Fira Egyptens utveckling!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu skall vi verkligen fira hur bra allt blir i Egypten tycker jag, det är jätteviktigt! :lol

(CBSNews) On Friday, Feb. 11, the day Egyptian President Hosni Mubarak stepped down, CBS chief foreign correspondent Lara Logan was covering the jubilation in Tahrir Square for a "60 Minutes" story when she and her team and their security were surrounded by a dangerous element amidst the celebration. It was a mob of more than 200 people whipped into frenzy.

In the crush of the mob, she was separated from her crew. She was surrounded and suffered a brutal and sustained sexual assault and beating before being saved by a group of women and an estimated 20 Egyptian soldiers.

http://www.cbsnews.com/stories/2011/02/15/60minutes/main20032070.shtml

large_image-1.jpg

Jadu, miffon är alltid miffon. Var det inte våldtäkter under göteborgskravallerna med?

ja här står man o hejar på för deras skull men så händer detta..
jag tycker inte synd om nån förutom reportern ifråga.
man får hoppas de bara va en "klick" men de kanske är många som har fel tänk om dom bara har sett på när de hände :brinnerup

91% av Egyptens kvinnor är könsstympade så det är nog mer än en liten klick som behöver modernisera sitt tankesätt.

Jadu, miffon är alltid miffon. Var det inte våldtäkter under göteborgskravallerna med?

Nej det tor jag faktiskt inte. Den här otroligt uttjatade pseudohändelsen har förpestat ungefär 9 av mina SvD som jag får 3 ggr per vecka och efter ivrigt förbibläddrande får man nu veta att allt de uppnått är anarki och att de får utlopp för sin förlegade kvinnosyn. Undrar om SvD kan skriva trehundramiljarder extraartiklar om det också? :va

Var det någon som trodde att det var normalt funtade människor bara för att de protesterade för lite demokrati?

91% av Egyptens kvinnor är könsstympade så det är nog mer än en liten klick som behöver modernisera sitt tankesätt.

Det där tvivlar till och med jag på, och jag brukar inte opponera mig mot PK-sabotage.

Var det någon som trodde att det var normalt funtade människor bara för att de protesterade för lite demokrati?

Ja, dett var en hel jävla massa som verkade tro det. Hela sveriges journalistkår bland annat, konstigt nog.

Last edited:
Nej det tor jag faktiskt inte. Den här otroligt uttjatade pseudohändelsen har förpestat ungefär 9 av mina SvD som jag får 3 ggr per vecka och efter ivrigt förbibläddrande får man nu veta att allt de uppnått är anarki och att de får utlopp för sin förlegade kvinnosyn. Undrar om SvD kan skriva trehundramiljarder extraartiklar om det också? :va

Nu kan man i nuläget bara hoppas att Egypten faktiskt uppnår demokrati och inte fastnar med en militärjunta, men allvarligt talat, visst måste du hålla med om att Egyptens kvinnor (och män, förhoppningsvis) har större chans att förändra synen på kvinnor under demokratiskt styre, än under Mubaraks regim? Trots allt är det ganska svårt att genomföra genomgripande samhällsförändringar under en repressiv regim som inte tillåtit någon form av opposition mot rådande ordning under trettio års tid...

Markus nu tycker jag att du går för långt. Det som hände reporten är oerhört tragiskt och borde aldrig ha hänt. Du kommer inte att hitta någon revolution där solen inte har några fläckar. Denna incident är en av dem. Att dra alla demonstranterna över en kam tycker jag är ett slag under bältet. Om du följt vad som hänt har det inträffat en hel del övergrepp och våld under veckorna som uppröret pågick. Exakt vad som hänt och vem som gjort vad. Det vet nog bara dem som befann sig på plats.

Nu kan man i nuläget bara hoppas att Egypten faktiskt uppnår demokrati och inte fastnar med en militärjunta, men allvarligt talat, visst måste du hålla med om att Egyptens kvinnor (och män, förhoppningsvis) har större chans att förändra synen på kvinnor under demokratiskt styre, än under Mubaraks regim? Trots allt är det ganska svårt att genomföra genomgripande samhällsförändringar under en repressiv regim som inte tillåtit någon form av opposition mot rådande ordning under trettio års tid...

Jag ställer mig tveksam till att kvinnosynen blir bättre bara pga demokrati även om man kan hoppas på det.
Problemet som jag ser det är deras förbannat äckliga jävla religion, den kvarstår oavsett politiskt styre.
Samtidigt så känns det irrelevant för mig som svensk, det är inte jag som är dum i huvudet och dyrkar en saga.

Det där tvivlar till och med jag på, och jag brukar inte opponera mig mot PK-sabotage.

Så intressant. Får jag fråga varför du inte tror på det innan jag börjar posta relevanta länkar i ämnet?

Samtidigt så känns det irrelevant för mig som svensk, .

Irrelevant? Vet inte det jag. Helt plötsligt står det en halv miljon egyptier och knackar på dörren till Sverige. Och det vet vi ju hur bra det har funkat hittills med vår kultur och deras.

Så intressant. Får jag fråga varför du inte tror på det innan jag börjar posta relevanta länkar i ämnet?

Posta gärna. Det lät dock jevvligt högt måste jag säga. Till och med för ett sånt skitland som Egypten.

Last edited:
Irrelevant? Vet inte det jag. Helt plötsligt står det en halv miljon egyptier och knackar på dörren till Sverige. Och det vet vi ju hur bra det har funkat hittills med vår kultur och deras.

Äsch, då blir ju vänsterpartisterna glada åtminstone när de får fler stenkastare att ta in under sina vingar :tungan

Det är otroligt hemskt och förjävligt gjort. Men däremot vill jag nog faktiskt inte hålla med BusAnna, även jag tror jag inte det ens är en majoritet i Egypten i valfritt land som anser det vara okej att tvångsstympa någon.

En liten grupp kan lätt styra den stora massan, vi människor har får-mentalitet - vi följer strömmen och den lilla gruppen kan t.o.m. ganska lätt få den stora massan att tillrättavisa varandra för de mest sjuka sakerna/oliktänkande.

Kolla på The Experiment, och googla på den verkliga händelsen som denna film är utspelad efter. Hajar ni då sambandet mellan människan och dess miljö på de psykologiska planen så inser ni att deras handlingar är inte okej på långa vägar, men hade de föds och uppfostras i svensk miljö och demokrati hade de tänkt och betett sig likadant som oss.

Så trött på alla viktigpettrar som sitter i sin trygga bostad i detta land och ska komma med så smarta åsikter ang. det som händer världen över. Ni verkar tro att ni är så perfekta och att ni är nån övermänniska över alla andra bara för ni är ni. Skulle vi bytt plats på ex Markus och en ökenarab ändå från födseln hade han varit likadan eller värre. (inget illa mot dig markus tog bara dig som en jämförelse)

Demokrati är det enda rätta, och om det inte får världen till en bättre plats är det en god väg.

Sedan skiter jag i själva händelsen kunde ha varit vilken idiot grej som helst som försiggår i sådana länder. Försvarar inte beteendet och tycker det är fel.

...............

Ska du inte dra rasistkortet snart också?
Jag lägger mig förvisso inte i diskussionen om vilka som utförde just detta dåd, men jag tycker inte att jag har fel när jag säger att de är efterblivna religiösa idioter, diktatur eller inte.
Demokrati kanske kan funka, vem vet. Men största problemet återstår ju som sagt.

ps: Klart som fan att mackan hade varit likadan som ökenarab, enda skillnaden hade varit att han hade haft 10 fruar istället för en och han skulle köra en Kamel istället för en Honda kombi :gnissla

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt