Fireblade dör vid 10.000 varv

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Hoj
07 Kawasaki z750
Står just i färd med att sälja hojen, har kört den 16 mil till Köping och träffar min köpare. Han testkör hojen och kommer sedan tillbaka och undrar varför den dör vid gaspådrag... DET GÖR DEN INTE säger jag. Men det gör den tydligen, närmare bestämt vid 10.000 varv. Oavsett om man rullar eller står stilla. Hojen är nyservad, storservice med ventiljustering, tändstift, vätskor, rubbet... Ny besiktad utan anmärkning. Inte ens jag har märkt detta, felet måste dykt upp väldigt nyligen. Körde väldigt försiktigt efter service samt besiktning... men vet att det gått att varva upp efter servicen. Snackade med en kunnig som säger elfel. FI lampan tänds (om det är så den heter) den skall ge någon felkod men den dör bara så man ser ju aldrig koden... den ska blinka, kort, eller länge för att ge koden men man ser ju aldrig mer än att den tänds 1 sek och sen dör. Vore en sak om den dog lite hipp som happ men när det är just vid 10.000 varv så känns det som att det är någon spärr som kickar in... vet någon vad det kan vara? Mina 32 mil (varav 16 i bäckmörker i svart visir) känns oerhört irriterande! :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad: Honda Fireblade 929 01.....

Var ligger varvstoppet normalt på då?

långsökt men jag hade att den kunde tvärdö och gå dåligt och sen gå bra, inte riktigt som ditt men iallfall va de givaren på vänstersida av motorn uppe vid topplocket som gett upp

Service fortfarande...återkommer med vad det var sen, för dom som är intresserade, om felet hittas ;)

Dum fråga kanske, men flyttas varvstoppet ner när den är i neutral/koppling dragen?

Vi pratar altså om 1500 RPM som saknas enligt mätaren. Det råkar inte vara så att mätaren inte hänger med riktigt?

Informera en okunnig, om det är varvstoppet som slår till ska ju inte hojen dö eller "FI"lampan tända väl?

1,överslag i tändspolarna?
2,får de tillräckligt med bensin?
3,givaren på vev/kam axeln som börjar ge upp?
4,funkar spridarna som dom ska ?
5,kollat säkringar/relän så att allt sånt är helt ?
6,håller den bränsle trycket som den ska ?

några förslag om vad de kanske kan vara. är ingen exp. hoppas du/ni hittar felet:tummenupp.

mvh.johan

Tack för alla förslag/gissningar! Vi har testat att byta spridare (inte jag men killen som fixar) men just nu är han inne på att det är kabelstammen. Såg lite konstigt ut, men han ska testa att byta den. Det mesta är ju bytt i elväg, men felet verkar flytta sig när dom byter delar. Som tur är har dom en vurpad 929 som dom tar delar från. Ska ringa imorgon. Har för övrigt varit i Sundsvall i helgen och när jag kom hem låg en lapp i lådan från WCB i bromma, dom säger att dom sökt mig, ang. firebladen trevligt med företag som letar efter folk som har problem!! Ska slå en signal till dom imorn!

Verkar vara stort intresse för hur detta ska gå, håller er uppdaterade!

Och som sagt, vinterförvaringen tackar jag inte nej till just nu iaf =) Värre till våren!

PS. Som sagt, varvstoppet borde inte döda hojen...
:kiss:kiss tack för alla svar!

Felet verkar vara löst!!!! Det var en kabel eller nåt skit i dödaknappen som fick överslag mot jorden när den kom upp i ett visst varvtal.... nu ska den iaf kunna varva ut, nu ska man bara vänta på notan :S

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra