Fisken smakade dy...

Saxat från fiskeriverkets info om Tilapia: ...De tål dessutom dålig vattenkvalitet och kan livnära sig på många olika typer av föda...

Mao, dom klarar sig i vilket avloppsdike som helst och överlever på vad skit som helst...

...går fetbort:tummenner

Jag har faktiskt inte provat den där sorten. Kalla mig gärna gammaldags trots att jag inte fyllt 26 än, men jag gillar torsk...

Såg något program på tv (tror det var "The F word") där en kvinna besökte en "torskfarm" vilket gav helt ok smak på ett kontrollerat sätt och till en hyfsat marginell prisskillnad för konsumenten :tummenupp Kan ju vara något att satsa på om man vill fortsätta äta en god och enkelt tillagad fisk på vardagsbordet till ett rimligt pris :)

Saxat från fiskeriverkets info om Tilapia: ...De tål dessutom dålig vattenkvalitet och kan livnära sig på många olika typer av föda...

Mao, dom klarar sig i vilket avloppsdike som helst och överlever på vad skit som helst...

...går fetbort:tummenner

Men du äter fläsk? Så länge skiten smakar bra, vilket det inte gjorde nu, så kan man äta vad fan som helst. Kräftor är ett annat bra exempel på något som är förbannat gott men "äckligt" om man ser till vad de äter.
Och grishjärta tex är underbart mört och smakar riktigt gott men en del människor påstår att det är "äckligt" att äta hjärta. Varför :confused:
Bortskämd är man isåfall påstår jag, och bortskämda människor står inte högt i kurs.

Fisk var sånt dom åt under kriget när det inte fanns mat.

Gör du bröd av bark också?
Vet hut gamle man! Fisk är finfin föda. :mattias

Tänk dig ugnsstekt röding med grädde och gräslök. Eller tunnbröd med abborre som man precis tagit ur röken. Eller... :drool

Däremot så har jag aldrig riktigt förstått mig på de "sportfiskare" som släpper tillbaka fisken efter att ha dragit upp den. :va Om jag fiskar så är det för att äta upp de fiskar jag fångar.

Får jag upp en öring så nackar jag den omedelbart och börjar sedan fantisera om hur gott den ska smaka efter att med sprättad buk ha legat inslagen i folie tillsammans med örter och salt i min ugn (under förutsättning att fisken är lovlig). Jag släpper ju inte tillbaka den och ser hur den simmar iväg igen.

Vet hut gamle man! Fisk är finfin föda. :mattias

Ähh, jag försöker upprätthålla en Image här!

Jag äter fisk, jag tycker T.O.M om vissa fiskrätter, men jag köper nästan aldrig hem och tillagar fisk själv.
Undantaget då lax, det brukar jag köpa hem för att dottern gillar det.
Mina föräldrar brukar ringa och bjuda mig när det vankas stekt strömming, och inlagd sill slinker ner emellanåt.

Om jag fiskar själv släpper jag tillbaka det jag får, mest för att slippa ta reda på det, annars är föräldrarnas katter storkonsumenter av sånt, så när jag fiskar i sjön där dom bor brukar jag lämna fisken där.

Fisket för mig fyller samma funktion som motorcykelkörningen, ren rekreation, jag har T.O.M skaffat mig ett enkom teleskopspö för att ha med mig på hojen.
En dag kan inte bli mycket bättre än så!

Stackars stockholmare som inte kan få tag i riktigt färsk fisk. Här på framsidan frossas det i purfärsk torskrygg eller rödtunga. Och då snackar jag inte er östersjötorsk med DDT-insjunkna ögon och litauisk kolkraftssmak i köttet. :hihi

Stackars stockholmare som inte kan få tag i riktigt färsk fisk. Här på framsidan frossas det i purfärsk torskrygg eller rödtunga. Och då snackar jag inte er östersjötorsk med DDT-insjunkna ögon och litauisk kolkraftssmak i köttet. :hihi

App-app! Litauen har ingen kolkraft.:mattias

Däremot har väl Danmark och UK ganska mycket kolkraft därborta i väst. :D

SLuta köpa skit från andra sidan jorden då, snålräv.

Jo, den här gången var det snålheten som bedrog visheten... Men att gå till fiskdisken för att brassa lite panerad firre med remuladsås känns som att gå till charkdisken och köpa finbitar för att göra köttfärs...

En berättigad fråga...om du köpt den vid flertal tillfällen & den smakat dy då också..varför köpte du firren igen?

De första gångerna smakade pangasius OK. Sen kom en förpackning med dy och när dessutom nästa förpackning efter det hade en bismak av dy så hamnade pangasius på min dödskallelista.

Från och med nu blir det bara havslevande fiskar. Asiatiska avloppsfiskar får stanna där nere.

Last edited:
Hur smakar dy egentligen?:va

Det smakar som det luktar och luktar som det smakar... :)
Har inte smakat dy men jag antar att det smakar som fisken gjorde. Fisken luktade dy och smaken gick inte att skilja från lukten om man formulerar det så...

Dy/alger.... jag vettefan vilket som är den bästa beskrivningen. Lukten påminner väldigt mycket om den som kan komma ur gamla halvrisigt skötta akvarium. Smak och lukt är oskiljaktliga i detta fall...

