Finns det fler Yamaha med Crossplane motor

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Känt på en S1000RR någon gång? Där har du en riktigt bra kvalitetskänsla på allt.

Inte kört men suttit och lyssnat på. Den plockar inte de poängen hos mig. Sen när det kommer till kvalite så tror jag att bmw plockade ut några hk förmycket ur den motor för att det ska hålla i längden. Referens är motorads distanstest. Men det är en kick ass maskin utan tvekan.

Har legat bakom en R1 10 med yoshimura i en samkörning och tja... vad ska man säga :Bugar
 

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Inte kört men suttit och lyssnat på. Den plockar inte de poängen hos mig. Sen när det kommer till kvalite så tror jag att bmw plockade ut några hk förmycket ur den motor för att det ska hålla i längden. Referens är motorads distanstest. Men det är en kick ass maskin utan tvekan.

Har legat bakom en R1 10 med yoshimura i en samkörning och tja... vad ska man säga :Bugar


Vill minnas att den klarade sig utan anmärkning i testet efter 5000mil. Hur klarade sig r1 crossplane?
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Vill minnas att den klarade sig utan anmärkning i testet efter 5000mil. Hur klarade sig r1 crossplane?

Har faktiskt inte läst den just om crossplane men tidigare R1 har klarat sig superbt förutom någon växelförare. Har inte läst den slutliga 5000mil kontrollen men vid 2500mil så var ju det rätt läskiga saker och som man kan tycka bmw kan bättre. Nu är ju inte S1000RR motorn något som jag känner någon personlig kemi mot. Den är brutal och nära på perfekt avstämd med hojen men... Nä det är crossplane jag vill ha ;)

Så skulle vilja skicka en lapp under bordet till Yamaha att sätta den motorn i en mer human hoj, samtigt skulle jag vilja efterlysa den dieselhojen de skulle haft på G
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Bara för skoj skulle har jag kollat runt lite vad man får hosta upp för en crossplane motor. Ca 15-17.000sek Det är ungefär samma man sen får ge för en lämplig värd för motorn också. Sen skulle jag gissa på 10-15.000sek för saker som tillkommer.

Så om inte yamaha själva servera en crossplane sporttouring maskin så skulle man själv kunna göra en för tja... ca 50,000kr plus en vinter i garaget.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Bara för skoj skulle har jag kollat runt lite vad man får hosta upp för en crossplane motor. Ca 15-17.000sek Det är ungefär samma man sen får ge för en lämplig värd för motorn också. Sen skulle jag gissa på 10-15.000sek för saker som tillkommer.

Så om inte yamaha själva servera en crossplane sporttouring maskin så skulle man själv kunna göra en för tja... ca 50,000kr plus en vinter i garaget.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Här har ni ett bygge som får det att vattnas i munnen. R1 crossplane turbo :banana
 

Bifogat

  • turbo_sf_crossplane.jpg
    turbo_sf_crossplane.jpg
    113.9 KB · Visningar: 168

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Sorry folks, postade bilden utan snurran monterad :3freak

Prövar igen då...
 

Bifogat

  • crossplane-turbo.jpg
    crossplane-turbo.jpg
    33.5 KB · Visningar: 178

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
....mulligt är bara förnamnet på motorljudet ur den här rovan...tyvärr är hojen väl mullig med, ser ut som en vindögd övergravid guppy. :3freak
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hade hellre haft chassiet från första bilden, med original sving och original däckdimension.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Aprilias V4 kommer ganska nära. Eller är det tvärs om...?

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

JApp ! Kikade på Dynokörningar från Yammas crossplane motor "R1" och Tuono V4.. Kurvorna är nästan identiska :tuttar
Ljudet skiljer en aning men är väldigt lika ändå :confused:

Musik är det från bägga ialf :tummenupp
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
....mulligt är bara förnamnet på motorljudet ur den här rovan...tyvärr är hojen väl mullig med, ser ut som en vindögd övergravid guppy. :3freak

Instämmer, fast utan "tyvärr".
Den är så fakking asläcker. Några som borde ta sig i designkragen däremot är Honda och Suzuki. Urk. Shit va fula grejer dom gör.
Plus att deras lackavdelning måste vara befolkad av chimpanser.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top