Finns drömjobbet?

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Finns det något bra jobb där arbetstiden är kontorstid (7-16) September tom April?
Och ledigt Maj tom Augusti?
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Läraryrket är inte längre vad det varit. Lyfter ett varningens finger således.......
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är ju lite svårt att få en full helårslön om du bara skall jobba kontorstid halva året.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Folk här brukar ju ha bra fantasi och goda idéer men denna fundering är antingen svår eller så är svaret hemligt. :va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Folk här brukar ju ha bra fantasi och goda idéer men denna fundering är antingen svår eller så är svaret hemligt. :va

Seriöst, jag vet folk som sliter i Norge i 6 månader, och är lediga i 6... Men det är klart, det är ju inget direkt mysjobb...
Annars kan man ju ge sig på krabbfiske? Får man en skitbra fångst kan man ju klara sig hela året på några veckors stenhårt jobb.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Bli egenföretagare med den risken det innebär. Det KAN gå om du har en briljant affärside, men förmodligen inte.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Annars kan man ju ge sig på krabbfiske? Får man en skitbra fångst kan man ju klara sig hela året på några veckors stenhårt jobb.

Shit, du har kollat för mycket på TV.
En annan variant är att hitta ett skitjobb med bra lön (London, Dubai eller annanstans) och knega järnet i några år och sen vara ledig i några år.

Edit: Jag jobbade i UK i ett år och tjänade 100k/månad, men fifan vad det inte var värt det. Jag blev tjock och vantrivdes på jobbet. Dessutom brände jag alla pengar på resor och fest. Hade 200k kvar när jag kom hem, och dom köpte jag en balkong till lyan för.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Shit, du har kollat för mycket på TV.

Heh, antagligen sant. ;) Blev ett par timmar framför dumburken när jag bodde i kalmar.
Men generellt sett är ju den riktiga lösningen att ha ett vanligt kneg där man kommit överens om att man är borta utan lön hela sommaren, sen snålar och sparar man som själva fan när man jobbar...
Annars kan man ju mönstra på fraktskepp, och ge fan i att supa bort pengarna när man ligger i hamn så klarar man sig ju rät hyfsat på de pengarna, man måste bara lyckas pricka vändorna rätt. ;)
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Heh, antagligen sant. ;) Blev ett par timmar framför dumburken när jag bodde i kalmar.
Men generellt sett är ju den riktiga lösningen att ha ett vanligt kneg där man kommit överens om att man är borta utan lön hela sommaren, sen snålar och sparar man som själva fan när man jobbar...
Annars kan man ju mönstra på fraktskepp, och ge fan i att supa bort pengarna när man ligger i hamn så klarar man sig ju rät hyfsat på de pengarna, man måste bara lyckas pricka vändorna rätt. ;)

Ja, och ha behörigheter, certifikat och intyg.
Det är tyvärr inte bara att gå på kajen i Singapore och ta hyra på första bästa steamer längre...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, och ha behörigheter, certifikat och intyg.
Det är tyvärr inte bara att gå på kajen i Singapore och ta hyra på första bästa steamer längre...

Nej. :( Man behöver dessutom kontakter också. Iaf om man ska tjäna några pengar. Halva min släkt är sjöfolk.
Men om man är på jakt efter det perfekta jobbet kan man nog lägga några år på högskola för att få till de där certen och behörigheterna... Sedan är det svåra biten att faktiskt få jobb.
Fast, frågan var väl inte vilka jobb som var lätta att få, bara vilka som innebar att man kunde få ett par månader ledigt över sommaren?

Problemen är inget man ska fokusera på om man siktar på drömmar.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Allvarligt, du kommer aldrig bli ekonomiskt oberoende genom att knega. Det är eget företag eller smarta placeringar som gäller. Dock är inget utav det någon garanti för att du skall lyckas. Tvärtom. Man tar enorma risker.

Min rekommendation är att snåla så in i helvete några år, sen göra något produktivt med pengarna. Har man ett kapital på 100-200k att spela med har man avsevärt större chans att kanske kunna göra sig lite pengar.

Heh, antagligen sant. ;) Blev ett par timmar framför dumburken när jag bodde i kalmar.
Men generellt sett är ju den riktiga lösningen att ha ett vanligt kneg där man kommit överens om att man är borta utan lön hela sommaren, sen snålar och sparar man som själva fan när man jobbar...
Annars kan man ju mönstra på fraktskepp, och ge fan i att supa bort pengarna när man ligger i hamn så klarar man sig ju rät hyfsat på de pengarna, man måste bara lyckas pricka vändorna rätt. ;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Allvarligt, du kommer aldrig bli ekonomiskt oberoende genom att knega. Det är eget företag eller smarta placeringar som gäller. Dock är inget utav det någon garanti för att du skall lyckas. Tvärtom. Man tar enorma risker.

Min rekommendation är att snåla så in i helvete några år, sen göra något produktivt med pengarna. Har man ett kapital på 100-200k att spela med har man avsevärt större chans att kanske kunna göra sig lite pengar.

Nu var det väl inte ekonomiskt oberoende som var frågan heller? :va
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top