Finska polisen prejar (Fiddy/cross/moppe..?)

Det gnälls en del på det här forumet om mesiga poliser som inte tar tag mot slöddret.
Men när slöddret åker tvåhjuligt skall alltså polisen titta åt andra hållet?

Jag ser två sätt denna situation kunde undvikits:
1, slöddret kunde gett fan i att vara slödder.
2, slöddret kunde stannat.

Jag ser inte att polisen gjorde fel som satte hårt mot hårt.

Det gnälls en del på det här forumet om mesiga poliser som inte tar tag mot slöddret.
Men när slöddret åker tvåhjuligt skall alltså polisen titta åt andra hållet?

Jag ser två sätt denna situation kunde undvikits:
1, slöddret kunde gett fan i att vara slödder.
2, slöddret kunde stannat.

Jag ser inte att polisen gjorde fel som satte hårt mot hårt.
Jag vet inte om jag håller med.
Jag tycker samtidigt att det daltas med riktigt påtagliga kriminella, samtidigt som jag tycker att man kan få köra trimmad moppe utan att staten behöver blanda sig i det öht, ännu mindre preja ett barn på oskyddat fordon in i en fraktcontainer.

Jag tycker inte att de är motstridiga åsikter på något sätt.

Det här med att ta risker är ganska intressant och diskuteras ganska bra här av Pastrana och Deegan. Från ca 12:30
Vissa människor som inte har gjort vilda saker i sina liv inser inte när man kan ta ta risker och när man ska avstå.

Polisen som kör polisbilen är sannolikt exakt en sån person som aldrig tagit risker som barn och helt plötsligt sitter dom bakom ratten i en bil och har rätt att köra mycket snabbare än skyltat etc men sånt ställer extremt höga krav på riskbedömning under extrem tidspress. Inte alla är lämpade för det.

Någonstans påstods det att föraren var en kvinna vilket är ytterligare ett indicium jag tycker stödjer min tes.

När jag var lite yngre brukade jag säga att regler var till för folk som inte kan tänka och göra egna bedömningar. Det är väl egentligen en kortare sammanfattning av saken.

Ett exempel vi nog alla känner till från vår ungdom är den där vildhjärnan som gjorde allt möjligt galet och vilt och ingen kunde förstå hur han aldrig skadade sig.
Samtidigt som den där försiktige personen som aldrig tog några risker var den som fick gå med kryckor eller armen i mitella.

Last edited:
Var den misstänkte minderårig? Jag kan inte de finska reglerna men jag undrar ändå hur lyckades en minderårig bli polis?
Den minderårige var enligt artikeln mopedföraren så i Sverige borde han vål fått en tillrättavisning av Socialtjänsten. Inte blivit prejad av vägen.

Jag vet inte om jag håller med.
Jag tycker samtidigt att det daltas med riktigt påtagliga kriminella, samtidigt som jag tycker att man kan få köra trimmad moppe utan att staten behöver blanda sig i det öht, ännu mindre preja ett barn på oskyddat fordon in i en fraktcontainer.

Jag tycker inte att de är motstridiga åsikter på något sätt.
Visst kan man köra trimmad moppe, köra för fort. Det har jag själv gjort.
Men när jag uppmanas stanna av polis har jag alltid gjort det.
Om man inte stannar på polis uppmaning så saknas ju något i hjärnan som gör en till en fara för omgivningen och för sig själv tycker jag, Ett exempel är i Göteborgstrakten. En mopedist på trimmad moppe, stannar inte. Polisen följer efter och han kör in i en stolpe och avlider.
Ibland kör dom inte in i stolpar utan i andra människor som avlider, skadas.
Så djälvla synd om motorcyklisten, vad har han inte varit med om.
Och nu dessutom dödat en människa, stackars sate. Eller hur ?

Last edited:
Den minderårige var enligt artikeln mopedföraren så i Sverige borde han vål fått en tillrättavisning av Socialtjänsten. Inte blivit prejad av vägen.

Den misstänkte var enligt din artikel polisen, hela tre brott var denne misstänkt för.

Artikeln verkar inte nämna någon som helst brottsmisstanke mot den minderårige.

Om man inte stannar på polis uppmaning så saknas ju något i hjärnan som gör en till en fara för omgivningen och för sig själv tycker jag, Ett exempel är i Göteborgstrakten. En mopedist på trimmad moppe, stannar inte. Polisen följer efter och han kör in i en stolpe och avlider.
Ibland kör dom inte in i stolpar utan i andra människor som avlider.

Blåljus som denna polisbil hade betyder håll undan så vi kommer förbi. Det betyder definitivt inte stanna och blockera vägen.

Vill dom att mopedisten ska stanna så bör de blinka blå-rött.

