Finns det någon officell tävlingskalender -09

Tidsschemat ser ut ungefär såhär:
Torsdag:
17.00-18.25 Friträning R600
18.35-20.00 Friträning R1000

Fredag:
8.00-8.35 Kval R600
8.45-9.20 Kval R1000
9.30-9.55 Friträning 125J
10.05-10.30 Friträning Honda 100
10.40 Race 1 R600 12 varv
11.15 Race 1 R1000 12 varv
11.40-12.10 Lunch
12.10-12.55 Friträning 125GP
13.05-13.50 Friträning 250GP
14.00-14.45 Friträning SBC
14.55-15.40 Friträning SST600
15.50 Race 2 R600 15 varv
16.40 Race 2 R1000 15 varv

Lördag:
9.00-13.20 Kvalpass om 35 min per klass, 6 klasser
13.20-13.50 Lunch
13.50 -17.20 Race för 6 klasser, 15 varv för 125GP,250GP, SBC, SST 600, samt 10 varv race för respektive juniorklass.

Söndag likadant som lördagen.

Kan nån ge mej ett bättre förslag så tar jag tacksamt emot det. Tanken är att friträningarna ska ingå i startavgiften för racet. Man betalar alltså ett pris för hela helgen, inga tillägg el dyl. Det enda som kan tillkomma är om man vill ha depåbox eller 380 V el. Feedback, tack!

Jag vore tacksam om friträning ändrades till 25 min/pass för oss på torsdagen. Har aldrig fattat hur jag ska nyttja 1 och en 1/2 timme i ett sträck. Det försvinner ju 30 min för man kan ju inte köra hela tiden. Det är ju inte träning inför ERF.
Annars fattar jag att det blir jävligt svårt att få ihop klasserna med så här mycket körning. Önskvärt om man ska vara lite ego är att man körde 125J och Honda 100 på tors-fredag istället.
Det positiva är ju att jag slipper Mossbergs snarkande och svettiga kallingar i nya vohnwagen.
Och självklart ska det köras 2 rejs inte 2 kval. Vi är ju där för att rejsa. :banana
 
Last edited:
Jag vore tacksam om friträning ändrades till 25 min/pass för oss på torsdagen. Har aldrig fattat hur jag ska nyttja 1 och en 1/2 timme i ett sträck. Det försvinner ju 30 min för man kan ju inte köra hela tiden. Det är ju inte träning inför ERF.
Annars fattar jag att det blir jävligt svårt att få ihop klasserna med så här mycket körning. Önskvärt om man ska vara lite ego är att man körde 125J och Honda 100 på tors-fredag istället.
Det positiva är ju att jag slipper Mossbergs snarkande och svettiga kallingar i nya vohnwagen.
Och självklart ska det köras 2 rejs inte 2 kval. Vi är ju där för att rejsa. :banana

Varför vill alla skrämma bort framtiden inom svensk roadracing?
Nä. Låt ungdomarna köra på lördagar och söndagar så dom inte behöver ta ledigt från skolor och missa utbildningen som kan vara bra att ha om dom inte blir roadracingförare på heltid.
 
Varför vill alla skrämma bort framtiden inom svensk roadracing?
Nä. Låt ungdomarna köra på lördagar och söndagar så dom inte behöver ta ledigt från skolor och missa utbildningen som kan vara bra att ha om dom inte blir roadracingförare på heltid.
Det är ju inte bara skolan man missar, få juniorer har ju körkort, alltså måste pappa/mamma ta ledigt från jobbet också. Kanske inte så lätt alla gånger. Det är ju lättare för oss som kör själva att bråka med chefen offra semesterdagar/kompa ut, det drabbar ju bara oss själva så att säga.
 
Juniorerna ska vara med på helgen, det är dom som är framtiden. Dela in i 25 minuterspass på torsdagen är inga problem heller. Bra idé med det långa racet först, ska se om vi kan ordna det istället.

Nu tycker jag att det börjar bli en bra diskussion om detta! Kom gärna med fler tips så att vi kan göra ett bra arrangemang!:tummenupp
 
jag håller på med ett förslag....

först måste jag säga att 125j och honda har ju bara ett pass på fredagen så de skulle läggas senare pådagen tycker jag, de behöver ju inte komma på torsdag kväll bara för ett fredags pass, lägg deras pass senare på dagen....

så till rookie klasserna:

fredagen:

35 min kval, ändras till 20 min träning, det är - 15 minuter

20 min / 12 varv 1:a race, ändras till 15 min kval, det är - 5 minuter

40 min / 15 varv 2:a race, ändras till 25 min / 10 varv sprint, det är -15 minuter

det är tot 35 minuter mindre åkning per rookie klass x 2 klasser som blir 70 min totalt.
de 70 minuterna byter vi med någon eller några klasser på lördagen, tex at de kvalar 30 min i stället för 35... -5 minuter x 6 klasser = 30 minuter. så långt har jag kommit..... =)

måste räkna mer så hääääääng med!

