Finns det något "knep" för att få ner ljudnivån i hjälmen?

Ok, upplever du att de blir tystare än andra vanliga proppar?

Mycket bättre, Dom sitter som dom ska och skyddar efter ordning,
Jag har ca 70-80 dagar i sadeln numera per säsong och kör cyklarna nära maxvarv mest hela tiden utan att lida av bruset.

Glömmer jag därimot propparna får jag bryta, gå in i depån och sätta i dom igen.
 
Jag har formgjutna proppar, största förtjänsten är komforten. Dämpningsmässigt kan nog en skum-propp vara minst lika bra.

Det finns inga tysta hjälmar, kör man tillräckligt fort så dånar det i alla hjälmar :fakta
 
Jag köpte det här kitet och provade alla sorter som finns där. Eftersom detta är lite individuellt så är det bra att hitta det som passar dina öron. Själv fastnade jag för EAR Classic (inte soft) De är sköna och dämpar väldigt bra när de är nya. EAR Soft är också bra men de är svårare att få in, de är så mjuka att de viker sig.
Fördelen med engångs är att man alltid har med sig ett gäng i fickorna så kan man byta när de börjar vara saggiga... :)

http://www.oronpropp.se/mixpaket-2-x-15-par-engangsproppar.html
 
Lomhördhet. Funkar perfekt!
Njä, men allvarligt så tycker jag själv inte det hjälper oavsett hur långt in i städet man trycker proppen om det är "buller". Det går in via skallbenet eller nåt ändå.

1. Åtgärda hojen. Prova att stå upp. Tystare? Då behöver du justera till höjd på ruta och placering av backspeglar. Mycket av vibrationerna som går in i huvudet kommer därifrån när turbulent luft strömmar förbi hjälm, framförallt mellan kruka och axlar.

2. Byt sen hjälm till en som passar roten och är ordentligt tät runt halsen/hakan. Mycket trycks in den vägen.

3. Riktigt bra proppar..
 
Last edited:
Har själv haft samma problem som TS. Inte bara för bruset från hjälmen utan för att hojen i sig med öppna rör för en del oväsen. Visst, tufft inne i stan men efter ett antal mil och en antal timmar ute på vägarna så blir det jävligt jobbigt. Så när jag ska ut på längre turer så använder jag...

horselskydd.png
 
I lite fart så hörs knappt avgasljudet även med helsystem, det mesta är fartvinden....:hej
Avgaserna låter ju bara bakom hojen, -i alla fall om man kör fortare än ljudet. :banana
 
Mycket bättre, Dom sitter som dom ska och skyddar efter ordning,
Jag har ca 70-80 dagar i sadeln numera per säsong och kör cyklarna nära maxvarv mest hela tiden utan att lida av bruset.

Glömmer jag därimot propparna får jag bryta, gå in i depån och sätta i dom igen.
Jag får helt enkelt prova, tack för svar!
:tummenupp
 
I lite fart så hörs knappt avgasljudet även med helsystem, det mesta är fartvinden....:hej
Avgaserna låter ju bara bakom hojen, -i alla fall om man kör fortare än ljudet. :banana

Fartvinden är ju det man vill tysta ner lite ja.
;)
 
Du kanske borde testa andra öronproppar som dämpar bättre? Jag kör med 3M:s orangea variant, tror de heter 1100, och de dämpar nästan för bra. Väldigt stor skillnad jämfört med apotekets mjuka som jag också testat.

Tänk också på att inte återanvända samma öronproppar för många gånger. De förlorar en del av sin dämpande förmåga efter några gångers användning.

Kanske får prova de orangea propparna, men det slutar förmodligen med att beställa de formgjutna.
Men kan de verkligen dämpa FÖR bra? :)
Tanken var lite om det fanns något annat knep.
 
Kanske får prova de orangea propparna, men det slutar förmodligen med att beställa de formgjutna.
Men kan de verkligen dämpa FÖR bra? :)
Tanken var lite om det fanns något annat knep.

