Firefox är fantastiskt!

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag upptäckte just filen userContent.css och de möjligheter att blockera missbehagligt innehåll på webbsidor (läs: reklam). Fyfan vilken trevlig och kraftfull funktion, med lite pill kan man få bort reklam och annat skit från nästan alla sidor och styra exakt vad som får visas och inte får visas så nu kan jag surfa alla mina favoritsidor helt utan reklam :tummenupp ;).

Annars funkar pluginnen adblock alldeles utmärkt. Bara att högerklicka och välja "adblock" :tummenupp

Skalman skrev:
Annars funkar pluginnen adblock alldeles utmärkt. Bara att högerklicka och välja "adblock" :tummenupp
Jo, men den kan ju inte filtrera bort hela tabellceller och div-block väl?

Med den här lilla koden får jag bort hela den högra kolumnen med jobbannonser och skit på Aftonbladet.se:
Code:
/* Aftonbladet */
div[id="annonshspalt"] {
	display: none !important;
}

Utökade Aftonbladet-filtreringen, med de här raderna samt de allmänna adblock-raderna som jag länkade till ovan så får man en helt reklamfri AB:

Code:
/* Aftonbladet */
div[id="annonshspalt"],
div[id="shbanner"],
div[id="shvx"] {
	display: none !important;
}

Bifogat

• ab.JPG
    ab.JPG
    136.2 KB · Visningar: 86
sgtpepper skrev:
Jag upptäckte just filen userContent.css och de möjligheter att blockera missbehagligt innehåll på webbsidor (läs: reklam). Fyfan vilken trevlig och kraftfull funktion, med lite pill kan man få bort reklam och annat skit från nästan alla sidor och styra exakt vad som får visas och inte får visas så nu kan jag surfa alla mina favoritsidor helt utan reklam :tummenupp ;).
Man får väl tacka för tipsen, men hur populärt är det att bli kvitt all reklam på den här sida? ;)
(inklusive det uppe i hörnet...)

Bifogat

• dump.jpg
    dump.jpg
    130.2 KB · Visningar: 99
andersbrink skrev:
...inklusive alla irriterande avatarer. :hihi
Avatarerna kan du ju stänga av i din kontrollpanel här i forumet, knasboll ;)

Sen tycker jag att ni får jobba lite på era kodrader, det skall vara ett cleant utseende, inga kvarlämnade reklamkolumner med mera, så här ska det se ut :)

Bifogat

• sh.jpg
    sh.jpg
    129 KB · Visningar: 69
sgtpepper skrev:
Avatarerna kan du ju stänga av i din kontrollpanel här i forumet, knasboll ;)

Sen tycker jag att ni får jobba lite på era kodrader, det skall vara ett cleant utseende, inga kvarlämnade reklamkolumner med mera, så här ska det se ut :)
Nej det ska ju inte det. Inte enligt skaparen av sidan iaf. :7peta

Varifrån får man infon typ id="shbanner" ?

<table> definitonen sa inte så mycket, inte heller "View Page Info".
Är jag blind?

andersbrink skrev:
Varifrån får man infon typ id="shbanner" ?

<table> definitonen sa inte så mycket, inte heller "View Page Info".
Är jag blind?
Du kan använda alla typer av attribut så länge de unikt pekar ut endast det önskade elementet, det behöver inte vara id-attribut, t.ex så här:
Code:
td[width="146"][valign="top"][align="center"]
Det finns endast en td-kolumn med bredden 146px på sidan och det är den som innehåller reklamen.. hihi :)

Med AdBlock-tillägget så slipper man ju det mesta med minimal konfigurering. Är det någon sida man besöker mycket så kan det ju vara värt att trixa lite mer men det finns ju en baksida också. En sida man besöker mycket bör man ju kanske respektera tillräckligt mycket för att förstå att de är reklamfinansierade. Själv har jag inte så mycket emot banners, särskilt statiska, animerade är värre. Men det värsta är popups och dessa "flytande" flash som glider in över sidan och tvingas på en. :mad:

Ninjaboy skrev:
men det finns ju en baksida också. En sida man besöker mycket bör man ju kanske respektera tillräckligt mycket för att förstå att de är reklamfinansierade.
Jo, men man tar ju enbart bort reklamen för sig själv och var och en måste väl få friheten att välja vad de vill se/läsa, eller? Jag vet med mig att jag inte vill se reklam på Aftonbladet för Silja Line-kryssningar och hårvårdsprodukter och om jag då personligen väljer att, i min egen webbläsare, fimpa det innehållet, är det då att inte respektera Aftonbladet?

Skillnad vore ju om man på något magiskt sätt tog bort reklamen från servern så att ingen fick se den, men så är ju inte fallet.

firefox är skitbra,, bara en nackdel, den käkar minne nåsåförjävligt, helt otroligt mycket minne, testa kolla via taskmanager, både minnne och viretuellt minne

DwD skrev:
firefox är skitbra,, bara en nackdel, den käkar minne nåsåförjävligt, helt otroligt mycket minne, testa kolla via taskmanager, både minnne och viretuellt minne
Jepp, det är trist, jag testade detta tips men jag kan inte se att det blivit så mycket bättre. Firefox har helt klart minnesläckage, men förhoppningsvis så rättas det till snart.

session saver är att föredra, då är det bara att döda processen och starta firefox så laddar den upp alla websidor igen

DwD skrev:
Jag tror mycket av anledningen till att FireFox tar så mycket mer minne är IE är att IE nyttjar många andra moduler och tjänster som redan finns i minnet. Från exempelvis explorer & co. Eftersom firefox inte är integrerad i windows på samma sätt som IE blir minnesanvändningen annorlunda. Och dessutom; så länge man inte kör slut på minne spelar det väl ingen roll? Vad ska man med ledigt minne till. vill du ha ledigt minne så plockar du ut kretsarna och hänger dom i garderoben.

morlock skrev:
Jag tror mycket av anledningen till att FireFox tar så mycket mer minne är IE är att IE nyttjar många andra moduler och tjänster som redan finns i minnet. Från exempelvis explorer & co. Eftersom firefox inte är integrerad i windows på samma sätt som IE blir minnesanvändningen annorlunda. Och dessutom; så länge man inte kör slut på minne spelar det väl ingen roll? Vad ska man med ledigt minne till. vill du ha ledigt minne så plockar du ut kretsarna och hänger dom i garderoben.
Det är helt sant, Firefox kommer alltid att ha en större "footprint" än IE av den anledning du skriver, men tyvärr har Firefox även minnesläckageproblem, den avallokerar inte minne helt korrekt så minnesanvändningen bara stiger och stiger ju längre du kört processen.

sgtpepper skrev:
Jo, men man tar ju enbart bort reklamen för sig själv och var och en måste väl få friheten att välja vad de vill se/läsa, eller? Jag vet med mig att jag inte vill se reklam på Aftonbladet för Silja Line-kryssningar och hårvårdsprodukter och om jag då personligen väljer att, i min egen webbläsare, fimpa det innehållet, är det då att inte respektera Aftonbladet?

Skillnad vore ju om man på något magiskt sätt tog bort reklamen från servern så att ingen fick se den, men så är ju inte fallet.
Vet man med sig att man aldrig kan tänkas köpa något via reklamen så är det ju bara logiskt att ta bort den. Själv undanber jag mig direktreklamen i brevlådan och sparar en soppåse i veckan att gå ut med, det är ju ändå bara junk som redan är slutsålt.

Aftonbladet har ju andra inkomster än reklam men i fallet SH så undrar jag om det finns några andra imkomster än reklam och då kan man ju fundera om det är rätt att ta bort reklamen. Vad tror du annonsörerna tycker om att vi tar bort reklamen? Om många/alla skulle göra det skulle väl rimligtvis färre/ingen annonsera här och vad händer då med SH? Får vi betala medlemsavgift då? Hur många blir kvar då?

Bara lite tankar, jag försöker inte pracka på någon mitt tankesätt och jag utsätter mig inte för aggressiv reklam om jag kan undvika det men för såna som Microsoft så var det säkert ett stort steg att integrera en popup blocker i SP2 till XP. Med det får ju 80-90% av datoranvändarna inga popups längre och de som betalar för såna annonser lär ju inte vilja betala längre. Bra eller dåligt? Man kan ju hoppas att pengarna stannar kvar men att annonserna utformas bättre än i form av popups. Vi får väl se.

bissmark skrev:
Måste man "ställa in kodningen" för varje sida??
Blir det inte lättare att skita i det och leva med reklamen!?

Jag tycker inte att VI ska ta på oss att vara oroliga för att annonsörerna inte kommer fram med sitt budskap till oss, för det gör de - på ett sätt eller annat. Reklam för gå-snabbare-prylar till MIN hoj skulle jag inte ens fundera på att filtrera bort, för det VILL jag se. Däremot inte reklam för Dunlops D208GP-däck, tail-raisers eller Slick-50, för det har jag inget intresse av, alls. Reklam för skidvalla vill jag också se för jag åker skidor, däremot inte frisyrgele - för jag är flintis. Det är annonsörernas problem att se till att jag får se rätt reklam, inte mitt.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år