog kräver en hel del känsla och tid. Detta kräver ju ny ytbehandling vilket väl också värmning med gassvets gör.
Tanken är helt rätt, men det är bra om man kan hitta exakt samma material. När avgassystemet blir riktigt varmt kommer de olika materialen att oxidera med olika utseende som följd - dvs, det blir en synlig "lapp" som framträder - jfr svetsade expansionskammare - där får svetsen ofta ett helt eget utseende/färg
 
Svetsa dit en ny bit…. Som ersätter det inre eller yttre röret då eller?:7peta Känns ju lite klurigt va
 
Jag tänkte på att byta det yttre röret men det blir ju hur som helst nån form av "ful fix", möjligen kan man då kanske värma ut det inre röret lite grann med gassvets men tror det skulle vara svårt.

Om man lackar eller coatar rören borde ju inte det synas nån färgskillnad genom ytbehandlingen, krom kan jag tänka mig att det kan bli skillnad i blåneringen om det blir olika värmeledning i materialen och svetsarna men ska man lämna på omkromning så skulle jag nog inte tro att man satsar på ett annat system.

På min GSX består avgassystemet av delar av krökarna från ett Vince Hines 4-1, Walker 32 mm avgasrör och Biltemas 45 mm avgasrör plus en kollektor i 1 mm plåt. Ska svartlacka detta budgetbygge med VHT värmefärg (hade tänkt gör det förra vintern men blev inte av) men jag har svårt att tro att det kommer att bli färgskillnad mellan de olika delarna men jag kan ju ha fel.
 
Är det inte svårt att frysa ut ett dubbelrör?

Har funderat på detta med att frysa ut bulor, finns det inte risk att bulan blir kvar och röret sväller på ett annat ställe?
 
Medan vi funderar över hur man får ut bulan.......
Hur tillverkar man ett sådant här dubbelrör med två böjar ........
Ett rakt rör som man stoppar i ett annat rakt rör och sedan böjer båda ?
Någon ?
 
Medan vi funderar över hur man får ut bulan.......
Hur tillverkar man ett sådant här dubbelrör med två böjar ........
Ett rakt rör som man stoppar i ett annat rakt rör och sedan böjer båda ?
Någon ?
En mandrell i form av en kort hylsa mellan yttre o innre röret o en vanlig rund mandrell i det inre röret. När dom bockar bägge rören samtidigt så dras bägge mandrellerna ovanpå varandra o man erhåller ett exakt avstod mellan rören hela vägen.
 
En mandrell i form av en kort hylsa mellan yttre o innre röret o en vanlig rund mandrell i det inre röret. När dom bockar bägge rören samtidigt så dras bägge mandrellerna ovanpå varandra o man erhåller ett exakt avstod mellan rören hela vägen.
Där ser man. Jobbat på verkstad i nästan hela mitt liv men fick googla Mandrell nu. :lol
Kul att lära sig något nytt.
 
Jag har jobbat med en professor för ca 15 år sen och några i det projektet talade om mandriller vilket var nån typ av egen försvenskning av mandrel vilket professorn inte gillade utan sa "det heter dorn".
 
Jag har jobbat med en professor för ca 15 år sen och några i det projektet talade om mandriller vilket var nån typ av egen försvenskning av mandrel vilket professorn inte gillade utan sa "det heter dorn".
Detta kan vara anledningen till professorns ovilja med mandrill???

Screenshot_20230208_073115_com.hsv.freeadblockerbrowser.jpg
 
Skit o den lilla bucklan, -den påverkar knappast och är inte värd jobbet att ta bort….
(Annars lite övertryck i röret och värm lokalt med gas)
 
En mandrell i form av en kort hylsa mellan yttre o innre röret o en vanlig rund mandrell i det inre röret. När dom bockar bägge rören samtidigt så dras bägge mandrellerna ovanpå varandra o man erhåller ett exakt avstod mellan rören hela vägen.
Hur hålls hylsan på plats så att den inte åker med i bockningsproceduren? Jag letade förtvivlat efter bild/film på nätet men hittade inget
 
Hur hålls hylsan på plats så att den inte åker med i bockningsproceduren? Jag letade förtvivlat efter bild/film på nätet men hittade inget
Bägge mandrellerna dras med parallellt ovan varandra när rören bockas.

Mandrellen är ju den som formar röret från insidan, bulldoser som pressar ut det missformade röret i bockning fasen.
 
Skit o den lilla bucklan, -den påverkar knappast och är inte värd jobbet att ta bort….
(Annars lite övertryck i röret och värm lokalt med gas)
Svetsa tätt o koppla på högtryckstvätt. Det är säkrare. O med en liten skit tvätt som ger 110-140 bar brukar bulorna åka ut. Som att frysa men snabbare.
 
Skär ut bucklorna ,banka till dem, svetsa tillbaka.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top