Finns det någon fälgtjuv här?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Eller nån som vet hur man gör iaf

Har tappat bort hylsan till låsbulten ( ser ut som en trubig torx typ ) hur fan får jag bort skiten?

Slå på en mindre hylsa ... typ sexkants.... eller åk förbi en däckfirma om du kan...

Slå på en mindre hylsa ... typ sexkants.... eller åk förbi en däckfirma om du kan...

Polarns förslag också, jag testa förut på en annan bil och då lossna alla utstickande delar så de blev en rund pinne.. Men e väl testa det sen svetsen (bra där varför tänkte jag inte på de?)

Har du kvar lådan till låsverktyget så står där ett nr, det kan du använda för att beställa ett nytt verktyg.

Har du provat o borra? :D

På skroten när vi skulle av med fälgar så slog vi dit 6kants hylsor i lagomt förliten storlek.
Fungerade faktiskt varenda gång!
Enda nackdelen är att det försvinner en jävla massa hylsor..

Bilfirmor brukar väl ha universalnycklar eller ett stort antal nycklar som de får prova sig fram med tills de hittar rätt. Skulle prova att åka förbi en bilverkstad eller däckfirma och se vad de kan erbjuda för tjänster. Det hör nog inte till ovanligheterna att folk tappat bort eller glömt sin låsbult när de lämnar in sin bil på service.

hade samma problem i våras. Åkte ner till bilverkstan och dom fixade loss låsbultarna och gav mej till och med en komplett uppsättning vanliga bultar (alltså alla 20)

Gratis!

hade samma problem i våras. Åkte ner till bilverkstan och dom fixade loss låsbultarna och gav mej till och med en komplett uppsättning vanliga bultar (alltså alla 20)

Gratis!

Kortkort? :hihi

Men som sagt, banka på en hylsa brukar gå bra, rundar det har du antagligen en för stor hylsa, eller tolvkant...
Alternativt är det någon galning som våldat dit låsmutterna allt han orkar, det skall man inte göra.

Ta med en påse kanelbullar och åk till valfri däcksverkstad. "Nya" bultar finns på skroten för några hundringar.

något jag aldrig provat men hörde i förbifarten en gång.
skruva ut alla bultar frånsett låsbulten, ryck hårt i hjulet på motsatt sida av den kvarvarande bulten och låsbulten blir "fingerlös".
Antar att resultatet kan variera.

Åk förbi firman som sålde låsen till dig, de har reservnycklar (hade samma problem, åkte förbi BMW och det fanns bara ett tiotal kombinationer så bara att testa sig fram till rätt hylsa)

Med tanke på hur lätt det är att öppna låshylsorna varför har man dem öht? Och varför monterar man dem på original 15" alufälgar till en Volvo?

Med tanke på hur lätt det är att öppna låshylsorna varför har man dem öht? Och varför monterar man dem på original 15" alufälgar till en Volvo?

Volvos egna lås är ett helsicke å få upp ... men finns nya nyckelhylsor att köpa,utan nummer å grejjer bara åka till volvo verkstan så kan man kolla upp vilken nyckelnúmmer det är
Volvos ägare är ofta lite speciella , gärna dubbla lås och gömma nyckeln på vinden på landet så tjyvarna minsann inte kan sno fälgarna ("men vad gör du om du får punka" ... klassiska frågan :lol )

Sista gången jag hade detta problemet så fixade det sig för 600 spänn hos lokala däckhandlaren..

Få fick jag hjulen skiftade och en sats nya låsbultar med ^^

Slapp tom bli smutsig om tassarna :)

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026