fireblade-96 rassel från motorn

pekkkka

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
fireblade-96
Är det någon som har kommit till rätta med oljudet,ska ta tag i det i helgen tänkte jag,så det vore gott med ite tips.Tjena alla kunniga därute,har ett oljud på låga varv från motorn ibland rasslar det lite ibland mer,finns det någon som har en susning vad det kan vara.Finns inga spån i oljan iallafall.Tackar för svaren,det stämmer rätt mycket det seagulz säger längre ner på sidan.

Last edited:
Tjena,
Har samma bekymmer, vet inte hur jag ska reda ut var oljudet kommer ifrån.
Tacksam för ideer.
/Leif

Kan ju vara kamkedje spännaren. Om du varvar till rasslar det till då när varvet sjunker? Är ett tecken på spännare.

Det kan hjälpa att byta kamkedjesträckare, men ibland har kamkedjan sträckts så en ny sträckare inte heller räcker till. Då måste man naturligtvis byta kedjan också.

pekkkka, hoppas det är ok att jag lägger mig i då vi kanske har samma problem!
Kopplingen låter något mer vid utsläpp än indrag, men det är inte det som är källan till oljudet tror jag.
Låter som ett ganska hårt lagerljud vid pådrag, blir mindre när den är varm.
Inget spån i olja.
Trotteljudet som nämts tidigare tror jag inte att det är, men är inte säker.

pekkkka, hoppas det är ok att jag lägger mig i då vi kanske har samma problem!
Kopplingen låter något mer vid utsläpp än indrag, men det är inte det som är källan till oljudet tror jag.
Låter som ett ganska hårt lagerljud vid pådrag, blir mindre när den är varm.
Inget spån i olja.
Trotteljudet som nämts tidigare tror jag inte att det är, men är inte säker.

Edit2:) Jag flummar.. fick för mig att det gällde KTM motard som det står att du kör:)

Last edited:
Kan nog vara kamkedje spännaren jag hade samma sak på min cbr 95a gasar och släpper så rasslar det avtog när maskinen var varm så jag köpte mig en ape manuell kamkedjespännare nu e den tyst som musen

Hade inne min -92 på service för ett tag sen...

skulle nog säga kamkedjesträckaren, sökte runt lite på sporthoj och andra siter, de flesta menade på att det var från den.

Vanligt att ryckutjämningsfjädrarna i kopplingskorgen börjar glappa på cbr.
Enda/enklast du kan göra åt det är att byta kopplingskorg.
Om det nu är den...

Testade nyss och sakta skruva i en bult i spännaren.
Visst blev det tyst men frågan är ju om det är så bra och köra med "låst" spännare:rolleyes:

Men det är ju iallafall en enkel grej o testa.

Tjena.
Nu är jag inte på något sätt en mekaniker eller ens någon man ser med en skiftnyckel i handen allför ofta. Samt att när jag hade det omnämnda problemet så körde jag ett annat märke och en helt annan cc än ovan nämnda. Men jag hade ett missljud från min motor på låga varv och särskillt när var under arbetstemp. DÅ var det nållagret som var slut, jag säger inte att det behöver vara det men det knackande ljudet jag hade var i alla fall det problemet. Jag hade även samma problem på min cbr 600, nyligen såld och köpte i stället en 900, men då prata jag med honda city och dom menade på att det missljudet kunde vara allt från nållagret till taskigt inställda ventiler.

Men åter, jag är ingen mekaniker! Jag bara ventilerar en tanke av hörsägen och egna tidigare erfarenheter!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT