Fireblade 929 vs R1

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
zx9r
Tjo!

Går i funderingar kring att byta bort min nuvarande hornet 900 -02 mot någon R-hoj. Provkörde idag en fireblade 929 -02 och en r1 -02.
Det första jag kände var, oj vilken skillnad på "sittställning", men det är väl en vanesak antar jag. Provade mig fram till jag hittade en ställning jag kände var någolunda bekväm men kunde inte "krypa ner bakom kåporna" riktigt (Mäter 188cm, kanske kan vara en faktor?;)). Är det så för alla eller satt jag helt åt helvete?
En annan sak jag upplevde på firebladen var att växellådan kändes lite "sladdrig", inte alls lika distinkt som på min hornet. Enligt återförsäljaren var "firebladearna" så i lådan men jag vet inte. Är det verkligen så?
Provkörde sedan R1an och den trivdes jag bättre på gällande komfort, om det verkligen var så har jag funderat lite på nu i efterhand eller om jag bara hade "vant" mig mer vid ställningen.

Vad vill jag få ut av det här egentligen då? Jo, som sagt angående växellådan på firebladen. Ska den vara lite "sladdrig" eller ville försäljaren bara bli av med den?
Vilken hoj är egentligen bäst, bladen eller r1an? (Är det en vem kom först, hönan eller ägget fråga kanske?)
Nu blir det till att leta fram ett så hyggligt pris som möjligt på försäkringar och se vilken hoj försäkringsbolagen argumenterar för.
Jag skulle få ge 10k i mellanskillnad för firebladen och 20k cirkus för r1an.

Efter de här små provturerna säger hjärtat r1 men hjärnan firebladen.
Jag blir galen...
 
Med de årgångarna i åtanke skulle jag tagit r1. Hade det gällt nyare cyklar bladen. Bladen är snyggare. :D
 
929 finns inte 02 då hette den 929. Sladdrig låda har dom inte heller. Jag är längre än dig och sitter bra, jag har DB glas på också då är den som en Guldwinge. 929 är bättre och snyggare än sunkiga R1:or :tungan
 
954?!.... Kapish!!!

929 är nog en av världens bästa cycklar.
 
Jag sitter nog bättre på 954 an (1.91 cm) men kanske en vanesak. Chasit och bromsarna är också bättre enl mig. På det hela taget är Hondan jäkligt lättkörd. Inte för att det är någon tokskillnad men ändå. Motorn vinner R1 på poäng men inte så mycket att du skulle bry dig om du ändå inte är van tror jag.
Växellådan är inte lika exakt på 954 som R1án det håller jag med om. Men kvaliten är bättre tror jag.
Har själv 929 och den är kalas att leka med. Samma sak med 954.
 
R etta för i helvete pôjk, du säger ju själv att du sitter bättre på den (R)etta cykeln.... den är go o köra:tummenupp ta det hjärtat säger, annars kommer du att sitta där och fundera varför du snålade på hojköpet:)
 
honda gör helt klart bättre cyklar kvalitetsmässigt dvs billigare att äga!
sen har dom i regel bättre effektkurva, dvs du måste inte varva 10,000. har provkört de flesta hojar å min cbr 1000 RR va defenitivt inte den bekvämaste men absolut roligaste bågen =)
honda honda honda!
 
Det dær med hondkvalitet ær bara skitsnack. Finns ingen grund før det

Tycker r1an ær helt klart bættre cykel. Och ja ær inte førvånad øver att du sitter bættre på den, de gør dom flesta
 
Det dær med hondkvalitet ær bara skitsnack. Finns ingen grund før det

Tycker r1an ær helt klart bættre cykel. Och ja ær inte førvånad øver att du sitter bættre på den, de gør dom flesta

Finns ingen grund för det:confused: Nej hela världens mc-skribenter, ägare och oberoende tester visar fel då..(säkert mutade). Den hoj som krånglat MINST för mig i förhållande till antal mil jag kört(inte för att någon krånglat mycket) är helt klart Hondan, har kompisar som haft mycket mer strul med nya andra Japanska märken.

Köp R1 om du vill ha en dussinhoj, fördelen med äldre R1.or är att de är snuskigt billiga att försäkra, gillar du mer tekniska lösningar och lite högtekonlogi köp 929:an, fuggar fanns ju redan på hedenhös tid. Jag ångrar mig inte, men jag sitter lika på dem. Köp den du gör bäst "klipp" på:tummenupp För min del spelar det ingen roll igentligen vilken litershoj jag kört, skulle lika gärna kunna vara vilken som helst av Japanhojarna för tillfället, men när jag sprang över min Honda av en slump nästgårdes så var det då i en prisklass vad de begärde för 2 år äldre R1:or så för mig blev det ett självklart val.
 
Last edited:
Köp min Kawasaki istället. Så slipper du kivas fram och tillbaka, R1 eller blade, blade eller R1, fan kawa!!!:tungan
 
Hade lätt tagit yamman mer sport än hondan som är mer åt touring om man jämför dom två emot varann:yoparty
 
Finns ingen grund för det:confused: Nej hela världens mc-skribenter, ägare och oberoende tester visar fel då..(säkert mutade). Den hoj som krånglat MINST för mig i förhållande till antal mil jag kört(inte för att någon krånglat mycket) är helt klart Hondan, har kompisar som haft mycket mer strul med nya andra Japanska märken.

