Finns den perfekta kompromissen för mig?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag provade en och gillade den, det enda som störde var bromsslangen mitt framför ögonen.

Ja, det där ser inte färdigt ut.

Hur ska man tänka angående fjädringen på en sån här cykel? Det är egentligen ingen vits med justerbart om man inte ändrar nån gång, men jag vet ju inte vad jag håller på med. Det står i manualen (den med insektsnycklar) hur man ändrar olika saker, men jag är inte karl nog att tänka ihop något bra.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Grattis till en fin hoj.
Beträffande fjädringen så kolla YT hur man ställer in rätt "sag" på fjädring fram och bak samt returdämpning.
Dämpningen får du känna dig fram till när du kör, mitt mellan stum och svampig blir bra.
David Moss m fl har bra instruktionsvideo. Man gör i princip lika på alla oavsett märke på gaffel och dämpare, bara att det kan se lite olika ut.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har fortfarande inte rört fjädringen på cykeln och har inte heller ramlat av vägen så det är väl tillräckligt bra.
Däremot fick jag ett stenskott ovanpå tanken igår så jag får väl åka till Desmocenter och köpa mattsvart bättringsfärg. :cdevil
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag provade FTR igår och måste säga att jag blev positivt överraskad av den. Men en prislapp på 200k för RR är kanske i mesta laget. Är du fortfarande nöjd med din Ducati? Hur upplevde du den mot FTR?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag provade FTR igår och måste säga att jag blev positivt överraskad av den. Men en prislapp på 200k för RR är kanske i mesta laget. Är du fortfarande nöjd med din Ducati? Hur upplevde du den mot FTR?
Jag kör Ducati för att det är billigt! ;)
FTR har mycket mer rå kraft och jag satt och kollade annonser på såna igår, men prisläget är fel för min plånbok. Dessutom tror jag att nästa byte blir lättare med en Ducati än med en Indian i garaget.
Det jag saknar med nuvarande cykel är känslan att kunna vrida på så framhjulet lättar några cm från marken. Inte så att jag kör moppefuckostilen med en meter hjullyft utan bara "accelerationslyft".
Egentligen är det väl inte nödvändigt, kanske...
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag hade spanat in mig på en superbike som nästa hoj men efter att jag körde ftr igår inser jag att det är för sent...jag orkar inte med att sitta på det sättet.
Så nu finns 4 kandidater, FTR RR, s1000r, 1200s monster, z1000/sx. Just nu lutar det mycket mot sx eller s1000r....har kört alla utom 1200s som numera utgått innan jag kunde prova en...
FTR är kul men verkar ha haft en del barnsjukdomar och kommer man att tröttna som på en motard?
S1000r är ju en RR utan kåpa... man sitter ju ganska illa med böjda ben. Z1000sx 2021 är en höjdare men är det en gubbehoj? Jag närmar mig 50 men än är det 5 år kvar.....kan man köra den aktivt eller är den ett lok?
S1000r är en plåga över 150 och den är ganska dyr...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Du kanske får göra som jag, inse att förgubbningen är i antågande :rofl
Skämt å sido, men jag skulle gärna testa en s1000xr.
Det borde vara en bekväm och skön tourer med hyfsat mycket kraft i motorn.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Hur ofta ligger du och pressar några längre stunder i 150? Ska det köras touring på storväg i högre hastigheter och dåligt väder är kåpor guld värda. Annars kan det kvitta eftersom fartvinden sällan upplevs som ett praktiskt problem så fort det börjar svänga. Brukar påminna mig själv om detta varje gång jag blir sugen på att förfula min egen...

Z100SX är mycket riktigt rejält gubbig men det behöver inte vara något negativt i sig. Du har ju Versys 1000 också om du vill ta det hela ett steg längre. Underskattad hoj.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Versys är ju samma som XR...det är inte aktuellt...då kan jag lika gärna köpa en gubbehoj som GS direkt... ;)

Skämt åsido så säger många att XR är grym så jag kanske ska prova en. Dock är den inte en fröjd för ögat...
Det som är bra med Z1000SX är ju försäkringen som är typ 3000 per år...men det jag saknar är något som tex Ducatiklubben där man kan få lite gemenskap. I BMWKLUBBEN är det ju en snittåldern på 65 plus och de flesta verkar ju köra GS...
Så ett alternativ till sx är ju Ducati 950 Super sport s. Den saknar dock effekt och Cruise control...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Har du missat KTM ?
1290 SA eller 890 duke R ?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Så ett alternativ till sx är ju Ducati 950 Super sport s. Den saknar dock effekt och Cruise control...
Effekt har du så det räcker. Kolla MCN-review

Cruise Control? Det är väl för fxn ingen Cadillac du kör!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hade spanat in mig på en superbike som nästa hoj men efter att jag körde ftr igår inser jag att det är för sent...jag orkar inte med att sitta på det sättet.
Så nu finns 4 kandidater, FTR RR, s1000r, 1200s monster, z1000/sx. Just nu lutar det mycket mot sx eller s1000r....har kört alla utom 1200s som numera utgått innan jag kunde prova en...
FTR är kul men verkar ha haft en del barnsjukdomar och kommer man att tröttna som på en motard?
S1000r är ju en RR utan kåpa... man sitter ju ganska illa med böjda ben. Z1000sx 2021 är en höjdare men är det en gubbehoj? Jag närmar mig 50 men än är det 5 år kvar.....kan man köra den aktivt eller är den ett lok?
S1000r är en plåga över 150 och den är ganska dyr...
Jag hade en 2011 SX, och den versionen led av mjuk bakfjäder, men den gick utmärkt att köra som en vilde på den ändå. De nyare versionerna ska ha bättre fjädring, så de blir väl gå att köra lika illa. På allmän väg pressar iaf inte jag så hårt att skillnaden mellan SX och sporthoj blir särskilt relevant egentligen.
Precis som alla andra sporttourers är den lite tung, har fjädring som är anpassad för lite komfort, en geometri som är mer anpassad för att vara neutral och stabil och en utväxling som faktiskt fungerar för stadskörning.
Den är marginellt sportigare en andra stora sporttourers, men det är ingen jättestor skillnad.

Jag hade skitkul på min på gata och bana och körde lite i Europa med den. På bana dög den tillräckligt för att köra ifrån polisen den där gången jag var på bana med mc-poliser.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
KTM 950/990. Rätt stor men levererar äckligt bra på risigt underlag och man kan köra dom rätt snabbt på asfalt båda beroende på däck såklart. Vissa verkar föredra 950 med förgasare andra 990. Nackdelen för mig på 178cm är att den är liite hög att köra i skogen, men det är nog för att jag är för dålig
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Provade Streetfightern häromveckan då IBC hade provkörningshelg.
Herregud vilken maskin.
Gick att vrida upp rullen rätt friskt på den där landsvägen som går mot Valskog. Det är som en enda lång raka.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nu när det är glesare med körtillfällena (hatar att frysa) så inser jag att jag är ganska nöjd med Scramblern. Jag kan inte påminna mig att jag har besökt någon handlare för att provköra en ersättare i år. Varken Hondan eller Husabergaren har rullat en meter i år.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Nu när det är glesare med körtillfällena (hatar att frysa) så inser jag att jag är ganska nöjd med Scramblern. Jag kan inte påminna mig att jag har besökt någon handlare för att provköra en ersättare i år. Varken Hondan eller Husabergaren har rullat en meter i år.
Brukar bli så. Men tråden kommer nog vakna till liv April 2022.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top