klonkande/knackade ljud

koblars

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2007
Ort
kristianstad
Hoj
honda cbr 900
hejsan va ut eoch körde min cbr 900 -92 idag och upptäckte ett ljud som enbart kom när jag gav gas pådrag. speciellt hörde man det om man låg på för hög växel och gasade. låter som det kommer från motor men det är svårt att lokalisera det när man kör. det försvinner när man kommit upp i hastighet och varvtal, men så fort man släpper gasen och går ner lite i hastiget sen drar på kommer låter det igen.
ungefär som en tatueringsmaskin fast lite mer.
hoppas någon kan hjälpa mig om det är kedja eller motor eller vad det är.
vet tyvärr inte om det funnits hela tiden för jag hörde det bara idag men kan ha funnit länge. nyservad i dec.

tacksam för all hjälp
 
Tjena!

Det skulle kunna vara kopplingskorgen som är sliten, verkar vara ett vanligt problem på de tidiga fajerblejdarna! Jag fick byta korgen på min 93:a jag hade. Plocka bort korgen och kolla om ryckutjämningsfjädrarna skallrar mycket, då är det bara att byta hela korgen. Försök att få tag på en fräsch begagnad på en skrot, för en ny kostar 4-5 tusen om jag inte minns fel!
 
Inte helt ovanligt att ramlagerna blir dåliga på dem, om du inte är säker på att det är något annat så åk till någon verkstad så kanske de kan avgöra på ljudet om det är ett sådant lager.
Knackar gör det, men om det låter som en tatueringsmaskin vet jag inte.

Sök lite i forumet så hittar du säkert gamla trådar om ramlager på fireblade.
Här är en: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=162141
 
Har haft både cbr 600 och 900 som lät lite slamrande när man gasade från lägre varv... Båda var i fint skick och 900:an hade gått 2200mil ca och satt fortfarande i strypt ecu när jag köpte å 600:an hade gått ca 4500mil...

Det beror såklart på hur mkt och hur högt den låter... Bästa är ju å prova en likadan om det finns tillgängligt...
 
Hmmm...kan det inte ha varit sågspån i växellådan?

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta din hjälp i ett (1) inlägg istället för flera.
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet

Men jag hoppades på att du skojjade.

Något som ingen har nämt är drivpaketet!
När är detta bytt?
 
Last edited:
Tappa ur oljan, skimrar det i guld eller silver så är det bara att riva och byta lager samt svetsa och slipa veven om den har skurit.

E&D i solna fixar det med bra resultat.
 
Tappa ur oljan, skimrar det i guld eller silver så är det bara att riva och byta lager samt svetsa och slipa veven om den har skurit.

E&D i solna fixar det med bra resultat.


Exakt.

Kopplingskorgen slamrar på tomgång och tystnar när du drar in kopplingshandtaget.
Men det är nog inte problemet.

Kika på oljan och berätta hur den ser ut.
 
VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta din hjälp i ett (1) inlägg istället för flera.
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet

Men jag hoppades på att du skojjade.

Något som ingen har nämt är drivpaketet!
När är detta bytt?

När jag rejsade på mugello banan så hade vi sk. sow-problem (sågspånsproblem) Det är allmänt känt i racebranchen...sorry ville bara hjälpa till...

Ps. Egentligen ville jag bara få min profil raderad...vilket inte är det enklaste på det här forumet...
 
Glömde berätta att du ser skimmer i oljan lättare om du rör runt i den med nånting, en skruvmejsel t.ex.
 
Nu har du fått lite olika tips om vad problemet kan vara, vilka låter rimliga tycker jag och värda att kolla upp. Men, jag har en teori som kanske är rätt i detta fall.

Den sak jag tänker på när du beskriver fenomenet är ventiler med för stort spel, speciellt på insugssidan. När man kör höga varv märker man detta inte och ej heller på låga växlar(då man sällan gasar fullt och om man ändå gör det så stiger varvtalet ganska fort). Kör man på högre växel och segdrar från låga varv kan man öppna trotteln helt (full gas) utan att varvet stiger så fort. Slammret, ett tickande ljud, passerar då från ventilerna ut samma väg som luft kommer in (genom insug, förgasare och luftburk). Ljudet får "fritt fram" och det hörs extra tydligt.

