Finns det bra eftermarknads LED-Hel/halvljus?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Som rubriken, finns det bra och vettiga eftermarknads lyktor med LED?
Ljusbild minst som en vanlig original halogen lampa.
Utvecklingen har ju gått framåt de senaste åren, men har den letat sig ned hit?
 
Och oavsett svaret, det är inte godkänt vid en besiktning

Edit - helljus är ok att byta
 
Hela armaturen egentligen, men finns det bra konverteringar som håller måttet nuförtiden?

Läser man den här blir slutsatsen
Moderna strålkastare är av projektortyp.
De LEDlampor som tas fram görs därför för projektorstrålkastare.
Betydligt svårare göra LED lampa för reflektorstrålkastare.
https://10carbest.com/led-headlights-bulbs

20180718
Och svårigheterna göra Reflektorstrålkastare för LED är inte unikt !
Det är precis lika knepigt göra reflektorstrålkastare för H4-lampor
OM man samtidigt vill strålkastarna ska se "modernt designade" ut.
Exempel : Triumph Sprint RS !
Sprinten har två strålkastare försedda med varsin H4 lampa.
Men endast höger strålkastare används i original i Sverige till halvljus.
På samma sätt endast vänster strålkastare till helljus.
När jag började åtgärda det dåliga ljuset, 11,5 V på lampstiften med grövre kablar och reläer så testade jag att också använda vänster strålkastare till halvljus.
Vilket inte var några problem.
Fick en normal halvljusdistribution också från vänstra strålkastaren.
Vilket innebar att med nu ca 14 volt på lampstiften har jag ungefär 4 ggr mer halvljus
än jag hade haft förut. Inga problem köra hem när det är mörkt ute.
(Det var det förut !)
Kruxet är att helljuset pekar i skyn. Med normalt ställt halvljus.
Kanske fel på H4 designen i OSRAM H4 Nightbreakers.
Jag tror inte det.
Jag tror problemet är att "den modern designade" reflektorn på Sprint RS helt enkelt inte klarar att rikta både halvljus och helljus från en H4-lampa # på vägen.
Och det är därför höger strålkastare används till Halvljus
och vänster till Helljus.
För egen del med en trafik som bara tillåter helljus några sekunder som mest på natten så kör jag vidare med två bra halvljusstrålkastare.
Och tänder helljuset de få sekunder det är möjligt med ljustutan.
Dvs jag har det bra halvljuset + högt helljus, gör lite nytta om uppförsbacke i sikte.
http://www.ratwell.com/technical/BoschH4.html
https://www.hella.com/techworld/uk/Technical/Automotive-lighting/Headlights-219/
https://bestheadlightbulbs.com/projector-vs-reflector-headlights-which-is-best/
https://en.wikipedia.org/wiki/Headlamp

# H4 föddes 1971 tillsammans med en standardiserad 7" rund reflektor !

Kruxet med byte till moderna projektorstrålkastare är enligt en av referenserna ovan att de är betydligt djupare är reflektorstrålkastare. Behöver mer plats bakåt.
Så för egen del, om jag vill ha bättre helljus än jag har så lutar det åt montage av extrastrålkastare för enbart användning med/som helljus.
Tillsammans med halvljuset. På Sprint RS.
 
Last edited:
Och oavsett svaret, det är inte godkänt vid en besiktning

Edit - helljus är ok att byta
Medveten om det, men det spelar i sammanhanget ingen roll.

[off-topic]Du får i princip inte byta ut något på hojen ifall den är helfordonsgodkänd. Du får inte byta blinkers ens, även om blinkerserna har e-märkning.
Sen att de slinker igenom besiktningen är en helt annan sak.

Helfordonsgodkännadet gäller för övrigt motorcyklar som tagits i bruk 17 juni 1999 eller senare.

Det finns dock en liten lättnad och det är att motorcyklar som tagits i bruk mellan 17 juni 1999 och 16 juni 2003 får använda sig av de regler som står i föreskrifterna för motorcyklar som tagits i bruk innan 17 juni. Dvs. dessa motorcyklar får tillämpa de nya reglerna som är till för gamla hojar. [/off-topic]
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top