Köp R1 om du vill ha en dussinhoj, fördelen med äldre R1.or är att de är snuskigt billiga att försäkra, gillar du mer tekniska lösningar och lite högtekonlogi köp 929:an, fuggar fanns ju redan på hedenhös tid. Jag ångrar mig inte, men jag sitter lika på dem. Köp den du gör bäst "klipp" på:tummenupp För min del spelar det ingen roll igentligen vilken litershoj jag kört, skulle lika gärna kunna vara vilken som helst av Japanhojarna för tillfället, men när jag sprang över min Honda av en slump nästgårdes så var det då i en prisklass vad de begärde för 2 år äldre R1:or så för mig blev det ett självklart val.

Jag har haft 3 hondor samtliga har klyddat som satan

Nej jag tycker inte honda ær bættre æn nåt annat, dom ligger i samma klass som øvriga toppmærken.. nåja de kan vi ta nån annanstans, jag tycker iaf rettan kænns som en mer vælbyggd båge, och jupp væxellådan ær bættre!

Och precis som du sæger ær R1an mkt billigare att førsækra æn 929an.. Inte r1an som ær låg, 929an som ær snuskdyr..
 
Jag har haft 3 hondor samtliga har klyddat som satan

Nej jag tycker inte honda ær bættre æn nåt annat, dom ligger i samma klass som øvriga toppmærken.. nåja de kan vi ta nån annanstans, jag tycker iaf rettan kænns som en mer vælbyggd båge, och jupp væxellådan ær bættre!

Och precis som du sæger ær R1an mkt billigare att førsækra æn 929an.. Inte r1an som ær låg, 929an som ær snuskdyr..


Strul är ofta ägarrelaterade problem..929:an behöver inte vara snuskdyr beroende på ålder och ort, körkortsår.Själv betalar jag inte mer än R1 från 1999/2000, nu skall jag inte klaga då jag vet de som betalar mer per månad än vad jag betalar per år. När det är under 3500 kr per år kan jag leva med det:D (R1 1998 skulle kosta mig 2300 kr som var billigare..)
 
Det där med Honda-kvalle kan det ibland vara lite si och så med. Är du sugen på en 929, kolla då att den har varit inne för åtgärd av kopplingskorg och kopplingsarm, två konstruktionsmissar som Honda gjorde återkallelser för. Det ska finnas två små gropar instansade i ramen på höger sida vid det övre bakre motorfästet, en för vardera åtgärd. Kopplingsarmen skjuvades av innanför kåpan på min. Lyckligtvis kände jag det innan den var helt av genom ett snabbt ökande spel i handtaget.

Kopplingskorgen är det kanske mindre fara för, de håller nog om man inte är extremt elak mot dem.

I övrigt en trevlig, lättkörd cykel som mår bra av Power Commander och lite friare andningsvägar. Insprutningen har lite mycket av-/på-effekt, vilket kan vara störande på bana.

R1 är R1 har lite mer jävlaranamma över sig, trots att det går 13 på ett dussin. Har en bättre växellåda, tycker jag, och bättre klipp på topp. Styrdämpare underlättar tillvaron.

Lycka till med valet! :va

/GoG
 
Tycker dom är förbannat likvärdiga faktiskt.

Tittar man på 06 så är hondan både snyggast och känns aningen rappare.

Tittar man på 07 så tycker jag att R1:an vinner.. Vit-röda varianten är förbannat snygg helt enkelt, samt att lysena på R1:an är GRYMT bra.. (Ja, jag har taskigt mörkerseende).


Har själv en 929:a och är förbannat nöjd med den..
Ut och provkör med dig...
 
Om bladen är en 954 så går den före R1:an
Om det är en 929 går R1:an före. Rent utseendemässigt enligt min åsikt.
Skick,pris samt mil skulle jag gå på.

Lycka till
 
Det där med Honda-kvalle kan det ibland vara lite si och så med. Är du sugen på en 929, kolla då att den har varit inne för åtgärd av kopplingskorg och kopplingsarm, två konstruktionsmissar som Honda gjorde återkallelser för. Det ska finnas två små gropar instansade i ramen på höger sida vid det övre bakre motorfästet, en för vardera åtgärd. Kopplingsarmen skjuvades av innanför kåpan på min. Lyckligtvis kände jag det innan den var helt av genom ett snabbt ökande spel i handtaget.

Kopplingskorgen är det kanske mindre fara för, de håller nog om man inte är extremt elak mot dem.

I övrigt en trevlig, lättkörd cykel som mår bra av Power Commander och lite friare andningsvägar. Insprutningen har lite mycket av-/på-effekt, vilket kan vara störande på bana.

R1 är R1 har lite mer jävlaranamma över sig, trots att det går 13 på ett dussin. Har en bättre växellåda, tycker jag, och bättre klipp på topp. Styrdämpare underlättar tillvaron.

Lycka till med valet! :va

/GoG

Kopplingsarmen för vek på orginal, men en ersättnings kostar ca 500-ing och man byter själv på 10 minuter.
 
Tycker dom är förbannat likvärdiga faktiskt.

Tittar man på 06 så är hondan både snyggast och känns aningen rappare.

Tittar man på 07 så tycker jag att R1:an vinner.. Vit-röda varianten är förbannat snygg helt enkelt, samt att lysena på R1:an är GRYMT bra.. (Ja, jag har taskigt mörkerseende).


Har själv en 929:a och är förbannat nöjd med den..
Ut och provkör med dig...

Lyssna inte på dåren. Bladen är snyggast. Polkarettor är svinfula. Båda är dussinhojar. R1 har performance. CBR har "the looks". Ljudet kan du få med vilken jävla radfyra och rätt slipon som helst.

Vad säger magen?? :wiggle
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top