vad tror ni?
 
jag håller på med ett förslag....

först måste jag säga att 125j och honda har ju bara ett pass på fredagen så de skulle läggas senare pådagen tycker jag, de behöver ju inte komma på torsdag kväll bara för ett fredags pass, lägg deras pass senare på dagen....

så till rookie klasserna:

fredagen:

35 min kval, ändras till 20 min träning, det är - 15 minuter

20 min / 12 varv 1:a race, ändras till 15 min kval, det är - 5 minuter

40 min / 15 varv 2:a race, ändras till 25 min / 10 varv sprint, det är -15 minuter

det är tot 35 minuter mindre åkning per rookie klass x 2 klasser som blir 70 min totalt.
de 70 minuterna byter vi med någon eller några klasser på lördagen, tex at de kvalar 30 min i stället för 35... -5 minuter x 6 klasser = 30 minuter. så långt har jag kommit..... =)

måste räkna mer så hääääääng med!

vad tror ni?


Mindre körtid? Är det önskvärt?

Om du minskar 5 minuter per klass på lördagen får du 1 extra pass. Hur få in 2 rookieklasser på den tiden?
Vet inte om rätt väg är att flytta ut en SM-klass till fredagen för att få plats med en rookieklass, det känns konstigt.....
 
jag får inte in 2 rookie klasser på den tiden ännu, men tanken är att vi ska ge 70 min av vår fredag i byte mot 70 på lördagen, på något sätt.. och givetvis ska vi inte reducera total körtid, hoppas jag! men om det visar sig till att vi måste ha ytterligare 5 minuter av en eller flera klasser kanske vi måste offra 5 in av vår totala tid.... ge och ta, med måtta =)

jag bara ser på upplägget v kör i europa med go-karten och hur de gör i GP2 (formelbilarna)

så är det bra om VI spånar högt oavsett =)
 
Det är ju inte bara skolan man missar, få juniorer har ju körkort, alltså måste pappa/mamma ta ledigt från jobbet också. Kanske inte så lätt alla gånger. Det är ju lättare för oss som kör själva att bråka med chefen offra semesterdagar/kompa ut, det drabbar ju bara oss själva så att säga.

Precis.
 
Men hallå, kval kl 08.00 på morgonen?? Det är väl tillräckligt illa att ha köra kval kl 09.00 eftersom det alltid är härligt kallt och fuktigt på tidigare morgonen på Anderstorp mossen, men då har man ändå haft ett andra kval på eftermiddagen i riktig värme.

Tjing för att inte komma till Anderstorp 2009! Jag vidhåller att ni gör allt ni kan för att minimera antalet deltagare i dom klasserna som annars har största antalet förare, Grattis!

/Nitrous
 
jag håller på med ett förslag....

först måste jag säga att 125j och honda har ju bara ett pass på fredagen så de skulle läggas senare pådagen tycker jag, de behöver ju inte komma på torsdag kväll bara för ett fredags pass, lägg deras pass senare på dagen....

så till rookie klasserna:

fredagen:

35 min kval, ändras till 20 min träning, det är - 15 minuter

20 min / 12 varv 1:a race, ändras till 15 min kval, det är - 5 minuter

40 min / 15 varv 2:a race, ändras till 25 min / 10 varv sprint, det är -15 minuter

det är tot 35 minuter mindre åkning per rookie klass x 2 klasser som blir 70 min totalt.
de 70 minuterna byter vi med någon eller några klasser på lördagen, tex at de kvalar 30 min i stället för 35... -5 minuter x 6 klasser = 30 minuter. så långt har jag kommit..... =)

vad tror ni?

Inte bättre,sämre. Jag vill inte köra mindre. Att tänka på att Anderstorp är en stor bana. Det är inte lönt att åka ut på ett kval mindre än 30 min.
Dock tror jag att de kommer vara ett flertal ev. mig inräknat som inte kan få semester och kanske kommer få avstå.:(
 
Last edited:
Men hallå, kval kl 08.00 på morgonen?? Det är väl tillräckligt illa att ha köra kval kl 09.00 eftersom det alltid är härligt kallt och fuktigt på tidigare morgonen på Anderstorp mossen, men då har man ändå haft ett andra kval på eftermiddagen i riktig värme.

Tjing för att inte komma till Anderstorp 2009! Jag vidhåller att ni gör allt ni kan för att minimera antalet deltagare i dom klasserna som annars har största antalet förare, Grattis!