Mopedisten höll sig på sidan om vägen så vad gjorde han för fel?

Vore jag mopedist som inte ville bli stoppad skulle jag kört mitt på vägen för att hindra polisbilen att komma förbi mig, inte långt till höger. Det visste varenda 15-åring när jag var I den åldern.

100km/h på moped helt lagligt ?

Menar du att polisen prejade en oskyddad trafikant av vägen i den hastigheten?

Det är ju mordförsök. Och brottet är alltså trimmad moped?

Din bild säger dock inget om den saken. Bara polisen nämns som misstänkt för brott så jag vet inte riktigt vad du vill bevisa med bilden?

Ibland kör dom inte in i stolpar utan i andra människor som avlider.
Nja, men en överreglering med konstig straffskala kan ju bli något av en fälla för de med dålig impulskontroll - tex barn i moppeåldern.

Dessutom så bygger din förutsättning på ett antagande att polisen har rent mjöl i påsen, och varken polisen i synnerhet, eller samhällsapparaten i allmänhet har gjort ett vidare bra jobb för att främja ett sådant antagande. Varken i Sverige eller i Finland.

Blåljus som denna polisbil hade betyder håll undan så vi kommer förbi. Det betyder definitivt inte stanna och blockera vägen.

Vill dom att mopedisten ska stanna så bör de blinka blå-rött.

Mopedisten höll sig på sidan om vägen så vad gjorde han för fel?

Vore jag mopedist som inte ville bli stoppad skulle jag kört mitt på vägen för att hindra polisbilen att komma förbi mig, inte långt till höger. Det visste varenda 15-åring när jag var I den åldern.
Det verkade ju inte heller finnas något första försök att få mopedisten att stanna utan bara pang på rödbetan preja av vägen oavsett hinder vid sidan.
Borde ju gått att göra försök på annan plats.

Det verkade ju inte heller finnas något första försök att få mopedisten att stanna utan bara pang på rödbetan preja av vägen oavsett hinder vid sidan.
Borde ju gått att göra försök på annan plats.

Jag gissar att nåt har hänt sekunder eller minuter före detta men det vet vi inget om.

I värsta fall är det så illa som du säger men det vill jag inte tro om någon polis.

Betydligt säkrare hade troligen varit att vänta tills mopeden måste sakta ner för nästa kurva. Precis som du är inne på.

Hade det varit Adnan som satt på din stulna motorcykel så skulle du inte bara ha stött prejningen, utan du skulle ha krävt att polisen pissade på honom i diket också

Den misstänkte var enligt din artikel polisen, hela tre brott var denne misstänkt för.

Artikeln verkar inte nämna någon som helst brottsmisstanke mot den minderårige.
Nej men i Trådstarten så var den här med
1786393340173.png
Så jag fick misstanken att mopedisten
kört fort (kanske lagligt i Finland, i så fall kan jag bara beklaga)
inte stannat på uppmaning.
Jag har två vänner som blivit påkörda, hamnat på sjukhus, kommit ut från sjukhuset med men.
Båda fick yrsel.
Den ena slutade sina dagar med att falla ner för en trappa, yrselanfall ? bröt nacken och några dagar senare fattade hans son beslutet tillsammans med läkarna att stänga av respiratorn.
Den andra går numera med rullator.
Vad tycker du Twostroke ?
Dom fick skylla sig själva som var utomhus.
Så synd om dom som körde på dom !

Men jag tycker kort och gått att Polisen som tryckte mopedisten av vägen som inte stannnade gjorde helt rätt men det hade varit smartare för polisen att låta honom köra av vägen på egen hand. Med risken att någon annan blivit påkörd innan dess.

Nej men i Trådstarten så var den här med
View attachment 531533
Så jag fick misstanken att mopedisten
kört fort (kanske lagligt i Finland, i så fall kan jag bara beklaga)
inte stannat på uppmaning.
Jag har två vänner som blivit påkörda, hamnat på sjukhus, kommit ut från sjukhuset med men.
Båda fick yrsel.
Den ena slutade sina dagar med att falla ner för en trappa, yrselanfall ? bröt nacken och några dagar senare fattade hans son beslutet tillsammans med läkarna att stänga av respiratorn.
Den andra går numera med rullator.
Vad tycker du Twostroke ?
Dom fick skylla sig själva som var utomhus.
Så synd om dom som körde på dom !

Men jag tycker kort och gått att Polisen som tryckte mopedisten av vägen som inte stannnade gjorde helt rätt men det hade varit smartare för polisen att låta honom köra av vägen på egen hand. Med risken att någon annan blivit påkörd innan dess.

Så nästa gång du kör för fort så är det okej att jag prejar dig av vägen i 100 km/h och gör ett envarsingripande?

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret