Fireblade 954 eller R1???

Har haft en 954:a och skulle valt den i alla lägen... underbar hoj som skriker kvalité..!!

Jag funderar faktiskt på att skaffa en 954:a igen...
 
Jag har kört båda. Har även ägt en 954á. Måste säga att jag saknar den lite. Jag satt bättre på den än rettan. Den ÄR lite mer "touring" men absolut inte slö. Jag hade iaf inga problem med att hänga med de andra literhojarna. Svinsnygg hoj likväl som rettan och som någon skrev så är det endast ventilkontroll vis 2400 milaservicen och det är väldigt sällen det behövs någon justering då. Och att den skulle skjuta tändstift:va :va Har jag aldrig hört. Känn efteroch försök provköra. Sen vet du. :tummenupp
 
Håller med ngra andra här om att man är partiskt för sin egen hoj. Utseendemässigt kan du nog välja själv vilken du tycker är snyggast.
Håller även med om att R1:an är något vassare och att man sitter bättre på CBR954. Det är nog lättare att får tag på reservdelar beggat till R1:an gissar jag.
 
Håller med ngra andra här om att man är partiskt för sin egen hoj. Utseendemässigt kan du nog välja själv vilken du tycker är snyggast.
Håller även med om att R1:an är något vassare och att man sitter bättre på CBR954. Det är nog lättare att får tag på reservdelar beggat till R1:an gissar jag.

De e absolut så att det finns mkt mer delar till R1:an, lite som Volvo 240.
 
R1an är snyggare, that what counts... (svart såklart)

Men som en klok gammal indian en gång sagt: "smaken är som baken, ughh ughh." :tummenupp
 
:banana :banana Helförsäkring/helår = 8700kr men då är jag gubbe som bor i dalarna och kör som en gubbe enligt avtalet :D Skjutna tändstift på 954:an kan bero på att den har specialstift "dyra" och dom ska köras varma, så starta ej hojen och skryt med soundet en kort stund så kostar det att ligga på topp:arsele........Effekt skillnaden på en R1-03:a vs 954:a-03 är tamme fan exakt lika när jag och polaren testa........vi har slipon samt powercommander........... men måste säga att hondan är snyggare :tummenupp men smaken är ju som baken :D :D :D Sen att 954:an håller ett bättre andrahands värde är ju ren bonus.......:yoparty
 
Last edited:
Massa Tips!! Tackar, Men 954:an, Touring??? som många skriver. Är det så att det är mer "upprätt körställning på 954:an, det vet jag inte om jag upplevde det som, fast jag kan ju bara jämföra med min gamla CBR 600 från -92. Hade inga problem med Hondan, utan gick grymt bra och krångla aldrig, Så Honda igen lockar ju
 
Massa Tips!! Tackar, Men 954:an, Touring??? som många skriver. Är det så att det är mer "upprätt körställning på 954:an, det vet jag inte om jag upplevde det som, fast jag kan ju bara jämföra med min gamla CBR 600 från -92. Hade inga problem med Hondan, utan gick grymt bra och krångla aldrig, Så Honda igen lockar ju


:tummenupp Blade! :yoparty Men R1 är säkert också bra.. har aldrig provat..
 
Last edited:
Massa Tips!! Tackar, Men 954:an, Touring??? som många skriver. Är det så att det är mer "upprätt körställning på 954:an, det vet jag inte om jag upplevde det som, fast jag kan ju bara jämföra med min gamla CBR 600 från -92. Hade inga problem med Hondan, utan gick grymt bra och krångla aldrig, Så Honda igen lockar ju

Du kan nog ignorera alla som skriver att 954an är touring cykel.
Sålde min 954a förra veckan efter ha kört 1200mil med den.
Allt från långa körningar på 80mil per dag till ett gäng bandagar och jag har varit helnöjd. Kommer du från en cbr600-92 kan jag nog garantera att du kommer tycka effekten är tillräcklig.

Har samtidigt haft en R1a -02 detta året. Jag upplever den som mer ettrig och smidigare än 954an, men det går tyvär inte att jämnföra med en orginalcykel eftersom den är drevad och sänkt i framänden.

Föreslår att du slår döv-örat till de flesta svar i denna tråden och börja testa cyklar såfort snön försvinner. Du kanske upplever gixxer som bäst för dig...så, testa testa testa
 
Först och främst så säger jag att jag kände DIREKT att 954an var hojen för mig när jag körde den.
É inne på tredje säsongen med min och den har gått utan problem och varit krachad tre gånger om sanningen ska fram. Öööö skjuter tändstift? Då é min också unik.
Har kört R1 -04 och -01. Ska jag säga min personliga åsikt så tycker jag 04an é tok för jobbig under längre sträckor och dé va bara en timmes körning. Jag é 1.85m lång. Bromsarna tog inte alls lika bra som min 954. Dé enda som jag stör mig lite på med min är att sadeln inte är så racing stukad men jag tycker komforten går långt före. Öööö touring hoj? Jaja vi säger dé haha.
954:an är lite lite lite svagare men jag garanterar att du é rettorna i röven ändå.
R1 har knappt plats för ABUS kättinglås och skivbromslås plus en PC3. Jag får plats med allt det där plus en hjälmkamera, larm och nycklar och ändå kan jag handla lite godis för kvällen haha. ÄNDÅ ser 954ans bakdel väldigt slimmad och sportig ut (kolla mitt garage).
Men jag kan faktiskt medje att R1 -01 sittställning var ganska likvärdig 954.
Vilken hoj som é snyggast é helt upp till dig själv.
Ha så mycket mer att säga om R1 -04ans motor men dé håller jag för mig själv annars blir dé ett jävla liv här haha :D

PS. Vad gäller begagnade delar OM du skulle kracha så é dé inga problem. Jag laga hela fronten av hojen och delar fick jag ta i utan problem. Som sagt, läs min tråd. DS

Det rätta svaret på såna här frågor är alltid R1.

Nej nej dé é dé ENKLA svaret för t.o.m. TJEJER vet vad en R1 är när man frågar de :arsele
 
Last edited:
Först och främst så säger jag att jag kände DIREKT att 954an var hojen för mig när jag körde den.
É inne på tredje säsongen med min och den har gått utan problem och varit krachad tre gånger om sanningen ska fram. Öööö skjuter tändstift? Då é min också unik.
Har kört R1 -04 och -01. Ska jag säga min personliga åsikt så tycker jag 04an é tok för jobbig under längre sträckor och dé va bara en timmes körning. Jag é 1.85m lång. Bromsarna tog inte alls lika bra som min 954. Dé enda som jag stör mig lite på med min är att sadeln inte är så racing stukad men jag tycker komforten går långt före. Öööö touring hoj? Jaja vi säger dé haha.
954:an är lite lite lite svagare men jag garanterar att du é rettorna i röven ändå.
R1 har knappt plats för ABUS kättinglås och skivbromslås plus en PC3. Jag får plats med allt det där plus en hjälmkamera, larm och nycklar och ändå kan jag handla lite godis för kvällen haha. ÄNDÅ ser 954ans bakdel väldigt slimmad och sportig ut (kolla min tråd när undertailen é installerad).
Men jag kan faktiskt medje att R1 -01 sittställning var ganska likvärdig 954.
Vilken hoj som é snyggast é helt upp till dig själv.
Ha så mycket mer att säga om R1 -04ans motor men dé håller jag för mig själv annars blir dé ett jävla liv här haha :D

PS. Vad gäller begagnade delar OM du skulle kracha så é dé inga problem. Jag laga hela fronten av hojen och delar fick jag ta i utan problem. Som sagt, läs min tråd. DS



Nej nej dé é dé ENKLA svaret för t.o.m. TJEJER vet vad en R1 är när man frågar de :arsele

Tack!!, ja det där med hur lång man är spelar ju in också, är du 185 cm och satt bra på en 954:a borde nog jag oxå göra det, jag är 187cm, och polarna säger ju att man skulle se grymt fånig ut på en "liten" R1:a, Men vad vet dom?:confused:
 
Bara provköra........ Den skillnad som är på hojarna i effekt osv. är det få på detta forum som märker någon egentlig skillnad på..... det handlar nog mera om föraren.........

Jag har bara haft honda hojar men testat några R1:or...
skillnaden är mest ställning och att R1:an varvade mera....

Det sin fick mig att välja honda är att dom började med 5års motorgaranti, samt just då va en av världens största motortillverkare.....

Samt att yamaha tydligen hade deras största marknad på golfbilar......

Men som sagt, allt handlar om hur du sitter på hojen...... kan vara kanon på alla sätt, men trivs du inte på hojen är det ju inget att ha....
 
R1:an är inte liten, inte gen 1 & 2 iaf, (98-01) dom är minst lika stora som 929 / 954, om inte större t. om i chassiet....jag är 185 & sitter perfekt på 01:an, bättre än på 98:an.
 
Det enda problem som jag stött var tyvärr att motorn skar på något jäkla vänster.

Ja det var ju inte så farligt:hihi :galen :3freak :rolleyes:

På min sprack blocket, som tur var gick det på garantin (det var ett tillverkningsfel som drabbat ett antal av denna modellen, dock ovanligt).
Skurna motorer är nog inget specifikt för just denna modellen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top