Det smakar som det luktar och luktar som det smakar... :)
Har inte smakat dy men jag antar att det smakar som fisken gjorde. Fisken luktade dy och smaken gick inte att skilja från lukten om man formulerar det så...

Dy/alger.... jag vettefan vilket som är den bästa beskrivningen. Lukten påminner väldigt mycket om den som kan komma ur gamla halvrisigt skötta akvarium. Smak och lukt är oskiljaktliga i detta fall...

Fifan.:näsblod

Men att gå till frysdisken för att brassa lite panerad firre med remuladsås känns som att gå till charkdisken och köpa finbitar för att göra köttfärs...

Om du tog den där fisken någon annanstans än i frysdisken så förklarar det nog hela ärendet.

För övrigt, som någon skrev, varför äta fisk över huvud taget? Det är så nära man kan komma vegetarian utan att faktiskt vara kommunist. Möjligen någon dyr fisk på restaurang som man kan skicka ut, men att försöka själv? :dummer

Man kan köpa hur najs färsk fisk som helst, det riskerar ändå att t.ex. innehålla ben. Och hur god fisk än är så är den aldrig godare än motsvarande gott kött, dvs på en smakskala 1-10 för kött respektive fisk, två 10:or och köttet är ändå dubbelt så gott.

Nu kommer snart någon av fjortisarna och berättar om när de fick friterad fisk på kinarestaurang i mellanstadiet och det visst var jete gåt, plus att Jamie Läsp Oliver visst hjort jete go firre. Och de finns en resturang i stan som har go firre men jag har allri vart där men d stod på LuniZ.

Kommer att tänka på en gammal sketch:

- Eyy, vaere som luktar?
- Det är dy.
- Ne! De e inte jak!!

Men du äter fläsk? Så länge skiten smakar bra, vilket det inte gjorde nu, så kan man äta vad fan som helst. Kräftor är ett annat bra exempel på något som är förbannat gott men "äckligt" om man ser till vad de äter.
Och grishjärta tex är underbart mört och smakar riktigt gott men en del människor påstår att det är "äckligt" att äta hjärta. Varför :confused:
Bortskämd är man isåfall påstår jag, och bortskämda människor står inte högt i kurs.
Whooa...vem nämnde fläsk? Men när du nu tar uppämnet; Jag har sett juste grisuppfödning.
Dom lever inte i bajs och dom äter inte bajs. Med rätt förutsättningar är dom
riktigt renliga faktiskt. Rätt charmiga är dom också...och goda. Så inget ont om grisen.

Btw, äter med välbehag rökt renhjärta med pepparrot. Grishjärta kommer
inte upp i samma klass imho. Annat "äckligt" som faktiskt inte smakar så tokigt:
Rostade gräshoppor - bra snacks
Sälögon - lysande partytrick, liknar ostron i smaken...lite iaf
Kalvhjärna - delikat!
Tjurtestiklar - Machismo compadre!
Sockermyror - supersmaskens
Widchetty grubs - ser riktigt vidriga ut, men smakar frukostägg

App-app! Litauen har ingen kolkraft.:mattias

Däremot har väl Danmark och UK ganska mycket kolkraft därborta i väst. :D

Okejrå, det förklarar att de halvt utvuxna armarna på östersjötorsken är självlysande. Den får dock en touch av baltiskt orenat avlopp i köttet så helt utan skuld är de inte i Litauen. Ska minsann sätta dit dem. :D

För övrigt, som någon skrev, varför äta fisk över huvud taget? Det är så nära man kan komma vegetarian utan att faktiskt vara kommunist. Möjligen någon dyr fisk på restaurang som man kan skicka ut, men att försöka själv? :dummer

Man kan köpa hur najs färsk fisk som helst, det riskerar ändå att t.ex. innehålla ben. Och hur god fisk än är så är den aldrig godare än motsvarande gott kött, dvs på en smakskala 1-10 för kött respektive fisk, två 10:or och köttet är ändå dubbelt så gott.

Nu äter jag visserligen fisk alldeles för sällan(finns ju omega 3) men det där inlägget var ovanligt mycket WT för att komma från dig. Bah, grönsaker är jeffla kaninföda hevete! :hihi

Annars är du en fin påjkke tycker jag. :tummenupp

Last edited:
det där inlägget var ovanligt mycket WT för att komma från dig.

Håller med, ett lågvattenmärke. Men det förändrar inte faktum och ibland måste man våga tycka det dumma människor tycker eftersom man tycker det av en annan anledning än dem. :mattias

Håller med, ett lågvattenmärke. Men det förändrar inte faktum och ibland måste man våga tycka det dumma människor tycker eftersom man tycker det av en annan anledning än dem. :mattias

Helt riktigt! Jag är exempelvis emot att man plågar djur för att tillverka pälsar men kan inte riktigt se mig själv springa runt med palestinaveganerna och slänga rödfärg på pälsbutiker.

Du är förlåten.

Helt riktigt! Jag är exempelvis emot att man plågar djur för att tillverka pälsar men kan inte riktigt se mig själv springa runt med palestinaveganerna och slänga rödfärg på pälsbutiker.

Du är förlåten.
Bra exempel och håller med helt. Det enda som rättfärdigar djurplågeri är nöje, t.ex. tjurfäktning, hundslagsmål osv. Allt annat är osmakligt och ovärdigt.

Tack.

Back