/Nitrous

Men hallå! Kom med förslag istället för att gnälla! Hjälp istället för att stjälpa!
Nu finns ju chansen att påverka!
Vi har flyttat tävlingen 2 helger senare delvis för att undvika dåligt väder.

Ska vi hellre lägga kvalet på kvällen innan då?
 
Men hallå, kval kl 08.00 på morgonen?? Det är väl tillräckligt illa att ha köra kval kl 09.00 eftersom det alltid är härligt kallt och fuktigt på tidigare morgonen på Anderstorp mossen, men då har man ändå haft ett andra kval på eftermiddagen i riktig värme.

Tjing för att inte komma till Anderstorp 2009! Jag vidhåller att ni gör allt ni kan för att minimera antalet deltagare i dom klasserna som annars har största antalet förare, Grattis!

/Nitrous

Men hallå, har du kört någon tävling på anderstorp innan eller?
Spelar det någon roll om kvalet är 8 på en lördag morgon eller fredag morgon nu också?
Men visst, klart man ska skita i förmiddagens pass för att det är kallare på morgonen.
Ska vi hoppa över warm-up på morgonen också?
Ge er...
 
behöver man 15-17 varv på att kvala?
blir man snabbare på varv 13-17 än på 4-7? sliter ni inte däck i road racing?enda anledningen till att ni vill ha en halvtimmes kval är för att ta ert ego till tv och se om ni har 23:e eller 27:e start ruta och det har inget med det praktiska kvalet att göra....

har du inte satt tiden på de 5-7 första varven kan ni alltid köra på playstation
 
behöver man 15-17 varv på att kvala?
blir man snabbare på varv 13-17 än på 4-7? sliter ni inte däck i road racing?enda anledningen till att ni vill ha en halvtimmes kval är för att ta ert ego till tv och se om ni har 23:e eller 27:e start ruta och det har inget med det praktiska kvalet att göra....

har du inte satt tiden på de 5-7 första varven kan ni alltid köra på playstation

Kvalet är ju ett träningspass också.
Kan ju säga som såhär, är du på anderstorp med en 250 och behöver åka in och justera något under kvalet och passet är 20 minuter, hinner du knappt in och ut igen innan det är över.
 
inställningarna ska du ju göra på träningspasset på fredag morgon som jag skrev...
akinellt ska cykeln vara klar innan kvalet och det enda du kanske vill endra på är suspension och det tar max 1 minut in och ut...
allt annat ska vara klart innan du lastar hemma i garaget.. och med en standard aprilia rs 250 tog varvet -98 1.50 i snitt i klassen vilket borde ge 15 kval varv....
 
inställningarna ska du ju göra på träningspasset på fredag morgon som jag skrev...
akinellt ska cykeln vara klar innan kvalet och det enda du kanske vill endra på är suspension och det tar max 1 minut in och ut...
allt annat ska vara klart innan du lastar hemma i garaget.. och med en standard aprilia rs 250 tog varvet -98 1.50 i snitt i klassen vilket borde ge 15 kval varv....

Pratar om en 125r/250r nu, du tappar det varvet du åker in och det varvet du åker ut, plus tiden i depån. Självklart ska man försöka fixa allt innan du åker ut så du får ett sammanhängande pass, alla gånger går det inte.
 
inställningarna ska du ju göra på träningspasset på fredag morgon som jag skrev...
akinellt ska cykeln vara klar innan kvalet och det enda du kanske vill endra på är suspension och det tar max 1 minut in och ut...
allt annat ska vara klart innan du lastar hemma i garaget.. och med en standard aprilia rs 250 tog varvet -98 1.50 i snitt i klassen vilket borde ge 15 kval varv....
Och med en klotning på andra varvet så blev det bara 4 varv med paus i mitten och svala däck... :rolleyes:
 
vad gör gp gutta eller f1 teamet när de kvalar?
använd huvudet... om du kracshar cykeln på det 4:e varvet hinner du inte fixa den även om du har en time på dig, eller hur.... och vad gör du om det blir avbrott för någon annan hart klotat? jo du åker in och sätter på värmarna och tar det hyffsat lugnt det första varvet efter det.....
jag såg på SO här i norge i somras och förarna var lika mycket framför tv.n so på banan... för något piss.
 
Ärligt talat, jag kanske bara upprepar mig, men jag ser helst att om något skall flyttas så är det juniorklasserna som 125J och Honda Academy.
Små klasser som med inte kräver jätteresurser.
Jag har sponsorer som jag drar med mig tillv tävlingar trots att jag kör i rookie klasserna och dessa kommer INTE dyka upp på en veckodag.
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top