Firestorm 1000

Provkör!
Tror nog att en övningskörare uppskattar körställning (relavtivt smal hoj) och den plana vridmomentskurvan. Du som är van vid trekvarts Gixxer tycker nog att den är lite slö på topp. Gaffeln kan du säkert trixa till så den passar.
 
Kanske en liten aprilia...? Falco/mille är en bra hoj man kan ha mycket kul med. Behöver dock lite varv för att komma iväg. (några tjuvstopp blir det nog)
Annars väldigt smal över tanken och bekväm.

Men det är ju Italienskt... kanske inte intressant....? :rolleyes:

Annars tror jag att VTR:en är en mycket bra första hoj! Har aldrig hört om någon som är missnöjd som ägare....
 
valmers skrev:
"Hej, jag vill ha en Honda."
"Köp en Ducati eller Yamaha." :3freak



Åja,suris!! Var ju värt ett försök iaf...... :hihi

Men ett alternativ till Firestorm kanske kan vara en VFR? En sån har jag iaf haft...... :tungan
 
Last edited:
Kurva..
http://www.dynojet.nu/visalista.asp?marke=Honda&typ=Sport&modell=VTR 1000 Firestorm

under de 3600 mil jag körde (som du kanske kan tänka dig gick den en del bana också, tex licenskurs@Anderstorp :D och eftersom wheelie faktorn är HÖG så gjorde myyycket sånt också...) byttes följande.
Olja/filter några gånger
Drivpaket 1 gång

Stålomspunna slangar rekommenderas, framfjädring = fixa tjockare olja alt. Öhlinsfjädrar...

Drar soppa, javisst, men allt är reglerbart med högerhanden...
fram till -02 tror jag det var så är tanken ypperligt för liten....

bankörning: jag körde runt minuten och mindre på Sviestad
Gelleråsen, 1.14 sådär
Lite för mjuk sving för att hålla för riktigt hård bankörning.

Motorn är inte lynnig, mkt snällt register tyckte jag iallafall

Nån på http://vtr.nu har kört sin firestorm -97 över 9000mil och har fortfarande mej veterligen inte behövt göra några stora reparationer.

Kan väl egentligen inte påstå att VTR* är billiga...

//Håkan

Chrille skrev:
Sitter och filurar på vad det ska bli för landsvägshoj nu och Firestorm lockar. Hade egentligen bestämt mig för Honda Hornet 600 men så vill kvinnan övningsköra och då måste det vara +700cc.
/EDIT/ det är den snälla VTR1000F som jag funderar på.

Frågor.
-VTR är känd som ganska horisontalbenägen i ban-sammanhang, är detta enbart pga hårdkörningsegenskaper eller är det något som går igen när man kommer ut på gata?
- Är motorn att betrakta som snäll rent karaktärsmässigt eller är den lynnig med knepig känsla, växellåda, hål i registret eller liknande?
-Kända svagheter?

Någon annan kul, billig hoj på över 700cc? Tips?
 
håkan skrev:
Drar soppa, javisst, men allt är reglerbart med högerhanden...
fram till -02 tror jag det var så är tanken ypperligt för liten....
//Håkan
Nu blev jag besviken på dig, VTR-Kungen! ;)
Tanken var 16 liter 97-00, 01-03 19 liter :fakta Styrhalvorna sitter lite högre 01- samt lite andra mindre uppdateringar. En uppdaterad känns igen på att det står Firestorm på kåpan (tidigare tanken) och Honda vinge på tanken.
 
Last edited:
Chrille. Här finns flera initierade kännare av vtr:en ju. Verkar vara ett mycket bra köp i mina öron utifrån de egenskaper du söker. Att du har tävlat på killersukkor är ointressant i nuläget. Jag vågar påstå att du kör snabbare på bana än de flesta i gatgrupperna på vilket mög som helst. Jerker har roat sig med att köra åttor kring raceputtar i snabbgruppen på TDM:er och sånt skit. Ergo: hojens köregenskaper på gata och som övningskörningsobjekt borde vara det som styr valet.
 
Peno skrev:
Chrille. Här finns flera initierade kännare av vtr:en ju. Verkar vara ett mycket bra köp i mina öron utifrån de egenskaper du söker. Att du har tävlat på killersukkor är ointressant i nuläget. Jag vågar påstå att du kör snabbare på bana än de flesta i gatgrupperna på vilket mög som helst. Jerker har roat sig med att köra åttor kring raceputtar i snabbgruppen på TDM:er och sånt skit. Ergo: hojens köregenskaper på gata och som övningskörningsobjekt borde vara det som styr valet.

Ja, jag har sett VTRer som kör åttor runt R1orna på Knudan också.
 
FireSalle skrev:
...VTRer som kör åttor runt R1orna ....
E ju inte så svårt att göra, tex. på Falken, fast man inte e särskilt snabb själv :) Minns också att Stein Römmerud gasade rätt friskt på en förarkurs på Anderstorp med VTR:en för några år se'n... gick ju att göra på bakhjulet hela flygrakan med ;)

Annars får man hålla med VTR-bröderna; ett trevligare val än 'Stormen är svårt att göra - lättkörd och lagom (upp till en viss gräns). TDM kunde dock kanske vara ett alternativ, fast det är en yamma-parallelltwin...

/F.
 
En invändning kan vara att en V2:a är lite bångstyrig, speciellt vid stads- och krypkörning. För en övningskörare passar en R4:a bättre.
 
Chrille skrev:
Någon annan kul, billig hoj på över 700cc? Tips?