Detta har jag upplevt på ett antal 4-taktare (radfyror som går ganska tyst annars).
 
Nu har du fått lite olika tips om vad problemet kan vara, vilka låter rimliga tycker jag och värda att kolla upp. Men, jag har en teori som kanske är rätt i detta fall.

Den sak jag tänker på när du beskriver fenomenet är ventiler med för stort spel, speciellt på insugssidan. När man kör höga varv märker man detta inte och ej heller på låga växlar(då man sällan gasar fullt och om man ändå gör det så stiger varvtalet ganska fort). Kör man på högre växel och segdrar från låga varv kan man öppna trotteln helt (full gas) utan att varvet stiger så fort. Slammret, ett tickande ljud, passerar då från ventilerna ut samma väg som luft kommer in (genom insug, förgasare och luftburk). Ljudet får "fritt fram" och det hörs extra tydligt.

Detta har jag upplevt på ett antal 4-taktare (radfyror som går ganska tyst annars).

okej nu har jag fått ganska mycket att gå igenom på jhojen helt plötsligt.
vad jag vet så är varken ventiler ställda på iaf 4 år. drivpaket inte heller bytt på de åren, dock har hojen inte rullat mer än ma 300 mil på dessa år.
ska ut och kolla drivpaketet. oljan bytte jag för 2 månader sedan känns lite jobbigt att tappa ut den igen. men är väl ett nödvändigt ont.
 
När jag rejsade på mugello banan så hade vi sk. sow-problem (sågspånsproblem) Det är allmänt känt i racebranchen...sorry ville bara hjälpa till...

Ps. Egentligen ville jag bara få min profil raderad...vilket inte är det enklaste på det här forumet...

:) såg min chans att vara duktig,,,,så jag tog den :pannkyss
 
Klonkande :-(

Alltså en Undran Klonkar "Tickar det metalliskt" vid gaspådrag
tror jag det är Vevaxel-Lagrerna Tråkigt kan bli kostsamt
Utan Växlar i eller med växlar i låter det mer eller mindre när du kopplar..Kan det vara kopplingskorgen

Är det där emot ett lite mer chippande "tick, tick, tick" ljud metalliskt mer återkommande i fjärdetakten alltså ungeför lika ofta som det brummar kommer en puff ur Avgasröret altså hela tiden över hela registret antagligen en eller flera ventiler...:confused:
 
När jag råkade ut för ett knackande/klonkande ljud, så som du beskriver, så visade det sig att det var kedjan som hade blivit uttänjd och behöve bytas. Det lät och kändes som att det kom från motorn men var som tur var bara kedjan :)
 
I Firebladetråden har jag och några med mig frågat om ett liknande ljud då våra hojar lider av detta. Svaret var att det var trotlarna som låg och vibrerade. Låter troligt då ivarje fall inte mitt ljud är metalliskt. Sen har 3 olika mc meckar lyssnat på min hoj bla en på Bike i Trollhättan och alla har gjort samma sak, lagt i ettan varvat hojen och försiktigt börjat släppa kopplingen tills ljudet uppstog. Alla har sagt att en del Bladar låter så och att det inte är något att bry sig om.
 
I Firebladetråden har jag och några med mig frågat om ett liknande ljud då våra hojar lider av detta. Svaret var att det var trotlarna som låg och vibrerade. Låter troligt då ivarje fall inte mitt ljud är metalliskt. Sen har 3 olika mc meckar lyssnat på min hoj bla en på Bike i Trollhättan och alla har gjort samma sak, lagt i ettan varvat hojen och försiktigt börjat släppa kopplingen tills ljudet uppstog. Alla har sagt att en del Bladar låter så och att det inte är något att bry sig om.

okej men säkrast av allt låter nog att låta någon erfaren prova hojen och sen göra en bedömning för det verkar kunna vara mycket saker.
ljuder kommer enbart när jag har växel i och vid gaspådrag. låter inget vid tomgång, även när jag drar in kopplingen så slutar det att låta
 
När jag hade kassa lager i min så lät det bara vid belastning eller när man snärtade på gasen.

Har du kollat oljan?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top