Finns det fler Yamaha med Crossplane motor

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Va o kollade lite på yamaha center och konstaterade att R1 är trotts allt lite tvivelaktig look en drömhoj.

Tycker om den höga kvalite känslan på instrumet o knapparna längs styret men det som jag verkligen trånar efter är den porriga motorn och ljudet.

Yamaha har ju andra modeler med den gamla R1 motorn i men så värs jag vet så finns inte den Crossplane motorn i någon annan yamaha. Har jag fel eller de kommer snart FZ1 med nya motorn? :)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har inte hört ett jota om att jordens coolaste motor skulle hamna i något annat än R1 och mina såna antenner brukar vara känsliga.
Det är synd att det snålas på FZ1-motorn, den kunde åtminstone ha samma mos som originalet.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
R1 98-01 så är motorkaraktären väldigt lik den i crossplanemotorn! Grymt drag från tomgång till varv stoppet, som en twin! 02-07 så saknade både bottendrag och mellan register, men grym topp effekt. Dock känns toppen ändå lite vassare på de gamla förgasar rettorna.. Vill du spara pengar och men inte vill kompromissa med prestandan eller kvalitet så köp en 98-01 istället. Men vad jag vet så är det ingen annan yama som har crossplanemotorn!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
R1 98-01 så är motorkaraktären väldigt lik den i crossplanemotorn! Grymt drag från tomgång till varv stoppet, som en twin! 02-07 så saknade både bottendrag och mellan register, men grym topp effekt. Dock känns toppen ändå lite vassare på de gamla förgasar rettorna.. Vill du spara pengar och men inte vill kompromissa med prestandan eller kvalitet så köp en 98-01 istället. Men vad jag vet så är det ingen annan yama som har crossplanemotorn!

WTF...???
Är du full eller skämtar du aprillo...?
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Jag bryr mig inte så mycket om motorns prestanda. Hehe efter 100hk kvittar 20hk hit eller ditt. Det är mest det porriga ljuden och att ha yamahas hitech motor till vardagsbruk.

Hade man haft ekonomi hade jag kört tillbaka till yamahacenter och köpt mig en R1 och förvandlat den till en touringvänligare hoj nu över vintern, för att inte nämna det grovkalibriga ljudsystem jag hade TIGat ihop :yoparty

Men inköp är såklart en sak. Att riskera en personlig kunkurs vid vurpa är int min grej.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
PS med touringvänlig menar jag att öka lastkapaciteten till iaf två sexpack öl och ett 100pack kondomer :banana
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Yamaha´s TRX / TDM 850 har 270 graders vevaxel. Alltså försjkuten vevtapp, för att det ska vara/ låta/ gå som en V-twin.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag bryr mig inte så mycket om motorns prestanda. Hehe efter 100hk kvittar 20hk hit eller ditt. Det är mest det porriga ljuden och att ha yamahas hitech motor till vardagsbruk.

Hade man haft ekonomi hade jag kört tillbaka till yamahacenter och köpt mig en R1 och förvandlat den till en touringvänligare hoj nu över vintern, för att inte nämna det grovkalibriga ljudsystem jag hade TIGat ihop :yoparty

Men inköp är såklart en sak. Att riskera en personlig kunkurs vid vurpa är int min grej.

Om du kan skruva:

Kolla hur motorfästena är jmf med t.ex FZ1. Om check -->

Kolla Ebay efter motor. Vanlig racehoj så finns nog en del krachade objekt som säljs i delar. Om ´check -->


Plocka ihop och få att lira. Om check -->


Du har Sveriges fetaste FZ1, och 180 jävligt lågprisförsäkrade hästar att Uuuiiila med.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Jag bryr mig inte så mycket om motorns prestanda. Hehe efter 100hk kvittar 20hk hit eller ditt. Det är mest det porriga ljuden och att ha yamahas hitech motor till vardagsbruk.

Hade man haft ekonomi hade jag kört tillbaka till yamahacenter och köpt mig en R1 och förvandlat den till en touringvänligare hoj nu över vintern, för att inte nämna det grovkalibriga ljudsystem jag hade TIGat ihop :yoparty

Men inköp är såklart en sak. Att riskera en personlig kunkurs vid vurpa är int min grej.

Köp dig en 60 gradig v-twin istället så får du allt i ett ;)
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Har tänkt just den tanken Agile. Just bara för att jag gillar crossplane motorn :)
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Om du kan skruva:

Kolla hur motorfästena är jmf med t.ex FZ1. Om check -->

Kolla Ebay efter motor. Vanlig racehoj så finns nog en del krachade objekt som säljs i delar. Om ´check -->


Plocka ihop och få att lira. Om check -->


Du har Sveriges fetaste FZ1, och 180 jävligt lågprisförsäkrade hästar att Uuuiiila med.

Jo funderade på det med :D men det är mycket att matcha. Kan skruva men det kan bli ett jävla projekt. Sen när det är så optimerade hojar så brukar det va en hel den ändrat på fästen o hur motorns yttre mått är.

Ska dock räkna lite på vad en motor och en kåpkläd FZ1 kostar. Borde kunna hitta en 10,000mils plus hoj med en misskött motor billigt :)

MEN nu när jag går i de banorna så hade en XJR1300 SP med Crossplane motor varit mer min stil :fyllisar
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Crossplanemotorn har helt andra monteringspunkter än 2004-2006 motorn (som ju är den som används i FZ1). Finns inte en chans att denna passar utan stora ingrepp.

Då är det betydligt enklare att avkåpa och motocross-styra en 2009 R1. Då har du dessutom bättre bromsar och bättre fjädring än FZ1.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Aprilias V4 kommer ganska nära. Eller är det tvärs om...?

/skrivet på jävligt litet tangentbord/
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Haha kollade lite nu på XJR1300 SP. Rycker man ut den motorn så lämnar den ett hål efter sig stort nog för en B18. Hade nog inte varit någon konst att smida in en Crossplanemotor där :). Ramen hade desutom varit lättare att jobba med. Hade kunnat bli super cool.

Tyvärr har jag nog inte ambitionerna att se projektet fullbordat.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Crossplanemotorn har helt andra monteringspunkter än 2004-2006 motorn (som ju är den som används i FZ1). Finns inte en chans att denna passar utan stora ingrepp.

Då är det betydligt enklare att avkåpa och motocross-styra en 2009 R1. Då har du dessutom bättre bromsar och bättre fjädring än FZ1.

en FZ1 går att försäkra billigt hos bilsport mc, det går inte en streetfighterkittad R1 09-12 (trafik 50+ tusen)
 

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Känt på en S1000RR någon gång? Där har du en riktigt bra kvalitetskänsla på allt.
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
R1 98-01 så är motorkaraktären väldigt lik den i crossplanemotorn! Grymt drag från tomgång till varv stoppet, som en twin! 02-07 så saknade både bottendrag och mellan register, men grym topp effekt. Dock känns toppen ändå lite vassare på de gamla förgasar rettorna.. Vill du spara pengar och men inte vill kompromissa med prestandan eller kvalitet så köp en 98-01 istället. Men vad jag vet så är det ingen annan yama som har crossplanemotorn!

Har börjat TRO att du faktiskt pratar sanningens ord! Heter du möjligen Ulf Ekman? /Mvh Järnhtvättad sedan -98 :3freak
 
Last edited:
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top