Firar du nationaldagen?

Firar du nationaldagan?

• Antal röstningar
    0
darth_igel skrev:
2216638 Är det inte bara nynazister och pensionärer som firar nationaldagen?
Det borde vara alla svenskar som går ut och viftar flaggan och sjunker nationalsången. Tydligen så anses det fel att fira sin nations födelsedag.

Fast vad ska man fira egentligen? :)

Swedie skrev:
2216745 Det borde vara alla svenskar som går ut och viftar flaggan och sjunker nationalsången. Tydligen så anses det fel att fira sin nations födelsedag.

Fast vad ska man fira egentligen? :)

Jo, har ju blivit så på något konstigt sätt. Viftar man med en svensk flagga blir man ju ofta utpekad som nynazist... Kan det vara för att grupper som nsf och sverigedemokraterna missbrukar flaggviftning på något sätt? :va

Men som sagt, vad ska man fira...?

När jag gick i 8-9 fick vi inte sjunga nationalsången på skolan för det skulle inte vara passande med alla invandrare :3freak
Fråga mig inte hur dom tänkte :fatta!
Så idag hissar man den svenska fanan och tar ut hojen på en extra lång tur. :banana

Nationaldagen handlar väl mest om att regeringen ska fira och att befolkningen ska ta del av firandet... t.ex genom att vara åskådare till fyrverkeri, vifta med flaggan m.m.

darth_igel skrev:
2216753 Jo, har ju blivit så på något konstigt sätt. Viftar man med en svensk flagga blir man ju ofta utpekad som nynazist... Kan det vara för att grupper som nsf och sverigedemokraterna missbrukar flaggviftning på något sätt? :va

Men som sagt, vad ska man fira...?

Datumet har sitt ursprung i att Gustav Vasa valdes till kung den 6 juni 1523 samt att 1809 års regeringsform skrevs under samma datum.

Länge leve konungen :cpparty

såg en hel del svenska flaggor på bilarna i morse :yoparty

Och dessutom inte bara på raggarbilarna utan på mini-bussarna oxå :hihi

237 skrev:
2216777 Datumet har sitt ursprung i att Gustav Vasa valdes till kung den 6 juni 1523 samt att 1809 års regeringsform skrevs under samma datum.

Länge leve konungen :cpparty

Valdes verkligen Gustav Vasa till kung? får för mig att det inte var så civiliserat under medeltiden men jag kan ju ha fel :va

Själv tar jag väl en liten Sverigeflagga och sätter den på en barkbåt som får åka iväg över Östersjön för att fira :tummenupp

Woho jag fick en sverigebakelse på jobbet, det kallar jag att fira :yoparty

Swedie skrev:
2216745 Fast vad ska man fira egentligen? :)
Tja, man skulle ju kunna hylla det faktum att vi gått från en brutal stormakt, till ett civiliserat land som ej varit i krig på ett par hundra år.

Skönt att vi inte fortfarande löser alla tvister med att invadera andra länder hela tiden.
(Finns tillräckligt med såna länder i världen ändå.)

Så bra jobbat, Sverige & svenskarna. :tummenupp
(På den punkten iallafall.)

Edit: Jag firar dock ej denna dag själv.

I vår familj firar vi inte nationaldagen direkt utan att alla är lediga på en och samma dag vilket inte händer så ofta annars. Blir färskpotatis och rabarberpaj ute på altanen. :)

McB skrev:
2216924 Varför inte? Själv är jag stolt över mitt land, men jag är inte nöjd med allt.
Lite ironi fanns väll i mitt utalande, du sa ju det ganska bra, man är ju stolt över sitt land, men det är samtidigt mycket man inte är nöjd med...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti