Fiskeprylar, tips

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Tja, jag tänkte köpa ett par kastspön imorn + drag. Vad ska man ha till sjö och havsfiske från land? Nåt speciellt att tänka på? :)

Värdelöst på att fiska, men vill inte ha nåt som faller sönder.. Att meka fiskeprylar är ju de mest värdelösa som finns

Periodvis storförbrukare av fiskeutrustning = kastspö. Hi Sport brukar ha hyggligt sortiment och bra priser, prickar du en rea så är det riktigt billigt och ex drag kan inte bli så himla fel. Köper man "ready set" kiten så kan man väl inte ha alltför stora förhoppningar till kvalitet även om vissa begåvade med nybörjartur lyckas dra upp en och en annan baddare med dyl utrustining :tummenupp

Köp något hyggligt spö, rulle och lägg några kronor extra på vettig lina och tafs så kommer det bli lite lättare och roligare. Vill du få utt ett mer ihållande intresse så är det ju flugfiske som gäller men då handlar det gärna om lite andra pengar, utrustning och kunskap. Dock inte så j-vla svårt som många vill få det att låta.

Köp på Hi sport! Har handlat mycket där och spö/rulle men minst 50% rea sen kan du köpa drag hos nån som har koll på de fiskevatten du skall fiska i!

Mina Abu Garcia prylar (spö/rulle) håller lika bra idag som när de köptes för 7-9 år sedan. :tummenupp
Något rätt basic kit.

Jag antar att jag bara hör vad dom rekomenderar, och väljer nåt i hyffsad prisklass..

Hur är det med drag, framförallt till sjöfiske? Äre spinners som gäller eller? :tungan

Ska man ha långa taffs?

Köp inte kapslad rulle för allt i världen, kör på 15-20cm tafs.

Spinnare eller skeddrag är bra.

Wobbler funkar också, fast dyrare att bli av med...

Du bor ju i Lund, då kan du fiska havsöring och gädda i Höje å, som rinner genom Lund, nåja i utkanten av Lund iaf.

Edit: om du ska ut och fiska så glöm inte ölen + att du måste elda. :brinnerup

Shimano eller Abu Garcia kan jag rekommendera när det gäller rullar och spön, där är det rätt OK kvalitet även på dom lite billigare grejjerna.

Flätlina är också en bra grejj att ha, mycket hållbarare än nylon, och lättare att få upp trassel.

När det gäller drag och tafs till insjöfiske så fiskar jag med lång tafs och nästan bara med wobblers eller jerkbaits när jag fiskar gädda. Ska du fiska abborre kan du skippa tafsen, och jag tycker jiggar är helt överlägset till abborrfisket, och man slipper bottennapp dessutom :)

Köp inte kapslad rulle för allt i världen, kör på 15-20cm tafs.

Spinnare eller skeddrag är bra.

Wobbler funkar också, fast dyrare att bli av med...

Du bor ju i Lund, då kan du fiska havsöring och gädda i Höje å, som rinner genom Lund, nåja i utkanten av Lund iaf.

Edit: om du ska ut och fiska så glöm inte ölen + att du måste elda. :brinnerup

Glömma ölen, är du galen? :D

Jag ska bila europa nästa och nästnästa vecka, så jag har ingen aning om vad det blir, men sjöar blri det..

Förr har jag alltid bytt drag var 10e minut för man inte får nån fisk :gnissla

Shimano eller Abu Garcia kan jag rekommendera när det gäller rullar och spön, där är det rätt OK kvalitet även på dom lite billigare grejjerna.

Flätlina är också en bra grejj att ha, mycket hållbarare än nylon, och lättare att få upp trassel.

När det gäller drag och tafs till insjöfiske så fiskar jag med lång tafs och nästan bara med wobblers eller jerkbaits när jag fiskar gädda. Ska du fiska abborre kan du skippa tafsen, och jag tycker jiggar är helt överlägset till abborrfisket, och man slipper bottennapp dessutom :)

Coolt, ska kika på vad flätlina kostar. Lång taffs it is..

Jasså sånna där gelemaskar, är dom bra? Jag kommer inte ha nån aning om vad de finns för fisk i sjöarna jag besöker.. Ska man bara prova lite olika, eller finns det nåt allround liksom?

Last edited:
Vill du vara garanterad fisk i en sjö så är det mete som gäller, och mäsk (nej inte det man gör brännvin av.)

Fast då är det ju nästan lite seriöst = man fiskar hela dagen på samma ställe.

Eftersom du är ganska grön på det här med fiske rekommenderar jag att du går in i en sportfiskeaffär och pratar med dom. Sportfiskedepån i Helsingborg är suveräna, och dom prackar inte på dig dyrare prylar än du behöver.
http://www.fiskedepan.se/shop/

Glömma ölen, är du galen? :D

Jag ska bila europa nästa och nästnästa vecka, så jag har ingen aning om vad det blir, men sjöar blri det..

Förr har jag alltid bytt drag var 10e minut för man inte får nån fisk :gnissla

Coolt, ska kika på vad flätlina kostar. Lång taffs it is..

Jasså sånna där gelemaskar, är dom bra? Jag kommer inte ha nån aning om vad de finns för fisk i sjöarna jag besöker.. Ska man bara prova lite olika, eller finns det nåt allround liksom?

Problemet med flätlina är att det är ett snett helvete att dra av dom om man sätter sig i botten. :)

Last edited:
Köp på Hi sport! Har handlat mycket där och spö/rulle men minst 50% rea sen kan du köpa drag hos nån som har koll på de fiskevatten du skall fiska i!

Har iofs inte varit inne på Hi sport så många gånger men då hade de mest skräp.. Några ambasadeur rullar hade de iofs men annorlunda skumma modeller samt att deras 50%,70% osv inte stämmer alls.. Kollade upp någon amb de hade för 995kr på 50% rea.. Hittade den rullen i EN annan butik på hela webben- kostade där 1100kr.

Har däremot köpt flytoverall där..

Köp på Hi sport! Har handlat mycket där och spö/rulle men minst 50% rea
:fakta
Hi Sport är överlägset för oss som bara fiskar några gånger om året.

Jag köpte spö och en shimano-rulle samt lina och ett gäng drag för under femhundringen.

Kollade upp någon amb de hade för 995kr på 50% rea.. Hittade den rullen i EN annan butik på hela webben- kostade där 1100kr.
..

Det är inte riktiga reapriser de har utan de har 50% på det rekommenderade utpriset. Så att hitta någon av sakerna nästintill lika billigt någon annanstans är inte konstigt. Däremot vet man att man utan problem kan gå in där och köpa det man behöver till ett lågt pris.

Är man däremot en mer hängiven fiskare hade jag säkerligen sökt mig någon annanstans än till Hi Sport.

Senaste köpte jag ett teleskåpspö med rulle för 199:-
Säkerligen bara skit men ett billigt sätt att sysselsätta sig en stund när man är ute med båten och redan har läst tidningen framlänges och baklänges...

Att köpa fiskegrejor på Hi Sport är som att köpa skruvdragare och andra maskiner på Biltema. Har man krav på kvalité går man någon annanstans men med deras låga priser kan även vi som egentligen inte har intresset köpa på oss lite prylar.

Last edited:
:fakta

Senaste köpte jag ett teleskåpspö med rulle för 199:-
Säkerligen bara skit men ett billigt sätt att sysselsätta sig en stund när man är ute med båten och redan har läst tidningen framlänges och baklänges...

.

Hur ser ett sånt skåp/spö ut? Något slags kombiverktyg för telekommunikation och fiske? :D

Back