Jo, det är faktiskt möjligt, även om det låter konstigt. :) Dessa öronproppar har helt enkelt ett dämpvärde som är betydligt högre (37 dB) än alla andra öronproppar jag sett. Det gör att jag har seriösa problem att försöka föra en konversation med någon som står bredvid när jag har hjälm och öronproppar på mig.
 
Ok, det kan ju vara ett problem.
Det skulle jag villigt ta dock, om de dämpar så bra!
Får väl prova i vår helt enkelt.
:)
 
"Knepet" är nog att stoppa in öronpropparna rätt och tillräckligt långt in. Tycker att alla sorter funkar ganska bra. Det som skiljer mest är komforten. Är väldigt noga och petig med att få helt tyst på allt vindbrus. Instruktioner från GPS och musik hörs kanon ändå om "högtalarna" placeras rätt i hjälmen. Hör knappt vad folk säger om de pratar i normal ton med propparna i. Har jag slarvat lite och får det minsta vindbrus blir jag numera skitirriterad och stannar för att rätta till det.
 
Hjälmar är olika tysta. Schuberth hävdar att dom har marknadens tystaste hjälmar.
Huruvida dom är tystast vågar jag inte uttala mig om men att dom är relativt tysta vågar jag nog säga.
I alla fall upplever jag min schuberth som tystare än den Shoei som jag hade tidigare.

Men det beror också lite på din huvudform.
En stor del av oljudet skapas i turbulensen runt halsöppningen. Tätar du den så blir det tystare.
Till min Shoei hjälm hade jag ett whisper kit. Det var en extra krage som man satte i nederkant av hjälmen så den slöt tätare mot halsen. Det gjorde stor skillnad.

Sen är det kombinationen av dig som förare, vilken hjälm du har, vilken hoj du kör och vilken ruta du har.

Min förra hoj (en TDM 850) var nästan outhärdlig i motorvägsfart (dvs över 110)) eftersom turbulensen från rutan gidk rätt upp mot hjälmen och skapade ohyggligt mycket oljud.
Efter byte av rutan till en Variotouring ruta så blev det enorm skilnad så att det var riktigt trivsamt.

På mnin VFR så upplever jag att jag har vissa problem med turbulens från rutan runt hjälmen när jag ligger i motorvägstempo men där tror jag inte att byte av ruta löser det eftersom den mesta turbulensen där ligger mestadels mot bröstet och endast en liten del går mot hjälmen . Sätter jag där på en högre ruta så riskerar jag ju att lyfta upp turbulensen så att allt hamnar på hjälmen.

så det bästa tipset är att kolla om det är så att du kan lösa problemet med en högre eller lägre ruta. (Framför allt högre. Lägre rutor än original är nog ovanligt) för det kan göra väldigt stor skillnad för oljudet.
 
1. Se till att ha "ren" luft runt huvet, alltså justera kåpglas efter längd och körställning så du inte har turbulens runt hjälmen.

2. Köp en vettig hjälm.

3. Är du en riktig mes eller för snål för punkt 1&2, kan du skaffa öronproppar.
 
Intressant tråd, antingen så får man lida, köpa som andra sa olika modeller o testa sig fram, eller så skiter man i det, kör hårt o förstör sin hörsel lite lätt, sedan kan man dra in proppar o har man riktigt tur kanske man inte ens behöver propparna för o bli av med störelsemomenten ;) hehe skämt o sido, man ska va rädd om sin hörsel.

Jag kör lite olika (tar det jag får tag i) Jag gillar inte apotekets något speciellt bra, fick ett gäng av min farbror som är gröna som e bra, tagit ifrån någon industri/bygges lokal som de fått vid besök, har en hel näve kvar o dom e ja rädda om. annars dom lite mjukare varianterna brukar vara goa, sedan är det ju viktigt med "ap greppet" dvs ta tag i örat o dra de upp o snett bakåt när man stoppar in dom, då är hörselgången rakare o man får in öronproppen på rätt sätt i örat, det gör stor skillnad på ljudet om man får in dom ordentligt eller ej
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top