Ett alternativ kanske är Bandit 1200N? denna har en vettig försäkring på 590kr/mån för halvförsäkring på mig (22 bast).Ägaren innan mig (27bast) betalade 2900kr hel/helår! är i grund och botten samma motor som i gsxr1100 -91.

p.s. Kåpor är för kärringar :tuttar :hihi i d.s.
 
valmers skrev:
En invändning kan vara att en V2:a är lite bångstyrig, speciellt vid stads- och krypkörning. För en övningskörare passar en R4:a bättre.
Gäller kanske generellt, men inte i detta fallet. Min åskit.
VTR-Fen har inte stenhård koppling som en Ducce och den drar mjukt redan ifrån början. Iaf. med "rätt" förgasarbestyckning. Många kör med öppnare system, men justerar inte förgasarna efter det och då går den lite ojämnt under 3000 rpm.
Jag tycker manöverprovet är enklare med min än en CBR.
 
McB skrev:
TLs har världshistoriens mest idiotiska stötdämparkonstruktion bak, dessutom med en ram som behagar spricka. Inget bra köp.

Talar du av egna erfarenheter, eller nåt du hört av din kompis, polares farfar?
Jag tycker min borde ha spruckit vid det här laget, haft min snart 3 år.
Hårda nerslag från wheelies dödar säkert ramen, men inte mer än på andra moppar.
Stötdämparen är inte så farlig bak, inte i mitt tempo iaf -stabil och fin även vid fotpinneskrap, men bättre hojar finns givetvis.
Inget att övningsköra på dock, rätt extrem körställning och vid motorstopp gäller det att vara snabb med kopplingen.
Tror rad 4 är mer lättkört än en litertwin för en som ska köra upp.
 
valmers skrev:
En invändning kan vara att en V2:a är lite bångstyrig, speciellt vid stads- och krypkörning. För en övningskörare passar en R4:a bättre.

Jag körde över 5500 mil med min VTR och håller med om att kvalitén är förträfflig, inte ett enda problem under den tiden. Enda anledningen att jag sålde den var omväxling.

Du har redan hört om dess svagheter som mjuk fädring (hur hårt man än ställer den), törstig, klumpig vid bankörning, högt vrid som sliter bakdäck, dålig strålkastare.

Jag skulle dock inte placera den i toppen av en lista över de bästa övningskörningshojarna. Många finner sittställningen på de första årens VTR:er som rätt påfrestande för handlederna, särskilt vid stadskörning då jag alltid fick ont. Har aldrig haft liknande problem på andra sporthojar som tom har ännu aggresivare rejsställning.

IMO

- Bra hoj om den primärt ska användas på aktiva hojturer där även passagerare faktiskt sitter rätt OK, med härlig motorkaraktär o bra ljud.

- Mindre bra om den primärt ska användas som övningskörningshoj.
 
Har kört med min VTR i 1400 hårda mil nu och har inte haft ett enda problem med min VTR. Motorn drar våldsamt från låg varv upp till 7000-8000 sen börjar den bli slö. Drog upp den på slangen i 130-140 mätarfart på tvåan (är nerdrevad) och det går att ta upp den stående på pinnarna på trean också. Jag har även hunnit köra på Gelleråsen med min och det var aldrig nervöst/ostabilt. Mycket bra köp om man letar efter en lättkörd hoj med gott om vrid i botten..
 
-MLM- skrev:
Har kört med min VTR i 1400 hårda mil nu och har inte haft ett enda problem med min VTR. Motorn drar våldsamt från låg varv upp till 7000-8000 sen börjar den bli slö. Drog upp den på slangen i 130-140 mätarfart på tvåan (är nerdrevad) och det går att ta upp den stående på pinnarna på trean också. Jag har även hunnit köra på Gelleråsen med min och det var aldrig nervöst/ostabilt. Mycket bra köp om man letar efter en lättkörd hoj med gott om vrid i botten..

F`låt för att ja byter ämne, men hur mycke har du drevat ner? ska snart byta drivpaket å tänkte testa å dreva ner eldstormen..
 
Det går knappast att skylla på VTR:en mer än på nån annan hoj om man marksynar.
Snäll motor, kanske lite lurig (=dör snabbt) på låga varv som alla 1-2 cyl hojar/motorer, hyfsat klös på de översta 2-3 tusen varven innan rödstrecket, hänger dock inte med rettor, gixxers så klart, fattas nåra kusar och finns några kilon för mkt. Växellådan klonkar mellan 1 och 2:an som alla andra också skrivit.
När tempot kommer upp på bana blev min lite "svajig" men jag har ingen kompetens att justera fjädring och dämpning heller så det kanske kan åtgärdas.
En annan sak är att med original fotpinnar och avgassystem tar det i marken ganska tidigt.


Chrille skrev:
Sitter och filurar på vad det ska bli för landsvägshoj nu och Firestorm lockar. Hade egentligen bestämt mig för Honda Hornet 600 men så vill kvinnan övningsköra och då måste det vara +700cc.
/EDIT/ det är den snälla VTR1000F som jag funderar på.

Frågor.
-VTR är känd som ganska horisontalbenägen i ban-sammanhang, är detta enbart pga hårdkörningsegenskaper eller är det något som går igen när man kommer ut på gata?
- Är motorn att betrakta som snäll rent karaktärsmässigt eller är den lynnig med knepig känsla, växellåda, hål i registret eller liknande?
-Kända svagheter?

Någon annan kul, billig hoj på över 700cc? Tips?
 
JonasM skrev:
När tempot kommer upp på bana blev min lite "svajig" men jag har ingen kompetens att justera fjädring och dämpning heller så det kanske kan åtgärdas.
En annan sak är att med original fotpinnar och avgassystem tar det i marken ganska tidigt.

Svajjigheten kommer dels från en "mjuk" ram och framförallt baksvingen, därför byter de som räjsar Firestorm ut den mot Fireblade-sving...
och tar avgassystemet i så burkar du för lite :D

//håkan
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top